Hjälp.. det andra knät????

Sv: Hjälp.. det andra knät????

Visst, men inte det enklaste att åka tillbaka med nyopererad halvdöd hund som inte får röra sig...;)

Jo, det är gratis att fråga! Hunden har inte visat minsta tecken på hälta i det opererade benet på ca 3 veckor. Nu är det nästan 7 veckor sen operationen och hunden har inga som helst problem.

Jag är lite rädd för att använda mig av metoder där man reparerar korsbandet alt ersätter det med nåt annat då risken finns att det går av igen..
 
Sv: Hjälp.. det andra knät????

Visst, men inte det enklaste att åka tillbaka med nyopererad halvdöd hund som inte får röra sig...
Fel! Det är bl a det som är skillnaden. :)

Jag är lite rädd för att använda mig av metoder där man reparerar korsbandet alt ersätter det med nåt annat då risken finns att det går av igen..
Korsband är inte idiotsäkra. Det är därför dom går av. Ersättningen är minst lika stark.
Som sagt, kolla själv, Vad kan du förlora på det?

LIA
 
Sv: Hjälp.. det andra knät????

Nej, jag förlorar inget på att kolla upp med dem!! Men, om det nya korsbandet går av igen blir man tvungen att operera samma ben två gånger och då förlorar man mycket!

Berätta lite mer hur det gick för din hund??? Den var visst ledbandsopererad?? När blev den opererad? Hurdant rehabiliteringsprogram fick ni? När fick/får ni återgå till normal motionering?

Tack för dina svar!!:)
 
Sv: Hjälp.. det andra knät????

Det har gått bra. Titthåls-operationen var för ett år sedan och då var han valp. Inget rehab-program eftersom den enda inskränkning som var, var att vi skulle undvika kraftiga belastningar de första 2 (tror jag det var) månaderna, sedan var det fritt fram. Hunden fick alltså röra sig nästan fritt, redan när vi lämnade kliniken.
Det finns väl ingen som kan garantera 100% när det gäller operationer, men vi har bara hört positiva resultat efter behandlingar där.

Jag läste häromdagen om kliniken i ett reportage och där berättades bl a om en hund som fått nya korsband. Så ring/skriv och kolla du!

LIA
 
Sv: Hjälp.. det andra knät????

Nu har vi igen varit hos veterinären. De gjorde igentligen ingenting, hunden fick en spruta osv men vi pratade mest. Vi ska nu öka hundens dagliga motion. 2x45 minuter om dagen då vi går i rask takt och springer korta sträckor. Nästa vecka skall vi tillbaka och då undersöker de mer.

Om det högra knät är i skick, så är det bara att utöka motioneringen tills den så småningom är normal, men om knät är i samma skick som för två veckor sedan, alltså att hunden reagerar då det böjs, men inget mer så då måste man fundera om.
Veterinären sa att man kan göra en titthålsoperation för att få reda på om det är korsbandet eller nåt annat hunden reagerar på. Andra alternativet är väl att vänta och se vad som händer??? Då finns det en viss risk att knät blir i sämre skick än vad det hade blivit om man opererat direkt.(ifall det nu är korsbandet). Men och andra sidan så gick hunden med det andra korsbandet sönder i åtminståne ett halvår.. Det är ju inte kul, men jag vill inte heller utsätta henne för operation + nedsövning och massor med mediciner i onödan??? Fast det är ju inte onödigt om man får veta vad som är fel...??

åhh... jag blir så trött på allt dehär...:confused: känns som om direkt det blir lite bättre så slår nåt annat fel...

Vad skulle ni gjort???
 
Sv: Hjälp.. det andra knät????

Vad skulle ni gjort???
Jag har berättat vad vi gjort. Ointressant?
Jag har också tipsat om vad du kan göra. Också ointressant?

Man kan både undersöka och reparera via titthålsoperation.
Några massor med mediciner är det inte fråga om!

Om du funderar över vad korsband och andra "band" har för funktion, så förstår du kanske varför hunden kan klara sig utan ett eller annat. Ett tag! Men vad händer vid fel-rörelse?!?
Ser man inte till att få trasiga "band" lagade, så löper hunden hela tiden risk att få mycket värre skador.

LIA
 
Sv: Hjälp.. det andra knät????

Nej, det är inte ointressant!! Jag undrade bara hur mycket det tar på att söva helatiden och äta medicinkurer osv..

Jag har läst på om titthålsoperationerna men iom att hundens andra operation var så lyckad så vill jag operera med den ifall det behövs!! Därför blir en eventuell titthålsoperation kanske onödig...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 603
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 363
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 470
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 138
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp