Hjälp mig med bra tips!

B

Belleriet

1. Har ni några bra tips för att tunna ur manen på hästen?
Min ponny har oerhört tjock man, jag har alltid försökt få den tunn, men utan bra resultat. Jag blir alltid onöjd med hur jag tunnar ur den.
Det blir snett, fult, tuffsigt o s v.
(Jag använder mig av trimkniv, trimsax, vanlig sax. Vill helst inte kosta på det med någon special urtunnare för ca 300 kr heller, så gärna skapligt billiga metoder:))


2. Hur rycker/klipper/tunnar du ur din hästs man? Har din häst kort eller lång man? Hur ser din hästs man ut i allmänhet alltså, gärna bild!

3. Min ponny har ännu ett problem. Hans man är väldigt envis, den delar sig så han får mittbena, medans jag vill kamma över den på en sida. Han är fortfarande ung så jag tror man man "vänja" den med att lägga sig, men den bara åker tillbaka till mittbenan under ridturen. Vad ska man göra för att få den att lägga sig? Hans man är fruktansvärt ful.
(Flera har tipsat mig om att fläta manen och ha så i ca 2 veckor, men jag vill inte göra det för att a)det är ohygiensisk och b)sliter så himla mycket. Han har fortfarande fin kvalité på hårstråna.)

Alla tips mottages med glädje! Tack på förhand:)
 
Sv: Hjälp mig med bra tips!

Bästa sättet att tunna ur en man är att rycka den. Ta en metallkam med träskaft och ta en tuss man mellan fingrarna, kamma sedan upp så det blir en tunn tuss. Linda denna runt metalldelen av kammen och ryck sedan loss. Jättesmidigt, går fort och blir bra resultat.
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 243
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 600
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 233
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp