Hjälp att välja/hitta laptop?

L

Lord Owen

Jag har tänkt skaffa en laptop (min första bärbara) men är helt lost i djungeln och är inte direkt tekniskt insatt så jag skulle verkligen behöva lite hjälp. :bow:

Jag ska börja plugga på universitetet så användingsområdet är förstås skolarbete men jag surfar mycket, lyssnar på musik såklart, pysslar en del med bilder (inte PS dock) och vill gärna kunna spela spel som t.ex. The Sims och kanske se lite film. Kanske kan ses som en standardburk?

Prisklass; Under 10 000 kr. Gärna ännu billigare.

Inte för tung, under 2 kg gärna.. Har XP nu och är nöjd men verkar som att man får Vista på de flesta bärbara nu (om man nu ska ha en pc), spelar det egentligen ngn roll?


Jag har tittat lite på Macbooken men de jag pratat med säger att det är jobbigt att inte ha Windows när man är van vid det.. Hur är det med det?



Hjälp mig! :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp att välja/hitta laptop?

tyckte vista var bra men fick byta tebax till XP på min dator endast 480 i ramminne var lite för lite vista..
 
Sv: Hjälp att välja/hitta laptop?

Okej, jag har hört att det krävs en del för Vista jo.
Har du några andra tips? :D
 
Sv: Hjälp att välja/hitta laptop?

Jag gillar min nya MacBook! Den är väldigt liten och smidig, och känns mycket mer gedigen än de flesta bärbara PC jag provat.

Mac OS X känns väldigt ovant i början, men man lär sig.

Det jobbigaste nu tycker jag är att ställa om mellan tangentborden. Jag har en vanlig PC på jobbet, och en del specialtangenter sitter inte på samma ställe på Macen.
 
Sv: Hjälp att välja/hitta laptop?

Okej! :)

Du känner inte att MacBooken är för liten? Var inte skärmen på den bara 12" eller nått sånt? Det känns lite litet tycker jag men det kanske går att spela, surfa och så utan att kisa ändå? :p
 
Sv: Hjälp att välja/hitta laptop?

Skärmen på MacBook är bra, trots att det bara är 13,3 tum. Jag tycker inte den känns liten, den är mycket behagligare än min kompis 17-tummare (tror jag det är) som är av kass kvalitet. Det är inte bara storleken som räknas. ;)

Mac OS X vänjer man sig snabbt vid och sen vill man inte byta tillbaka... :angel:
 
Sv: Hjälp att välja/hitta laptop?

Ja, det har du rätt i. En bra liten är bättre än en dålig stor såklart. :D

Men jag gillar Windows. :angel:


Har hittat några andra, förutom MacBook, som är intressanta:

Acer Aspire 4315Mi

Acer TravelMate 5320-051G12

Acer Aspire 5315


Den här är bara söt. Egentligen tycker jag den är på tok för liten skärm. :p
LG E200
Finns ju en liite billigare variant av den med, LG R200, men E200 är snyggare.


Vad tror ni om dem? Ngn som verkar vettig/-ast?
Själv lutar jag mest åt Acer Aspire 5315..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp att välja/hitta laptop?

Hur tungt är egentligen för tungt när det gäller bärbart? Känner mig lite vilsen där, verkar ju finnas allt mellan 2 kg till nästan 4 kg.

Jag behöver inget supermobilt, men ska ju gärna gå att ha med sig och samtidigt ha en annan väska utan att man går av på mitten. Är 2,7-2,9 kg "tungt" då tror ni?
 
Sv: Hjälp att välja/hitta laptop?

Nyfiken, varför aldrig PC igen?
 
Sv: Hjälp att välja/hitta laptop?

Nyfiken, varför aldrig PC igen?

Varför använda Windows när man kan använda OS X? ;) Inget krångel, inga virus, allt är logiskt och bara fungerar.

Äh, de flesta Mac-användare du pratar med låter nog mest som reklampelare för Apple, men man blir liksom kär i sina Macar, de är så bra. Om jag ska nämna något negativt så blir det... um. Default-utseendet på Dockan i OS X Leopard. Inte nån favorit hos mig. Bild på mitt skrivbord.
 
Sv: Hjälp att välja/hitta laptop?

Ptja, jag tycker det är svårt att prata med folk som har Mac för de låter så frälsta att det blri scary för en PC användare. :D

Tänkte leta runt lite mer kring PC annars blir det mac.
Hittade en mer utförlig sida kring Acer 5315, men den jag kollar på har 2048 intern och 120 GB HDD.

Vad tror ni om den? :) Någon kanske orkar svara i alla fall? :angel:
 
Sv: Hjälp att välja/hitta laptop?

Jag gillar Acer, har själv en Aspire 5002WLMi, som nu är 2 år. Kanonbild, 15.4"-skärm, väger runt 3,5 kg.

Nästa blir mindre och lättare, under 2 kg och med skärm runt 12". Min nuvarande är mer släpbar än bärbar, även i ryggsäck.

Jag är också i valet och kvalet när det gäller PC eller Mac, har alltid haft PC men har haft alvarliga funderingar på Mac det senaste året. Vet inte om jag vill ha Vista.
 
Sv: Hjälp att välja/hitta laptop?

Fast jag gillar Vista, det är snyggare än XP. :p

Jag tycker det är svårt med Mac, de som är nöjda med Mac låter som en reklaannons när man frågar dem och de som inte är nöjda är inte nöjda helt enkelt.

Den Acer jag tittar mest på nu väger ca. 2,8-2,9 kg. Måste känna för att veta hur mkt det faktiskt är. :p
 
Sv: Hjälp att välja/hitta laptop?

Satsa på en dator med hyfsat grafikkort. Skulle tro att de som ligger i den prisklassen fungerar för att spela och kolla på bilder/filmer. Vista var lite ovant i början, men man vänjer sig ganska snart.

PS. Kul att höra att det finns fler (lite äldre) än jag som spelar The Sims.
 
Sv: Hjälp att välja/hitta laptop?

The Sims är :love:. Lite jobbigt när man inte märker att tiden flaxar iväg bara...

Såvitt jag förstått har Acer 5315 som jag alltså tittar på nu, ett integrerat grafikort (256 mb delat) som heter Mobile Intel Graphics Media Accelerator X3100, som tydligen ska bygga på "Santa Rosa chipset" vilket jag inte vet vad det innebär.. :angel:
Kan inte avgöra hur bra grafikkort det är? :D
 
Sv: Hjälp att välja/hitta laptop?

Nej jag är ingen expert på sånt, men vi köpte en dator som hade sämre än så och där gick det att se filmer etc men det gick segt och bilden var inte helt 100
 
Sv: Hjälp att välja/hitta laptop?

Såvitt jag förstått har Acer 5315 som jag alltså tittar på nu, ett integrerat grafikort (256 mb delat) som heter Mobile Intel Graphics Media Accelerator X3100, som tydligen ska bygga på "Santa Rosa chipset" vilket jag inte vet vad det innebär.. :angel:

Santa Rosa är en processor, som de nya MacBookarna också har, vilket är varför jag alls vet vad det är, heh.

Jag tycker den där Acer:n verkar vara en helt ok dator, skulle absolut kunnat tänka mig den om jag skulle ha en PC. Jag är annars lite svag för Sonys Vaio-serie, men om jag inte missminner mig är de rätt dyra.
 
Sv: Hjälp att välja/hitta laptop?

Okej. Tack för hjälpen. :D

Ja, jag ska åka och titta lite på den tror jag i ngn butik. Jag har hört mkt dåligt om Acers support däremot och att reparationstiderna är hundra år långa. :crazy: Men har också förstått att de ska ha tagit till sig kritiken och förbättrats..

Sony Vaio tittade jag också på men de ligger precis out of range tyvärr men jag tittar runt som sagt.
 
Sv: Hjälp att välja/hitta laptop?

Jag vet inte om du vill ha mitt svar egentligen :angel:

Jag har en MacBook och gillar Apple. Ska inte göra för mycket reklam mer än jag är sjukt nöjd och vill ha Leopard också :devil:

Men en sak som kan tilläggas är faktiskt design. Jag brukar inte vara utseendefixerad annars, men efter att ha börjat använda en skitsnygg dator (MacBooken hemma och iMac på jobbet) skulle jag inte kunna gå tillbaka till PC. Känns som stenåldern, och fula och klumpiga känns de.

Så bara så att du vet. Om du byter över vill du nog aldrig ha något annat sen :love:

/Jonaz, som är lite hooked
 

Liknande trådar

IT & mobiler Sonen (11 år) sparar till en ny laptop. Håller på och kollar lite olika alternativ, men vet ju inte vad som passar bäst. Han surfar...
Svar
1
· Visningar
919
Senast: bigganl
·
A
IT & mobiler Jag funderar på om det inte är dags att införskaffa sig en laptop, börjar tröttna på att alltid ha en stationär dator. För tillfället är...
Svar
6
· Visningar
932
Senast: Larissa
·
Q
IT & mobiler Jag funderar på att köpa mig en laptop istället för min gamla stationära, men jag har ingen aning om vad jag borde köpa för någon. Jag...
Svar
5
· Visningar
1 754
Senast: Tjôta
·
IT & mobiler Som rubriken lyder. Jag behöver en ny dator, kvickt, har absolut ingen aning om vad jag ska satsa på och önskar därför tips. Mina...
Svar
6
· Visningar
1 392
Senast: Riley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp