Hjälp att tyda Analys

maria_b

Trådstartare
Hej! Skulle behöva hjälp att tyda en hösilageanalys. Mamma är den som varit bäst av oss innan, men nu ser analysen lite annoluna ut.

Torrsubstans 72.4%

Torrsubstans enl NorFor 724 g/kg Ts

Omsättbar energi till häst 8.0 MJ/kg Ts

Smältbart råprotein 17g/kg

Omsättbar energi till häst 11.0 MJ/kg Ts

Smältbart råprotein 24 g/kg Ts

Råprotein 59 g/kg Ts

Socker 134 g/kg Ts

NDF 575 g/kg Ts

Omsättbar energi OE (nötkreatur) 10.8 MJ/kg Ts.

Torrsubstansen är ju rätt hög o om jag förstått det rätt så är energin hög men inom gränserna? Men hur tolkar jag proteinet? Det ser fruktansvärt lågt ut men jag kanske tänker helt fel? Om det finns några kunniga i området så ge gärna feedback på analysen o hur man ska läsa av den:)

Tack /Maria
 
Såg nu i en annan tråd att Smrp ska delas med MJ för att få fram kvoten, vilken bör ligga mellan 6-7? Jag får en kvot på 2.18 vilket då borde vara katastrof?:crazy:
 
Eller ser nu att jag har två Smrp-värden och två MJ-värden? Vilka ska man räkna på? Kvoten blir lite olika märkte jag men blir ju inte bra i vilket fall...
 
Jag tror du har skrivit fel på en av de omsättningsbara energivärdena. Det ska nog vara något annat än per kg ts, gissar jag.

Hur som helst är det väldigt dåligt proteinvärde, personligen hade jag hellre valt ett annat foder. Ni kommer att få ransonera detta stråfoder och hitta annan proteinkälla, för att inte få feta hästar med proteinbrist.
 
Oj det stämmer! 8.0 MJ/kg ska det stå:) och 11.0 MJ/kg Ts.

Är det 8/17 eller 24/11 som utgör kvoten?

Sjukt trist, vi har en leverantör till våra 13 hästar, känns inget vidare :(
 
Inte 8/17 utan 17/8. Är precis samma som 24/11 (blir inte exakt samma pga avrundade värden bara).

Antingen så räknar du MJ och smb rp per "kg foder" eller per "kg TS". Det första är per kg foder och det andra per kg TS :-)
 
Inte 8/17 utan 17/8. Är precis samma som 24/11 (blir inte exakt samma pga avrundade värden bara).

Antingen så räknar du MJ och smb rp per "kg foder" eller per "kg TS". Det första är per kg foder och det andra per kg TS :-)

Är lite trött så därför det är lite snurrigt med siffrorna:banghead: Men tack för hjälpen! Nu har jag lite att fundera på:down::meh:
 
Om du måste använda det fodret så får du nog fundera i banor inklusive potatisprotein, soja och lusern. Du behöver säkert byta ut en del mot lusern och dessutom ge potatisprotein/soja delat på flera mål. Typ krafft muskel eller granngårdens ena nya proteinfoder om du inte vill mecka med enskilda fodermedel.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 553
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
910
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 605
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 038

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden
  • Elitloppet – en gång om året!

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp