Bukefalos 28 år!

HJÄLP! Får en 148,3 tävla D-ponny klasser?

L

LeDream

Hej jag skulle behöva lite hjälp av alla som kan svara! Jag ska köpa ett 5 årigt D-ponny sto om hon går igenom besiktningen. Men "problemet" är att hon är var 148 cm i mkh när dom mätte henne senast för inte så länge sedan, och då var hon jätte spänd.
Det är inte säkert att hon håller D-ponny måttet på 148,0. Hon kommer inte att växa mer i benen mer hon kommer att bredda sig lite till. Men för mig gör det inget om hon inte håller måttet, men jag skulle endå vilja veta om en häst som är t.e.x 148,3 i mkh får tävla som D-ponny?:confused:
 
Sv: HJÄLP! Får en 148,3 tävla D-ponny klasser?

Nej det får den inte om mätintget visar mer än 148,0 cm.
 
Sv: HJÄLP! Får en 148,3 tävla D-ponny klasser?

En häst som är 148,3 cm är inte en ponny, varför skulle den då få tävla i ponnyklasser? Svaret är nej, det får den inte därför att den är för hög.
 
Sv: HJÄLP! Får en 148,3 tävla D-ponny klasser?

Nej

En "ponny" som är över 148,0cm i mankhöjd är ingen ponny, det är en häst, och tävlar således som häst.
 
Sv: HJÄLP! Får en 148,3 tävla D-ponny klasser?

nej 148,0 är det som gäller. En kompis häst blev 148,5 och han räknas ju som häst.
 
Sv: HJÄLP! Får en 148,3 tävla D-ponny klasser?

Du är på väg att köpa en liten häst och inte en ponny.
Och risken att hon kommer att växa någon /några cm till är överhängande. Vill du täval på pnny år det fel häst för dig.
 
Sv: HJÄLP! Får en 148,3 tävla D-ponny klasser?

Men frågan är ju egentligen vad som står eller kommer stå i mätintyget!
Vet många som mäter ner sina hästar av den anledningen att en liten häst inte är lika mycket värd som en Maxad D-ponny..
Och för att mäta ner finns det ju flera vägar att gå... men om det på slutmätningen blir mer än 148 så får du inte tävla den som ponny.
Sen om det är RÄTT att göra så låter jag vara osagt men det finns ganska många nedmätta ponnyer ute på tävlingsbanorna.
 
Sv: HJÄLP! Får en 148,3 tävla D-ponny klasser?

Det förekommer ju kontrollmätningar på tävlingsplats ibland och då är det ju rätt kört.
 
Sv: HJÄLP! Får en 148,3 tävla D-ponny klasser?

Men frågan är ju egentligen vad som står eller kommer stå i mätintyget!
Vet många som mäter ner sina hästar av den anledningen att en liten häst inte är lika mycket värd som en Maxad D-ponny..
Och för att mäta ner finns det ju flera vägar att gå... men om det på slutmätningen blir mer än 148 så får du inte tävla den som ponny.
Sen om det är RÄTT att göra så låter jag vara osagt men det finns ganska många nedmätta ponnyer ute på tävlingsbanorna.

Om hästen var spänd på mätningen så får man kanske ha en lugnare omgivning nästa mätning så den kan mycket väl vara mindre då. Sen kan man ju alltid rida ordentligt innan och ha den nyverkad, några mm gör det ju. Sen ska man inte glömma att man har rätt att låta hästen stå och slappna av, jag tror att man har upp till en timme på sig och det gäller att ta vara på den tiden om det behövs även om det står en stressad mätman bredvid. Det kan göra några cm och i slutänden kan det handla om tusenlappar på hästen. Men observera, nu pratar jag inte om att få ner hästar på 155 cm till ponnyer för det är inte okej. Men däremot anser jag att det är okej att försöka med de som är "ponnyer" men råkat bli någon cm för stor.
 
Sv: HJÄLP! Får en 148,3 tävla D-ponny klasser?

Det förekommer ju kontrollmätningar på tävlingsplats ibland och då är det ju rätt kört.

Men sen har man rätt att göra en ny regelrätt mätning för på tävlingsplatsen får man sällan rätt storlek på ponnyn. På kontrollmätning på internationella tävlingar får ponnyerna vara 151 cm inkl skor.
 
Sv: HJÄLP! Får en 148,3 tävla D-ponny klasser?

Ja men det jag menar är att det tjänar ingenting till att mäta ner, för om en ponny är närmare 149 så kommer den antagligen vara över 151 på en tävlingsplats med skor..

Vet en tjej som tävlade hoppning och blev av med en SM medalj för ett antal år sedan för att ponnyn var för stor, och då spelar det ju ingen roll om du får mäta hemma sen för är den för stor så är den ju.
 
Sv: HJÄLP! Får en 148,3 tävla D-ponny klasser?

Ponnyer slutmäts inte förrän dom är 8 år och det finns en anledning till det: Dom växer och breddar sig enda fram tills dess! Och kan även göra efter den åldern. Dom får ju även andra/nya muskler ju mer dom rids och tränas.

Du riskerar helt klart att köpa en häst och inte en ponny!
 
Sv: HJÄLP! Får en 148,3 tävla D-ponny klasser?

Tack för svaren.
För mig har det ingen betydelse om hon blir stor häst eller ponny. Jag har kollat på både hästar och ponnyer och nu var det så att jag fastnade för en "ponny" men, ja det skulle ju vara bra att veta om man ska tävla ponny ellr stor häst i framtiden.:)
 
Sv: HJÄLP! Får en 148,3 tävla D-ponny klasser?

Man slutmäter väl inte längre utan man får hålla på att mäta ponnyn hela livet ut numera eller har jag helt fel, tyckt det har pratats om det bland ponnymammorna på hoppträningarna.

Kram
 
Sv: HJÄLP! Får en 148,3 tävla D-ponny klasser?

En hast/ponny som blir matt pa tavlingsplats och visar over 148cm kan inte bli startad i ponny klasser, de kanske har blivit matta till lagre an 148 tidigare men det ar darfor det finns matpersoner som pa uppdrag av tavlingsledning gor sant..
 
Sv: HJÄLP! Får en 148,3 tävla D-ponny klasser?

Man slutmäter väl inte längre utan man får hålla på att mäta ponnyn hela livet ut numera eller har jag helt fel, tyckt det har pratats om det bland ponnymammorna på hoppträningarna.

Kram

Man slutmäter. Men det kan kontrollmätas på tävlingsplatsen. Är ponnyn högre då så får den ej starta den dagen. Vet ej om det registreras så man får göra en om mätning eller ej.
 
Sv: HJÄLP! Får en 148,3 tävla D-ponny klasser?

Man slutmäter. Men det kan kontrollmätas på tävlingsplatsen. Är ponnyn högre då så får den ej starta den dagen. Vet ej om det registreras så man får göra en om mätning eller ej.


Jag har för mig att man inom en viss tidsperiod kan ta ut mätman och mäta om hemma om ponnyn skulle vara för stor på tävling.
 
Sv: HJÄLP! Får en 148,3 tävla D-ponny klasser?

numera mäts dom ju centralt eller? på ATG kliniker typ

Jo så är det men man får en chans att kontrollmäta dom där.

Om jag har förstått rätt så den som anmäler ett ekipage för att ha för stor ponny och kräver kontrollmätning måste betala in runt 1000 kr till förbundet. Om kontrollmätningen sen visar att ponnyn höll ponnymåttet behåller förbundet pengarna och vid för stor ponny får anmälaren pengarna tillbaka. Allt för att man inte ska anmäla på "pin kiv" utan inse att det är en allvarlig anklagelse.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 262
Senast: Cambrie
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 533
Senast: Roheryn
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 825
Senast: Mia_R
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 939
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp