Hjälp! Dressyrsadel bred platt rygg.

theresekarja

Trådstartare
Hej! Undrar om någon kan hjälpa mig med tips på dressyrsadel som kan passa min tinkerdam med bred rund rygg. Vidd minst 120 grader. Något svängd, överbyggd rygg. Har bilder men vet ej hur man lägger in dom här..
 
Sv: Hjälp! Dressyrsadel bred platt rygg.

Wintec Wide, Tekna S-line, Globus clic 38 beroende på hur svängd och överbyggd hon är. Dom sadlarna är ganska raka men passar breda platta ryggar förövrigt..

Till min som ligger på ca 125grader så har jag tagit en Thorowgood T8 dressyr(en av få sadlar som jag trivs i) och tryckt ut ett järn själv till den vidd jag behöver. Dock blir den nästan en aning för svängd i bak för min ponny då som är ganska rak.
 
Sv: Hjälp! Dressyrsadel bred platt rygg.

Tekna S-line kan man byta koppjärn på. Dock så är det otroligt svårt att hitta ett järn i den storleken eftersom de är restade. Jag är själv intresserad av Tekna men tyvärr så hittar jag bara järn som är XW vilket är för litet.
 
Sv: Hjälp! Dressyrsadel bred platt rygg.

Om man inte är jätterädd om garantin så är det inga problem att pressa ut dom.. Har gjort det flera gånger. Min T8:a finns ju bara järn till xvid men jag har pressat ut det till typ xxxvid(bredare än det korta gråa som är xxvid).
 
Sv: Hjälp! Dressyrsadel bred platt rygg.

Till min överbyggda PRE-kille med bred rygg köpte jag en Santa Cruz Arthur deLuxe. Superskön sadel som ligger som en smäck på hästen.
Värt att prova kanske? :)
 
Sv: Hjälp! Dressyrsadel bred platt rygg.

Hei,

Jeg har en Sommer dressursal til min brede kaldblods hingst. Den er Xwide. Knall fornøyd! Søk på merket under begagnat f.eks. :-)
 

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
934
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Hjälp.. Jag försöker hitta en billigare hoppsadel som passar en hög manke, bred rygg (ca 110 grader) och breda tornutskott. Då det är en...
Svar
7
· Visningar
678
Senast: Karoliten
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 723
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp