Hjälp! Fel ställe som toalett (ute)

Sv: Hjälp! Fel ställe som toalett (ute)

Intressant! Hoppas verkligen dem funkar! Ska se om jag hinner åka förbi nån djuraffär inom snar framtid (fullt upp!!!) Var inne o köpte sele igår till hunden men glömde bort fråga om fykristallerna, var lite stressad kan man säga...

Tack så mycket förresten!
 
Sv: Hjälp! Fel ställe som toalett (ute)

Tycke jag skev de längre upp men en kattluca som läser av chipet sitter på ett halsband inte i nacken som ett ID-märknings chip. Kan inre katte bära halsband blir det ju svårt med en sådan kattlucka..

har du läst artiklarna jag länkade förut?

Det finns kattluckor som läser kattens vanliga chip-nr också. Luckan kan programmeras mot vanliga 7, 9 eller 15-siffriga nummer, och läser av dem om chippen är plasserad i nacken.
 
Sv: Hjälp! Fel ställe som toalett (ute)

Skall ha detta i åtanke, ifall fykristallerna inte fungerar som jag vill. :)
 
Sv: Hjälp! Fel ställe som toalett (ute)

Jag har testat de där fykristallerna för ett tag sedan och vill minnas att de löses upp i vatten. Ska du hälla runt huset och under trappen lär du behöva ett rejält gäng med flaskor.
 
Sv: Hjälp! Fel ställe som toalett (ute)

Tack för du talade om det. Jag tänkte snarare se till så längs husväggen där trappan/ytterdörren finns lägga stenplattor för den ena sidan om trappan är det stenplattor längs väggen och den andra sidan har blandat sand/grov grus. Så antingen lägger vi stenplattor där eller lägger på mer grovt grus alt stenar som prydnad.

Då blir det inte mycket att lägga kristallerna på längre.
 
Sv: Hjälp! Fel ställe som toalett (ute)

Det finns kattluckor som läser kattens vanliga chip-nr också. Luckan kan programmeras mot vanliga 7, 9 eller 15-siffriga nummer, och läser av dem om chippen är plasserad i nacken.

De kattluckorna verkar väldigt smidiga, tittar själv på en sådan och väntar på att hitta ett hus att installera en i.

Muppia: Kolla in denna länken angående kattluckan, för mig och min sambo kommer den nog vara ända alternativet om vi ska ha lucka. Hunden är nämligen så pass liten att hon kommer genom luckan om den inte är programmerad på chipen i nacken på kissarna.:D Luckan har till och med en ljudsignal som talar om att katten kommer in, :p
 
Sv: Hjälp! Fel ställe som toalett (ute)

Förresten så har jag hört att citronskal i rabatterna ska hålla katterna borta, men om det funkar vet jag inte.
 
Sv: Hjälp! Fel ställe som toalett (ute)

Kan faktiskt inte låta bli att reagera på den här tråden. Vill du verkligen ha katt? Det är en katt, den gör sina behov på den plats den finner lämpligt. Rabatter är ett utmärkt ställe för katten att gå till, där den kan gräva.

Avliva katten för att den pissar i rabatten? Man slutar aldrig att förvånas.
 
Sv: Hjälp! Fel ställe som toalett (ute)

Om du läser allt så är hon inte rumsren som innekatt, vem vill torka efter en katt resten av kattens liv bara för hon surar o för hon inte får gå ut som hon vill? Inte jag. Inte sambon heller.

Om hon skiter ute på fel ställe vill inte jag ha katt ute alls.

Men pga hon skiter inomhus o vi får städa efter henne bara för hon inte får gå ut och skiter precis vid huset istället för skogen där det faktiskt finns fin sand att gräva i så hamnar vi i det läget att vi får omplacera henne för att slippa problemet. Men hon är handikappad på riktigt så då är omplacering inget alternativ. Vad ska vi göra då? Acceptera att hon antingen bajsar inne utanför lådan och är sur för hon inte får gå ut eller att hon skiter o pissar i rabatter jag planerar att ha bär?

Men eftersom vi har alternativ att prova så är avlivning verkligen inget jag tänker på. Jag vill inte avliva i första hand heller utan försöka hitta lösningar. Herregud, annars hade jag inte ens brytt mig om att skapa tråden o frågat efter tips!!!
 
Sv: Hjälp! Fel ställe som toalett (ute)

De kattluckorna verkar väldigt smidiga, tittar själv på en sådan och väntar på att hitta ett hus att installera en i.

Muppia: Kolla in denna länken angående kattluckan, för mig och min sambo kommer den nog vara ända alternativet om vi ska ha lucka. Hunden är nämligen så pass liten att hon kommer genom luckan om den inte är programmerad på chipen i nacken på kissarna.:D Luckan har till och med en ljudsignal som talar om att katten kommer in, :p

Äh, om hon kommer in eller går ut får jag ändå inte veta det, jag hör ju inte ;)
Hunden kommer inte kunna använda den, han är för stor :D

Får spara länken, bra att ha ifall den behövs. :bow:

Förresten så har jag hört att citronskal i rabatterna ska hålla katterna borta, men om det funkar vet jag inte.

:D får ha som prydnad på nåt vis i så fall och ofta byta ut innan de ruttnar. Alla medel som inte är djurplågeri är ju välkomna, citron brukar ju inte katter eller hundar tycka om så det verkar logiskt men verkan kanske inte är långvarig... Billigt är det iallafall.
 
Sv: Hjälp! Fel ställe som toalett (ute)

Acceptera att hon antingen bajsar inne utanför lådan och är sur för hon inte får gå ut eller att hon skiter o pissar i rabatter jag planerar att ha bär?

Jag har två hundar och två utekatter. I min värld så anpassas trädgården efter de som bor där, inte tvärtom. Vill du ha bär i trädgården måste du i vilket fall lägga nät över annars tar fåglarna allt. Att bygga små ramar och lock till det är inte allt för komplicerat om man inte bara vill kasta nätet över och fästa med stenar i kanterna.

Du säger att katten är hjärnskadad, handikappad och gud vet allt. Är det något du själv tror eller har du fått en veterinärs diagnos på det...? Uppenbarligen har du inga höga tankar om katten, kanske ska omplacera den som stallkatt istället...?
 
Sv: Hjälp! Fel ställe som toalett (ute)

Äh, om hon kommer in eller går ut får jag ändå inte veta det, jag hör ju inte ;)
Hunden kommer inte kunna använda den, han är för stor :D

Får spara länken, bra att ha ifall den behövs. :bow:



:D får ha som prydnad på nåt vis i så fall och ofta byta ut innan de ruttnar. Alla medel som inte är djurplågeri är ju välkomna, citron brukar ju inte katter eller hundar tycka om så det verkar logiskt men verkan kanske inte är långvarig... Billigt är det iallafall.

Men gud det visste jag ju! :o :p

Varsågod!

Ja, det skadar ju inte att prova iaf. :D
 
Sv: Hjälp! Fel ställe som toalett (ute)

Om du läser allt så är hon inte rumsren som innekatt, vem vill torka efter en katt resten av kattens liv bara för hon surar o för hon inte får gå ut som hon vill? Inte jag. Inte sambon heller.

En katt surar inte, om man sätter mänskliga stämplar på djurens beteenden och reaktioner bäddar man för problem och missförstånd.
Din katt sket förmodligen tidigare vid dörren för att det var gränsen till dess dåvarande territorium och dörren är mest vältrafikerad - därför bäst att revirmarkera där för att säga att hon bor där. :idea: Nu har hennes territorium ökat och hon skiter förmodligen på ett ställe nu som gränsar mellan hennes revir och någon annans katt.
Jag tycker inte hon verkar handikappad på det jag läser här, jag slår vad om att problemet med halsband skulle vara ganska lätt åtgärdat med klickerträning. Men stress och press fungerar sällan på alla katter, vilket det innebär att bara få en sak runt halsen helt sonika. Man får använda sig av positiv förstärkning och bryta ned momentet i små, små delar som katten klarar av att ta till sig.
Nåja, hoppas du löser problemet iaf så hon får vara kvar i livet!
 
Sv: Hjälp! Fel ställe som toalett (ute)

Jag har två hundar och två utekatter. I min värld så anpassas trädgården efter de som bor där, inte tvärtom. Vill du ha bär i trädgården måste du i vilket fall lägga nät över annars tar fåglarna allt. Att bygga små ramar och lock till det är inte allt för komplicerat om man inte bara vill kasta nätet över och fästa med stenar i kanterna.

Du säger att katten är hjärnskadad, handikappad och gud vet allt. Är det något du själv tror eller har du fått en veterinärs diagnos på det...? Uppenbarligen har du inga höga tankar om katten, kanske ska omplacera den som stallkatt istället...?

Hundar kan man dressera så de inte kissar där. Min hund kissar inte i trädgården utom längs busken där vi ändå inte pillar och mot träden, stör oss inte heller.

Men hur har man en kattanpassad trädgård då? Jag är öppen för förslag. Så inga katter vill pinka/skita där.

Katten är hjärnskadad (cp-skada), veterinären har konstaterat det. Hon är inte intelligent (gör samma fel om och om, lär sig inte), saknar balanssinne, kroppen är inte helt ok då svansen ser ut som knorr och hon har väldigt klent bäcken. Hennes beteende är väldigt oförutsägbart också, hon har bitit och rivit folk som klappat henne helt oprovocerat.
Hennes mamma hade kattpest under dräktigheten och hon var den enda överlevande i kullen.
Så det är inte fel på mina tankar om henne, hon är jättetrevlig och jag behandlar henne som vilken katt som helst. Men jag kan inte bortse att hon är speciell när det gäller inlärning av saker (halsband t.ex) eftersom hon inte lär sig alls. Det enda som fungerar för henne är de naturliga beteenden, dvs kissa och bajsa i kattlåda, försöka jaga fast hon inte kan, äta och dricka.
Hon lever för hon kan leva ett drägligt liv.
 
Sv: Hjälp! Fel ställe som toalett (ute)

En katt surar inte, om man sätter mänskliga stämplar på djurens beteenden och reaktioner bäddar man för problem och missförstånd.
Din katt sket förmodligen tidigare vid dörren för att det var gränsen till dess dåvarande territorium och dörren är mest vältrafikerad - därför bäst att revirmarkera där för att säga att hon bor där. :idea: Nu har hennes territorium ökat och hon skiter förmodligen på ett ställe nu som gränsar mellan hennes revir och någon annans katt.
Jag tycker inte hon verkar handikappad på det jag läser här, jag slår vad om att problemet med halsband skulle vara ganska lätt åtgärdat med klickerträning. Men stress och press fungerar sällan på alla katter, vilket det innebär att bara få en sak runt halsen helt sonika. Man får använda sig av positiv förstärkning och bryta ned momentet i små, små delar som katten klarar av att ta till sig.
Nåja, hoppas du löser problemet iaf så hon får vara kvar i livet!

Läs gärna mitt svar till Skogstrollet om katten. Inlärningsförmågan är lika med noll med tanke på att hon fastnar i sitt halsband varenda gång på något vänster. Hon lär sig inte ha halsband på sig alls. Hon är runt 4 nu och vi har försökt flera gånger under 1,5 års tid utan resultat. Jag ville hon skulle ha reflexhalsband om hon skulle vara ute när det var mörkt men nu har vi gett upp. Hon får vara ute oavsett om hon vill, vi vet att hon är försiktig med fordon och vi bor ute i skogen där det inte är mycket bilar.

Hon surar förmodligen inte men hon har bajsat inomhus vid ytterdörren (i det gamla huset där inga grannkatter fanns) när vi vägrat henne att gå ut och då har lådan varit nyrensad. Men det slutade så fort hon fick gå ut. Så något samband måste det ha. Eller det behöver ju inte ha något samband men det har ju varit lösningen att låta henne gå ut.
 
Sv: Hjälp! Fel ställe som toalett (ute)

Okej, då förstår jag.

Hon surar förmodligen inte men hon har bajsat inomhus vid ytterdörren (i det gamla huset där inga grannkatter fanns) när vi vägrat henne att gå ut och då har lådan varit nyrensad. Men det slutade så fort hon fick gå ut. Så något samband måste det ha. Eller det behöver ju inte ha något samband men det har ju varit lösningen att låta henne gå ut.


Även om det inte var några grannkatter i närheten så är ändå ytterdörren gränsen till en innekatts revir och anses behöva skyddas av en del katter. Katter har också ett enormt gott luktsinne, en katthane känner bl.a. löphonor på 1 km avstånd och då löper ändå katten bara "inuti" (de blöder alltså inte) så hon kan ha känt något -även om det nödvändigtvis inte är en förutsättning för att hon ska börja markera.

Hoppas ni får en vettig lösning på det hela iaf!
 
Sv: Hjälp! Fel ställe som toalett (ute)

Men hur har man en kattanpassad trädgård då? Jag är öppen för förslag. Så inga katter vill pinka/skita där.

Det finns sätt, men då kommer inte din katt att trivas där heller...

Näta in bärbuskarna har du redan fått tips om, ordna en sandlåda där det är ok att katten får göra ifrån sig har du redan fått tips om. Någon mirakellösning finns inte, katten måste få skita någonstans.

Enklast är väl att du helt enkelt bygger en rastgård där du tycker att det är ok att katten går.
 
Sv: Hjälp! Fel ställe som toalett (ute)

Dock har hon gjort så överallt, vi har ju flyttat några ggr under de här två åren och hon har gjort likadant hela tiden. Men vi har inte haft gott samvete nog att låta henne gå ut förrän för 1,5 år då vi bodde bättre och hon hade möjlighet att söka skydd i skogen eller i byggnaderna på gården.

Men nu är det iallafall slut på inneskitandet eftersom hon inte gör det längre.

Skogstrollet - tack då var det inte så mycket annat. Hon behöver inte trivas i trädgården anser jag eftersom det finns mycket mark utöver trädgården som hon kan trivas i.

Rastgård är inget alternativ tycker jag, inget kul för henne.
 
Sv: Hjälp! Fel ställe som toalett (ute)

Skogstrollet - tack då var det inte så mycket annat. Hon behöver inte trivas i trädgården anser jag eftersom det finns mycket mark utöver trädgården som hon kan trivas i.

Rastgård är inget alternativ tycker jag, inget kul för henne.

Jag förstår inte varför du har katt.... :confused:

Om hon inte behöver trivas så behöver hon väl inte ha kul heller. Och hur kul det blir beror på hur rastgården ser ut.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har ett hus långt ute på landet mitt i ingenstans som jag har bott i i ungefär ett halvår nu. Det är väldigt spännande, för stugan...
Svar
15
· Visningar
1 424
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Ja.. vad kan man göra åt grannkatterna som använder vår framsida som toalett? Vi har katter åt både höger och vänster här, vårt hus är...
Svar
11
· Visningar
2 386
Senast: Asko
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
1 977
Senast: Aningsfull
·
Övr. Katt sambon kom hem vid 16.30 i dag,och ser at det ligger en katt i trappuppgången,en kattunge på kanske 3-4 månader,tycker att det verkar...
Svar
12
· Visningar
1 201
Senast: Figaaro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp