Bukefalos 28 år!

HJÄLP!! Det räcker inte hela vintern! Vad gör jag nu?

F_M

Trådstartare
Har nu kämpat i flera veckor med att få tag på hö/hösilage/ensilage till hästarna men inte hittat något som passar (nej jag vägrar att köpa sådant som jag vet inte går att ge dem) Vi fick kassera en hel del balar för några veckor sedan, och det ensilage som vi nu har kvar så kommer inte att räcka resterande tid av vintern!! Jag har reklamerat balarna, och fick pengarna tillbaka, men kunde inte få något nytt eftersom bonden inte hade något mer, allt har gått åt i och med att detta år blev det så dålig skörd.
Jag har funderat på att ersätta en del av ensilaget med lusern, men hur i vida världen räknar man då? 1 kg lusern, hur mycket ensilage är det?
Tyvärr måste jag köpa i pellets form till dem, eftersom jag inte får tag på annat, och att ta hem säckar med hackad strå till en kund anser gubbarna här är helt onödigt :devil:
Jag är tvungen att börja "stödutfodra" med lusern NU om det ska räcka alls hela vintern, men får jag tag på hö/hösilage/ensilage som passar hästarna, så slutar jag ju givetvis att ge dem lusern och köper in det i så fall. Men för att vara på säkra sidan (om jag inte får tag på mera) så måste jag börja nu för att ha en chans att få det att räcka!!
Halm är inget alternativ eftersom ingen av dem rör det!
Vill inte ha en massa skit för det här nu. Kunde inte veta på förhand att alla dessa balar skulle behöva kasseras, och nu försöker jag så gott jag kan med att hitta lösningar på det här problemet!
Och tro mig, det känns inte alls bra i hjärtat att behöva dra ner på grovfodret och ersätta med annat :cry:
Hjälp mig snälla någon som kan det här! :crazy:
 
Sv: HJÄLP!! Det räcker inte hela vintern! Vad gör jag nu?

1 kg lucern är ungefär lika med 1 kg hö rent ts mässigt. Endel lucern har 90 i ts och hö ska ju ha 84 i ts. Sedan får du ju räkna på hur mycket de behöver energi och proteinmässigt också.

Ring till någon annat foderställe eller ring direkt till tillverkaren av lucern hackat strå och hör om de kör hem pallvis. Oftast blir det billigare att ta hem mycket foder pallvis direkt ifrån leverantören än att köpa ifrån den lokala foderhandlaren och det lär ju bli ganska mycket om du ska ersätta hö med lucern.
 
Sv: HJÄLP!! Det räcker inte hela vintern! Vad gör jag nu?

Näringsmässigt kan du ersätta delar av hösilaget med lucernpellets och/eller betfor för det är grovfoder så matsmältningsapparaten klarar det, men det kommer inte att tillfredsställa hästarnas tuggbehov, men om du har halm så kan du erbjuda dem i alla fall, de kommer nog att äta till slut om de tycker att de behöver tugga mer!
 
Sv: HJÄLP!! Det räcker inte hela vintern! Vad gör jag nu?

Du kan inte beställa Horse Hage då? Det skickas mig veterligen med lastbil ibland.
 
Sv: HJÄLP!! Det räcker inte hela vintern! Vad gör jag nu?

Har nu kämpat i flera veckor med att få tag på hö/hösilage/ensilage till hästarna men inte hittat något som passar (nej jag vägrar att köpa sådant som jag vet inte går att ge dem) Vi fick kassera en hel del balar för några veckor sedan, och det ensilage som vi nu har kvar så kommer inte att räcka resterande tid av vintern!! Jag har reklamerat balarna, och fick pengarna tillbaka, men kunde inte få något nytt eftersom bonden inte hade något mer, allt har gått åt i och med att detta år blev det så dålig skörd.
Jag har funderat på att ersätta en del av ensilaget med lusern, men hur i vida världen räknar man då? 1 kg lusern, hur mycket ensilage är det?
Tyvärr måste jag köpa i pellets form till dem, eftersom jag inte får tag på annat, och att ta hem säckar med hackad strå till en kund anser gubbarna här är helt onödigt :devil:
Jag är tvungen att börja "stödutfodra" med lusern NU om det ska räcka alls hela vintern, men får jag tag på hö/hösilage/ensilage som passar hästarna, så slutar jag ju givetvis att ge dem lusern och köper in det i så fall. Men för att vara på säkra sidan (om jag inte får tag på mera) så måste jag börja nu för att ha en chans att få det att räcka!!
Halm är inget alternativ eftersom ingen av dem rör det!
Vill inte ha en massa skit för det här nu. Kunde inte veta på förhand att alla dessa balar skulle behöva kasseras, och nu försöker jag så gott jag kan med att hitta lösningar på det här problemet!
Och tro mig, det känns inte alls bra i hjärtat att behöva dra ner på grovfodret och ersätta med annat :cry:
Hjälp mig snälla någon som kan det här! :crazy:

Vadå "onödigt"! bättre hackad foder som bas. Hästen kan inte få ner alla dom kilo av blott foder som den ska behöva! och du kan vara säkert på att magen komma att krasha.
Du kan alltid försöka med lite melass på halmen.
 
Sv: HJÄLP!! Det räcker inte hela vintern! Vad gör jag nu?

Har nu kämpat i flera veckor med att få tag på hö/hösilage/ensilage till hästarna men inte hittat något som passar (nej jag vägrar att köpa sådant som jag vet inte går att ge dem) Vi fick kassera en hel del balar för några veckor sedan, och det ensilage som vi nu har kvar så kommer inte att räcka resterande tid av vintern!! Jag har reklamerat balarna, och fick pengarna tillbaka, men kunde inte få något nytt eftersom bonden inte hade något mer, allt har gått åt i och med att detta år blev det så dålig skörd.
Jag har funderat på att ersätta en del av ensilaget med lusern, men hur i vida världen räknar man då? 1 kg lusern, hur mycket ensilage är det?
Tyvärr måste jag köpa i pellets form till dem, eftersom jag inte får tag på annat, och att ta hem säckar med hackad strå till en kund anser gubbarna här är helt onödigt :devil:Jag är tvungen att börja "stödutfodra" med lusern NU om det ska räcka alls hela vintern, men får jag tag på hö/hösilage/ensilage som passar hästarna, så slutar jag ju givetvis att ge dem lusern och köper in det i så fall. Men för att vara på säkra sidan (om jag inte får tag på mera) så måste jag börja nu för att ha en chans att få det att räcka!!
Halm är inget alternativ eftersom ingen av dem rör det!
Vill inte ha en massa skit för det här nu. Kunde inte veta på förhand att alla dessa balar skulle behöva kasseras, och nu försöker jag så gott jag kan med att hitta lösningar på det här problemet!
Och tro mig, det känns inte alls bra i hjärtat att behöva dra ner på grovfodret och ersätta med annat :cry:
Hjälp mig snälla någon som kan det här! :crazy:

Då får du väl köpa från något annat ställe? Köper du från GG kan du ju tom beställa det på internet...
 
Sv: HJÄLP!! Det räcker inte hela vintern! Vad gör jag nu?

Jag är i exakt samma sits.

Kommer att få hem för några silagebalar så det kommer inte att räcka säsongen ut.
Det är bara att börja leta efter en annan leverantör. Och förbereda sig på att få åka en bit för att få ihop det =)
 
Sv: HJÄLP!! Det räcker inte hela vintern! Vad gör jag nu?

Om du drar ner på grovfodret kan det ju vara en idé att utfodra dem i nät så maten varar längre också. Så kanske du slipper kompromissa lika mycket med tuggtiden i hagen.
 
Sv: HJÄLP!! Det räcker inte hela vintern! Vad gör jag nu?

Tack för alla svar!
Nät satt jag och funderade på igår kväll också. Om man skulle lägga ut en 4-5 nät i hagen på olika ställen, så skulle det bli lite jobbigare och ta lite längre för dem att äta, och på så vis står de inte vid "dukat smörgåsbord" där det bara är att vräka i sig allt på en gång :idea:
Nu på morgonen hade jag ett mail av en bekant också som vet en kille som säljer hösilagebalar. Ska ta kontakt med honom idag och se om han har något att sälja. Dock bor han rätt så långt ifrån mig, men han har hemkörning till ett ganska så förmånligt pris :) (hon har själv köpt av honom för några veckor sedan) Håller tummarna att han fortfarande har balar kvar till salu!
 
Sv: HJÄLP!! Det räcker inte hela vintern! Vad gör jag nu?

Stakars dig :cry:

Ett annat sätt att tillgodose tuggbehovet är att sätta ut grenar i hagen och kanske i boxen också. Björk brukar vara populärast.
 
Sv: HJÄLP!! Det räcker inte hela vintern! Vad gör jag nu?

Tack för alla svar!
Nät satt jag och funderade på igår kväll också. Om man skulle lägga ut en 4-5 nät i hagen på olika ställen, så skulle det bli lite jobbigare och ta lite längre för dem att äta, och på så vis står de inte vid "dukat smörgåsbord" där det bara är att vräka i sig allt på en gång :idea:
Nu på morgonen hade jag ett mail av en bekant också som vet en kille som säljer hösilagebalar. Ska ta kontakt med honom idag och se om han har något att sälja. Dock bor han rätt så långt ifrån mig, men han har hemkörning till ett ganska så förmånligt pris :) (hon har själv köpt av honom för några veckor sedan) Håller tummarna att han fortfarande har balar kvar till salu!

Småmaskiga hönät är bra för glupska hästar :)

Hoppas du får tag på fräscha hösilagebalar. Men vad spelar avståndet för roll om hästarna behöver mat?
Jag får åka 30mil enkel resa för att få tag på hö till mina hästar iår.
Har varit med om att jag behövt beställa hö med lastbilar från Skåne upp till dalarna för att ha foder till dem...

Gör det inte till ett större problem än vad det är ;)
 
Sv: HJÄLP!! Det räcker inte hela vintern! Vad gör jag nu?

Hoppas du får tag på fräscha hösilagebalar. Men vad spelar avståndet för roll om hästarna behöver mat?

Nej, alltså det var inte så jag menade :D Behöver hästarna mat så behöver de mat, så är det bara. Och så länge jag får tag på hö/hösilage som går att ge till dem (är lite knepigt med den ena hästen) så köper jag, oavsett var de är. Hästarna är viktigaste, inte var maten finns ;)
 
Sv: HJÄLP!! Det räcker inte hela vintern! Vad gör jag nu?

Det är lite lättare att tipsa om man vet ungefär var du bor. Kan knappast vara omöjligt att få tag i lucernhack om du inte bor i mörkaste norrland.

Ang halm så beror det mkt på vilken sort det är om det faller hästarna på läppen. Kan man komplettera m 1-2 kg halm/dag så är det i alla fall en bit på vägen.
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄLP!! Det räcker inte hela vintern! Vad gör jag nu?

Vi hade en sån där hemsk vinter också ett år. Lösningen efter intensivt jobb med att söka ensilage/hö blev att en säljare 50 mil bort erbjöd sig att köra hem hö till oss med leverans när vi ville, fast följande dag. Blev dyrt hö ;) men ack så underbart en par dagar senare när det var hemma och i ladan och vi kunde mata våra hästar med hö av kanonkvalitet när det i våra trakter varit en katastrof sommar och hö överhuvudtaget inte fanns att fås.
 
Sv: HJÄLP!! Det räcker inte hela vintern! Vad gör jag nu?

När jag läser era historier så inser jag att vi har haft tur som fått tag i bra hösilage...
Det vi fick levererat i höstas, och som vi började fodra med i november, visade sig vara allt annat än bra för våra hästar. Analysen visade att proteinhalten var alldeles för hög. Dessutom har vi haft ett stort antal balar som varit rejält blöta.
I nyårshelgen tog jag tag i saken och började kolla efter nytt hö/hösilage. Det fanns ett tiotal aktuella annonser på Blocket där folk i närområdet annonserade om hö och hösilaget till salu. Jag skickade mail till fem av dem och fick snabbt svar att det fanns kvar.
Just nu är min man och min son på väg för att hämta hö, bara en halvmil bort och hos en bonde som vi handlat av tidigare. Och imorgon kommer hösilaget med lastbil, från en annan bonde cirka tre mil bort. Jag tvekade inte en sekund när jag såg (och sniffade på) hösilaget igår - det var rena drömmen.

Idag kom bonden som levererat det dåliga hösilagepartiet och hämtade tillbaks merparten av de resterande balarna. Han tyckte att jag var tramsig som inte ville ge mina hästar av hans hösilage, och han muttrade om att det minsann dög till elittävlingshästar i trakten. Tyvärr hann han köra innan jag hade möjlighet att visa honom den senaste öppnade balen - tror knappast att han varit så påstridig då.
 
Sv: HJÄLP!! Det räcker inte hela vintern! Vad gör jag nu?

Det finns flera annonser på t.ex. Blocket där det säljs både hö och hösilage. Finns även i alla fall en som kör i hela Sverige och leverar hö. :)

Lucern borde du kunna köpa pallvis direkt från tillverkare.
 
Sv: HJÄLP!! Det räcker inte hela vintern! Vad gör jag nu?

Vadå "onödigt"! bättre hackad foder som bas. Hästen kan inte få ner alla dom kilo av blott foder som den ska behöva! och du kan vara säkert på att magen komma att krasha.
Du kan alltid försöka med lite melass på halmen.

?
Mitt äldre fullblodssto trycker i sig 6 kg uppblött lusernpellets + 1 kg betfibermix de 9-10 timmar hon står i sin box nattetid då hon inte äter önskad mängd hö/hösilage för att hålla hullet. Hon mår utmärkt och så även hennes mage! Varför i hela friden skulle magen krascha av vatten..??
 
Sv: HJÄLP!! Det räcker inte hela vintern! Vad gör jag nu?

Okej. Jag ringde till killen, tyvärr hade han inget mer att sälja. Något större stall hade redan hunnit reservera allt det sista han hade. MEN, jag fick lite tips av honom, till andra personer, som eventuellt skulle kunna ha något kvar. Har suttit och letat telefonnummer till dem, och nu ikväll fick jag tag på en bonde som har ca 20 balar hö kvar (ca 210kg/bal)! :banana: :bump: Han säljer enbart till hästfolk, och jag fick till och med lite namn av honom på personer som köper, i fall jag ville ringa och fråga av dem hur kvalitén är och sådant. Det i mina ögon verkar vara en bonde som verkligen har bra hö, eller vad säger ni, eftersom han till och med ger nya kunder namn i fall de vill kontrollera med andra kunder?
Han har också hemtransport och priset till mig, med hemtransport inräknat, är 1.70kr/kg (han bor ca 70km ifrån mig bara). Tycker ni det är dyrt/billigt? Imorgon ska han komma med två "provbalar" till mig, så jag får se hur det är, och så jag får se att hästarna äter av det. Balarna han har kvar var han så snäll och reserverade till mig :banana: tills jag vet om hästarna äter av det eller inte, så nu håller jag tummarna att det går att ge till dem. I så fall har mina problem löst sig! Och har han bra hö så kommer jag att beställa hö för nästa år av honom också.
Oj gud då ni skulle veta hur jag känner mig just nu!! Jag har haft sådan ångest dessa veckor, då jag inte har fått tag på något hö, och jag har mått så dåligt och bara sett framför mig hela tiden hur mina hästar har blivit utan mat!! Okej, jag är inte 100%-tigt lättad ännu, måste se hur det är först, men jag känner mig åtminstone lite bättre i all fall!! Jag skulle helst av allt bara ha lust att hoppa och skrika och dansa här hemma av hur underbart det känns just nu! :laugh:
 
Sv: HJÄLP!! Det räcker inte hela vintern! Vad gör jag nu?

Ååå, va skönt! Hoppas hästarna äter av det :) verkar vara en seriös bonde iaf!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
Svar
12
· Visningar
655
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 902
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 490
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 608
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp