HJÄLP behövs!

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

erika nilsson

Vi har nu bestämmt oss för att köpa en Långhårig Collie
inge spec med färger elr så men bara den passar till allt och såvidare( Utställning)

Vet ni var man kan vända sig om man vill ha tag på en Omplacerings collie på minst 1 år?

Är tacksamm med alla svar då de börjar bli brotom:bow:
 
Sv: HJÄLP behövs!

Rasklubben?
Hälsa o mentalitet måste väl vara viktigare än att få hunden vid en viss tidpunkt?
 
Sv: HJÄLP behövs!

jojo självklart har 2 hundar nu men de är så att ja skall in på hundgymnasium och behöver en ''snabbt'' för att den skall lära känna de är därför
 
Sv: HJÄLP behövs!

Bra att du väljer en av Sveriges sjukaste raser och du ska dessutom försöka hitta en "bra" snabbt. Lycka till.
 
Sv: HJÄLP behövs!

Kollar man mentalt så tror jag det utan tvekan.

Förutom den mentala biten finns annars HD samt allergier. Hur det är med ögon vet jag inte.
 
Sv: HJÄLP behövs!

Det är verkligen väldigt tråkigt att du har så enormt dålig erfarenhet av rasen. Eller har du någon erfarenhet av rasen egentligen?
 
Sv: HJÄLP behövs!

Det är verkligen väldigt tråkigt att du har så enormt dålig erfarenhet av rasen. Eller har du någon erfarenhet av rasen egentligen?

Fast collie är mycket skräp rent mentalt, men jag tror att det är på uppgång och att rasklubben har jobbat ganska hårt med just MH-biten.

Var bor du?
EDIT: såg att du bor i Värmland...
 
Sv: HJÄLP behövs!

Hade jag inte haft någon erfarenhet av rasen så hade jag inte heller uttalat mig om skräpet som finns. Att förneka att rasen mentalt är riktigt dålig gör det inte direkt bättre.

Tacka vet jag Collie-folk som erkänner rasens brister och jobbar för det bättre :bow:
 
Sv: HJÄLP behövs!

Jösses, vad du hugger!

HD = valpar får ej registreras efter hundar med grad C eller lägre. Det förekommer HD inom rasen, även efter föräldradjur med A-höfter. Dock ingen högre frekvens än inom andra storvuxna raser.

Allergier = möjligt, har aldrig träffat på någon collie med allergi. Under min tid som anställd hos veterinär fick vi in patienter av diverse raser med olika typer av allergi, dock aldrig någon collie. Har heller aldrig hört talas om att allergi skulle vara ett utbrett problem inom rasen. Men visst finns det säkert några hundar som har allergi precis som inom alla raser.

Ögon = det är lustigt att du med all din erfarenhet av rasen inte har hört talas om ögonproblem, för DET förekommer. Dock måste alla valpar ögonspeglas. För att valpar ska kunna förmedlas av rasklubben får föräldradjuren inte ha annan diagnos än CRD, eller helst UA förstås. CRD är inget som hunden lider av, för övrigt. Det finns säkert en hel del på nätet att läsa om ögonsjukdomar. Dessa ögonprblem är heller inget specifikt för collie utan förekommer inom fler raser.

Mentalitet = skotträdsla finns, några är tveksamma för hala golv. Dock finns krav på "kryss" i MH för rasen. Skotträdsla förekommer inom alla raser, den mest skotträdda hund jag haft att göra med var en new foundland. Att somliga "sopar psyket under mattan" som du säger beror på att de inte träffat på alla dessa vrak som du har, och det är synd att du träffar så många rädda hundar. Jag vet inte var du hittar dem någonstans.... Själv har jag haft ett vrak i min ägo. Denna hund kom från en "brukskennel" där man hade lång erfarenhet och även utbildade tjänstehundar. Föräldradjuren var bra mentalt. Min hund var dock inte skotträdd, hade hon "bara" varit det så hade jag varit lycklig. Mina andra hundar är dock precis lika trevliga och sociala varelser som vilken annan ras som helst.
Nervösa hundar förekommer inom alla raser, det är knappast något man vaccinera sig mot. På vilket sätt tycker du att inget görs inom just rasen collie?

Så av dina inlägg drar jag slutsatsen att du inte mycket erfarenhet av collie har, och det är skittrist att du måste ge dig in i varenda collietråd och tala om för oss vilka skithundar vi har. Vidga vyerna, träffa hundar och uppfödare och läs på så blir det så mycket trevligare!
 
Sv: HJÄLP behövs!

Jo, jag ser det. Men lady_vip verkar anse att även jag bor i Värmland. Möjligen borde det stå knapplån.
 
Sv: HJÄLP behövs!

Den som söker finner!
Finns bra Collies oxå, gäller att stödja deras avel, vill minnas att havsdimman har ganska bra hundar.
Smiley för ironi saknas.
Dvs väldigt bra hundar.
 
Sv: HJÄLP behövs!

Jag tycker snarare att det är tragiskt att rasen är så kass som den är. Och det vore bra om collie-folk blev medvetna om att deras utställningshundar också borde gå att jobba med.

Ang. HD så vet jag det där. Men jag har sett allt för många kennlar som avlar på mamma B pappa C. Sen sket man visst i att deras syskon till större del led av D, C, E, lite armbågar här och var. För vaddå? Föräldrarna är fria ju.

Och flera av de collisar jag träffat har lidit av klådor samt mag- och tarmproblem.

Ögon vet jag att det finns, annars hade jag inte skrivit något alls om ögon. Men har själv inte träffat någon som haft detta. Just därför uttalade jag mig inte.

Att Collien har stora rädsleproblem är knappast något okänt. Förutom de colliesar jag träffat så har jag även sett flertalet MH-beskrivningar och korningar. Det är ingen hemlighet att Collie idag är en ljudkänslig hund som dessutom inte varken leker eller kampar. Förutom detta så är rädslereaktionerna större och avreaktionerna små. Men visst, att kalla det dålig mentalitet är dumt eller? :grin:

Jag har träffat två bra Collies som var riktigt trevliga. TVÅ bra. Och det är inte så att Collien är hemskt ovanlig heller. Sen kan man för skojs skull titta på utställningslinjer och brukslinjer. Om man inte bara tittar inom just din ras så ser man att utställningslinjerna HAR fler sjukdom och problem med mentalitet. Mallen har en hel del EP i utställningslinjer, HD, armbågar och rädslebitar. Schäfern har allergier så som klådor och annat spännande. Höftleder, armbågar osv. Detta existerar också inom Din ras. Börjar man tumma på mentaliteten för att få fram snyggare hundar så är det klart som korvspa att det blir som det blir också.

Jösses, vad du hugger!

HD = valpar får ej registreras efter hundar med grad C eller lägre. Det förekommer HD inom rasen, även efter föräldradjur med A-höfter. Dock ingen högre frekvens än inom andra storvuxna raser.

Allergier = möjligt, har aldrig träffat på någon collie med allergi. Under min tid som anställd hos veterinär fick vi in patienter av diverse raser med olika typer av allergi, dock aldrig någon collie. Har heller aldrig hört talas om att allergi skulle vara ett utbrett problem inom rasen. Men visst finns det säkert några hundar som har allergi precis som inom alla raser.

Ögon = det är lustigt att du med all din erfarenhet av rasen inte har hört talas om ögonproblem, för DET förekommer. Dock måste alla valpar ögonspeglas. För att valpar ska kunna förmedlas av rasklubben får föräldradjuren inte ha annan diagnos än CRD, eller helst UA förstås. CRD är inget som hunden lider av, för övrigt. Det finns säkert en hel del på nätet att läsa om ögonsjukdomar. Dessa ögonprblem är heller inget specifikt för collie utan förekommer inom fler raser.

Mentalitet = skotträdsla finns, några är tveksamma för hala golv. Dock finns krav på "kryss" i MH för rasen. Skotträdsla förekommer inom alla raser, den mest skotträdda hund jag haft att göra med var en new foundland. Att somliga "sopar psyket under mattan" som du säger beror på att de inte träffat på alla dessa vrak som du har, och det är synd att du träffar så många rädda hundar. Jag vet inte var du hittar dem någonstans.... Själv har jag haft ett vrak i min ägo. Denna hund kom från en "brukskennel" där man hade lång erfarenhet och även utbildade tjänstehundar. Föräldradjuren var bra mentalt. Min hund var dock inte skotträdd, hade hon "bara" varit det så hade jag varit lycklig. Mina andra hundar är dock precis lika trevliga och sociala varelser som vilken annan ras som helst.
Nervösa hundar förekommer inom alla raser, det är knappast något man vaccinera sig mot. På vilket sätt tycker du att inget görs inom just rasen collie?

Så av dina inlägg drar jag slutsatsen att du inte mycket erfarenhet av collie har, och det är skittrist att du måste ge dig in i varenda collietråd och tala om för oss vilka skithundar vi har. Vidga vyerna, träffa hundar och uppfödare och läs på så blir det så mycket trevligare!
 
Sv: HJÄLP behövs!

Och din collieerfarenhet säger mig att du är nöjd med rasen precis som den är. Vilket är skrämmande!
 
Sv: HJÄLP behövs!

Jag har inga större åsikter kring rasen som sådan. I mina ögon så är flera av de Collies jag har mött, nervösa vrak som är rädda för sin egen skugga och kryper ur skinnet varje gång det händer något utöver det vanliga. Men visst finns det trevliga individer också.

Sedan finns det väl någon anledning till att Collie-folk har haft någon form av insändarkrig i de senaste numren av tidningen Hundsports insändarsidor, där just aveln verkar vara kärnämnet även om pajkastningen allt mer börjar ta överhanden :devil:
 
Sv: HJÄLP behövs!

*KL*
Var det någon mer än mig som hörde P-E Sundgren på senaste Adveture Dog Conference?
Skrämmande om vad de avlar på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 732
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 129
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
710
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 857
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp