Hjälp! Fel ställe som toalett (ute)

muppia

Trådstartare
Våran katt har nu fått för sig att använda gruset jämte trappan som toalett och jag vill inte det fortsätter så, för jag är rädd hon ska börja använda rabatterna som toalett också sen eftersom det är längs husväggen.

Vad kan jag göra för att hon inte ska fortsätta, nån slags spray, pulver som avskräcker och som är långtidsverkande?

Grannkatten stryker omkring på våran tomt och jag vill inte denne ska börja markera över våran katt bara för hon använt vissa fel ställen som toalett... Vi har skog precis vid huset som hon kan pissa o skita i... Vill inte det ska osa kattpiss precis vid huset.

Förslag mottages tacksamt - skrämma henne eller lära henne via uppfostran är lönlöst, hon är tusen gånger värre än en normal katt att dressera.

Hoppas på nån slags mirakelmedel mot problemet...

(Finns det nåt sånt vill jag även kunna använda runt rabatterna i förebyggande syfte)
 
Sv: Hjälp! Fel ställe som toalett (ute)

Jag får intrycket av att hon inte har någon sandlåda inomhus där hon kan vara ostörd. Om katten är tvungen att gå ut för att göra sina behov kan du aldrig bestämma var hon gör dem, men om hon har en ren låda med fin sand inne är det mycket möjligt att det till stor del löser det du ser som ett problem.
 
Sv: Hjälp! Fel ställe som toalett (ute)

Hon har en egen kattlåda inne men hon är ju ute också, hon får gå ut och in som hon själv vill (förutsatt att vi öppnar så hon kommer in/ut). Vi vill inte ha en innekatt, får hon inte gå ut kan hon sätta sig o skita vid dörren (vi har provat allt, ättika, ren låda osv osv men likt förbannat skiter hon inne om hon inte får komma ut).

Tyvärr kan vi inte ha kattlucka, dels pga grannkatten, jag vill inte ha in okända katter i huset. Det finns kattluckor där nån magnet som sitter i halsbandet låser upp luckan men problemet där är att vår katt INTE kan ha halsband, hon skriker och försöker komma loss och fastnar ALLTID. Har provat med flera olika sorters halsband men INGENTING funkar.
Att lära henne ha halsband är inget alternativ, att lära henne saker överhuvudtaget fungerar inte då hon är lätt cp-skadad och vi vet inte om det fungerar alls att lära henne något. Vi har inte lyckats med något alls, tyvärr. Det enda som hon lärt sig är det naturliga för katter, dvs gå på sandlåda och leka i en viss mån...

Så det enda som kan vara kvar är att det finns nåt medel som gör henne ovillig att skita där...

Om inget finns undrar jag om det är värt allt att låta henne leva när hon skiter inomhus trots ren låda om hon inte får gå ut som hon vill eller att vi får leva med kattpiss runt huset och ev i rabatterna. Vidrigt hur som helst tycker jag med bägge två...
I förra huset så brukade hon ofta gå ut när hon behövde göra ifrån sig, lådan stod orensad i säkert 2-3 månader just för hon ville ut o göra ifrån sig istället för i lådan. Var hon gjorde det vet vi inte, det var inte i rabatterna eller vid huset iallafall vad vi kunde se (vinter).
Nu har vi bott här sen 1 mars och hon har precis börjat med det (vi såg detta i helgen) och jag vill hindra det tidigt.

Hon har roligare utomhus och jag vill hon ska få vara ute men jag kan ju inte acceptera att hon går o sätter sig precis vid trappan o pissar/skiter, grannkatten kanske finner att det är en toalett där också, det blir bara en ond cirkel tycker jag.
 
Sv: Hjälp! Fel ställe som toalett (ute)

har tyvärr inget bra tips på hur man kan få hon att sluta.
Men om jag inte missminner mig så ska det finnas en kattlucka som accepterar via chipnr? stoppa mig om jag är helt ute å cyklar, men får för mig att jag har hört talas om det.
 
Sv: Hjälp! Fel ställe som toalett (ute)

Om inget finns undrar jag om det är värt allt att låta henne leva när hon skiter inomhus trots ren låda om hon inte får gå ut som hon vill eller att vi får leva med kattpiss runt huset och ev i rabatterna. Vidrigt hur som helst tycker jag med bägge två...

Överväger du seriöst att avliva katten för att den skiter för nära huset...? :confused:

I förra huset så brukade hon ofta gå ut när hon behövde göra ifrån sig, lådan stod orensad i säkert 2-3 månader just för hon ville ut o göra ifrån sig istället för i lådan. Var hon gjorde det vet vi inte, det var inte i rabatterna eller vid huset iallafall vad vi kunde se (vinter).

Grannens rabatter kanske...

En katt vill göra ifrån sig där den kan gräva. Ge katten en sandlåda ute.
 
Sv: Hjälp! Fel ställe som toalett (ute)

Nä vi bor ute på landet och hon var inte hos grannen utan närmare hemmet runtomkring eller uppe hos hyresvärden men ingen har sagt att hon använt fel yta som toalett.

Jag får väl prova kattlåda utomhus, tycker bara det inte känns nödvändigt alls. Men får be sambon köpa hem en till låda så får vi placera den på nåt bra ställe. Grejen är bara att vi har en tomtyta som vi inte använder som hon kan gräva bäst hon vill o kissa/skita i. Plus det är ganska sandigt i skogen. Får nog lägga på mer grovt grus längs husväggen eller stenplattor.

Och ja, om hon nu inte ens kan vara rumsren inomhus bara för vi håller henne inomhus mot hennes vilja och det börjar lukta kattpiss när man ska gå ut och skit som vi får plocka upp efter henne och ev även grannkatten så vad ska man göra? JAG vill inte behöva städa efter henne hela tiden eller stå ut med kattpisslukten. Hon går nog inte att omplacera pga sitt handikapp...

Jag hoppas att vi kan hitta en bra lösning istället. Jag har läst nån tråd här på buke men jag hittade den inte, det pratades om nån spray, TS hade problem med att andra katter (inte egen katt) använde ytan under hennes trappa som toalett och ibland i rabatter. När det gäller grannkatter kan man ju inte bara skjuta dem, istället måste det finnas nån lösning som håller dem borta??
 
Sv: Hjälp! Fel ställe som toalett (ute)

har tyvärr inget bra tips på hur man kan få hon att sluta.
Men om jag inte missminner mig så ska det finnas en kattlucka som accepterar via chipnr? stoppa mig om jag är helt ute å cyklar, men får för mig att jag har hört talas om det.

Hon är nog inte chippad men jag kollar upp det!
Känns lite sciene fiction men hoppas det finns nåt sånt...

Finns det nåt sånt så chippar jag henne självklart!
 
Sv: Hjälp! Fel ställe som toalett (ute)

För det första är din katt kastrerad? och har du läst tipsen på denna sida om vad felet kan vara om de gör behoven utanför lådan.
Denna artikel ger tips hur du tar bort kiss/bajs odörer så katten ej går dit igen

Om ni nu tvunget måste ha katten ute finns kattluckor där katten bär ett halsband med chip som gör att bara din katt kommer in.
 
Sv: Hjälp! Fel ställe som toalett (ute)

Det är nog fy-kristaller du tänker på. Det är som kristaller man lägger där man inte vill att katten ska vara. Finns på flaska hos djuraffärerna och man lägger på nytt när det har regnat mycket eller vid långvarig torka.

Dock är frågan om du ska lägga dem vid huset, risken finns att katten inte vågar gå förbi dem alls. Vissa katter tycker att de är väldigt avskräckande och går inte nära dem på flera meter medans vissa inte bryr sig alls och kan gå och lägga sig mitt i kristallerna.
Se till att du inte lägger dem nära ingången iallafall när du provar utan att katten vågar gå in och ut ur huset.

Vad gäller skadad katt så kan det bli bättre med åren. Vi har en katt som vi trodde vi skulle få ta bort när hon var nyfödd för hon kunde inte få in bakbenen under sig och när hennes syskon började ta sig runt så låg hon fortfarande platt på magen. Men, hon har tagit sig, det tog drygt ett år innan hon klarade av att hoppa upp och ned från saker utan att ramla men sedan gick hennes utveckling i rasande fart och nu är hon som vilken annan katt som helst. Kanske inte den smartaste men helt okej och hon har lärt sig det hon behöver. Nu vet jag inte hur gammal din katt är men kanske finns det hopp :)
 
Sv: Hjälp! Fel ställe som toalett (ute)

Ibland blir jag bara så beklämd...

Det är en KATT vi pratar om här! De har vissa medfödda behov som vi antingen får acceptera - eller inte.

Ett av de behoven är att kunna gräva ner sin avföring!

Om katten väljer ett bra ställe ute att ha som toalett och det stället inte är optimalt för ägaren så ser JAG det som att då får ägaren erbjuda katten en annan bättre plats att utföra sina behov.
Anlägg en toalåda ute - som du redan fått förslag på.
I ett skyddat hörn av trädgården gräver du ur en del jord - ca två dm djupt -och fyller sedan på med finkornig sand. Tag sedan lite av den smutsiga sanden ur kattens låda och placera i denna toalett.

Täck sedan över de "olämpliga" platserna med något ogrävvänligt under en tid - ex vedträn enner annat som du lätt kan flytta när katten vant sej vid var du vill att den skall kissa/bajsa.

Ibland behöver man göra ett par toalettplatser innan man hittar en plats som katten tycker är bra!
Tänk också på att dessa toaletter också måste STÄDAS!!! Någon gång varje vecka måste du gå ut och vaska upp bajset och vattna igenom så att kisset sköljs ner i marken!!

Sedan, vad gäller halsband med magnet på.
Mina katter har haft den lösningen en tid. Dock sprängde min stora hane luckan och den storlek på lucka som vi behöver finns ej med magnetlås.
För att göra det säkert för alla så plancerade jag magneten på ett refles resårhalsband från Boette. (Jag klippte upp resåren och trädde på magneten och sydde sedan fast resåren igen.)
Visst hände det att någon av dem lyckades tappa sitt halsband, men magneterna kostar 39.- och halsbanden 79.-, så den kostnaden överlevde jag!

/Swat
 
Sv: Hjälp! Fel ställe som toalett (ute)

I ett skyddat hörn av trädgården gräver du ur en del jord - ca två dm djupt -och fyller sedan på med finkornig sand. Tag sedan lite av den smutsiga sanden ur kattens låda och placera i denna toalett.

Precis så, det var det jag menade med sandåda ute. Det ser man ju hur populära barnens sandlådor är hos katter t.ex.
 
Sv: Hjälp! Fel ställe som toalett (ute)

Hon är nog inte chippad men jag kollar upp det!
Känns lite sciene fiction men hoppas det finns nåt sånt...

Finns det nåt sånt så chippar jag henne självklart!

Det är inte alls science fiction, kattluckor som är kopplade till kattens microchip blir vanligare och vanligare, det kostar en slant men i långa loppet är det nog värt det om man har utekatt.
 
Sv: Hjälp! Fel ställe som toalett (ute)

För det första är din katt kastrerad? och har du läst tipsen på denna sida om vad felet kan vara om de gör behoven utanför lådan.
Denna artikel ger tips hur du tar bort kiss/bajs odörer så katten ej går dit igen

Om ni nu tvunget måste ha katten ute finns kattluckor där katten bär ett halsband med chip som gör att bara din katt kommer in.

Känns tvunget att låta henne gå ut - ja pga hon annars skiter inomhus och det har då hänt att hon gjort det vid dörren där hon går ut, varför hon gör så när kattlådan varit rensad vet jag inte, det problemet försvann när vi började släppa ut henne på hennes villkor och då fick jag den uppfattningen att hon sket inne för hon var besviken. Jag vet inte faktiskt, att ha henne ute har varit lösningen på problemet iallafall.

Och ja, hon är kastrerad.


Det är nog fy-kristaller du tänker på. Det är som kristaller man lägger där man inte vill att katten ska vara. Finns på flaska hos djuraffärerna och man lägger på nytt när det har regnat mycket eller vid långvarig torka.

Dock är frågan om du ska lägga dem vid huset, risken finns att katten inte vågar gå förbi dem alls. Vissa katter tycker att de är väldigt avskräckande och går inte nära dem på flera meter medans vissa inte bryr sig alls och kan gå och lägga sig mitt i kristallerna.
Se till att du inte lägger dem nära ingången iallafall när du provar utan att katten vågar gå in och ut ur huset.

Vad gäller skadad katt så kan det bli bättre med åren. Vi har en katt som vi trodde vi skulle få ta bort när hon var nyfödd för hon kunde inte få in bakbenen under sig och när hennes syskon började ta sig runt så låg hon fortfarande platt på magen. Men, hon har tagit sig, det tog drygt ett år innan hon klarade av att hoppa upp och ned från saker utan att ramla men sedan gick hennes utveckling i rasande fart och nu är hon som vilken annan katt som helst. Kanske inte den smartaste men helt okej och hon har lärt sig det hon behöver. Nu vet jag inte hur gammal din katt är men kanske finns det hopp :)

Jag har ingen koll på hur gammal hon är men skulle tippa på 4-5 år, får fråga sambon ;) Hennes handikapp har inte minskat, dock har hon fått annorlunda humör, är lite snällare och behändigare än för två år sedan iallafall. Men att försöka lära henne saker är fortfarande omöjligt. Så vi har gett upp det här med halsband, hon har på det i 5 minuter sen sitter hon fast i det o kan inte röra på sig, vi har fått rädda henne flera ggr... Det är ju trots allt en hjärnskada hon har...

Vet du möjligtvis vad kristallerna heter? Verkligen något jag vill prova! Är det något kemiskt i dem som även kan påverka blommorna och bär som jag vill ha i rabatterna i sommar?
Troligen blir det så att jag övertalar sambon att lägga stenplattor längs huset och lägger på grövre grus så hon inte kan gräva där sen har jag kristaller runt rabatterna så har hon inget problem att gå ut och in via ytterdörren.

Ibland blir jag bara så beklämd...

Det är en KATT vi pratar om här! De har vissa medfödda behov som vi antingen får acceptera - eller inte.

Ett av de behoven är att kunna gräva ner sin avföring!

Om katten väljer ett bra ställe ute att ha som toalett och det stället inte är optimalt för ägaren så ser JAG det som att då får ägaren erbjuda katten en annan bättre plats att utföra sina behov.
Anlägg en toalåda ute - som du redan fått förslag på.
I ett skyddat hörn av trädgården gräver du ur en del jord - ca två dm djupt -och fyller sedan på med finkornig sand. Tag sedan lite av den smutsiga sanden ur kattens låda och placera i denna toalett.

Täck sedan över de "olämpliga" platserna med något ogrävvänligt under en tid - ex vedträn enner annat som du lätt kan flytta när katten vant sej vid var du vill att den skall kissa/bajsa.

Ibland behöver man göra ett par toalettplatser innan man hittar en plats som katten tycker är bra!
Tänk också på att dessa toaletter också måste STÄDAS!!! Någon gång varje vecka måste du gå ut och vaska upp bajset och vattna igenom så att kisset sköljs ner i marken!!

Sedan, vad gäller halsband med magnet på.
Mina katter har haft den lösningen en tid. Dock sprängde min stora hane luckan och den storlek på lucka som vi behöver finns ej med magnetlås.
För att göra det säkert för alla så plancerade jag magneten på ett refles resårhalsband från Boette. (Jag klippte upp resåren och trädde på magneten och sydde sedan fast resåren igen.)
Visst hände det att någon av dem lyckades tappa sitt halsband, men magneterna kostar 39.- och halsbanden 79.-, så den kostnaden överlevde jag!

/Swat

HON har tycks INTE det behovet med tanke på att hon skiter på blanka golvet trots en rensad låda och hon gräver ALDRIG ner sin avföring heller. Hon gräver lite sen skiter o sen sticker hon. Hon täcker inte skiten med sand som alla andra normala katter gör.

Sen har jag skrivit till Skogstrollet att jag skall pröva att sätta ut en vanlig sandlåda helt enkelt. Men sen kanske vi kan lägga på nån sand där också o ta bort lådan så hon fortsätter använda det stället som toalett.

Hon KAN INTE ha nåt halsband, hon skriker och vrider på sig o fastnar i halsbandet HELA tiden. Det spelar ingen roll hur länge vi tvingar henne ha halsbandet tills hon accepterar det för hon accepterar det aldrig!
Så om vi ska ha kattlucka är det enda alternativet att ha en sån som läser av chippet.
 
Sv: Hjälp! Fel ställe som toalett (ute)

De heter Get off Fy-kristaller. Om du frågar efter fy-kristaller i djuraffären så vet de vad du menar.
Om de är farliga för blommor vet jag inte men det står inte något om det på dem. De innehåller Methyl Nonytol Ketone, det är vad som står på flaskan så du kan ju googla och se vad du får fram.
 
Sv: Hjälp! Fel ställe som toalett (ute)

Hon KAN INTE ha nåt halsband, hon skriker och vrider på sig o fastnar i halsbandet HELA tiden. Det spelar ingen roll hur länge vi tvingar henne ha halsbandet tills hon accepterar det för hon accepterar det aldrig!
Så om vi ska ha kattlucka är det enda alternativet att ha en sån som läser av chippet.

Tycke jag skev de längre upp men en kattluca som läser av chipet sitter på ett halsband inte i nacken som ett ID-märknings chip. Kan inre katte bära halsband blir det ju svårt med en sådan kattlucka..

har du läst artiklarna jag länkade förut?
 
Sv: Hjälp! Fel ställe som toalett (ute)

Jag tror faktikst inte att någon av mina katter kan ha halsband egentligen!!

Den ena hanen backade i 4 dagar! Han var oförmögen att gå framåt med halsband på! (Utöver detta skrek han så klart och gjorde sitt allra bästa för att komma ur det hemska som placerats runt hans hals.)

Efter fyra dagar och många gråa hår på matte så lossnade dock "spärren" och han insåg att det bara var att gilla läget. Idag har alla mina katter breda, reflexhalsband med resår fr Boette med telenummer på insidan och det fungerar fint.

Om DU vill att katten skall ha halsband - och känner att det är en bra lösning för er alla - så sätt på henne ett halsband och släpp ut henne = ge henne något annat att tänka på!

Visst finns risken att de tappar ett halsband då och då! Det är ju trots allt det som är poängen med resårhalsband, att de skall åka av om katten fastnar i något.
Min erfarenhet säger dock att ju längre katten går med halsband desto vanare blir de och desto längre "räcker" ett halsband.

Tänk även på att ta av halsbandet dagligen på sommaren och kontrollera så inte fästingar gömt sej där under. Och byt reflexhalsband varje år, då de reflekterar sämre ju äldre de blir. (Mina får nya inför varje vinter!)

/Swat
 
Sv: Hjälp! Fel ställe som toalett (ute)

Tyvärr går det inte, släpper vi ut så ser vi genom fönstret att hon ligger i en hög intrasslad i halsbandet... Det går inte, vi har försökt flera gånger och misslyckats varenda gång, jag vill inte släppa ut henne med ett halsband och riskera att hon ligger nånstans intrasslad i halsbandet (bakbenen sitter fast i halsbandet) och hon kan även inte fälla in klorna = klorna fastnar i halsbandet också. Hon har fastnar i soffan flera gånger (vi har filtar på soffan som täcker sittdynorna för att inte soffan ska bli förstörd av hennes klor.

Att hon skulle ta av sig halsbandet ibland skulle inte göra oss något men här är ju faktumet att hon INTE kan ha halsband som är problemet. :(

Hade hon varit en normal katt hade hon kunnat lära sig för katter är inte dumma nog att göra exakt samma misstag sisådär 50 ggr (oändligt många samma misstag). Men likt förbannat så ligger hon i en hög med bakbenet/-en i halsbandet och skriker (försöker skrika iallafall). VARENDA gång.
 
Sv: Hjälp! Fel ställe som toalett (ute)

Aha chip på halsband, där blev det svårt... Det är ju samma syfte med magnethalsband.

Har läst dina länkar men det sa mig inget. Vi gör allt rätt, lådan är rensad o i sin ordning, hon gillar verkligen sin låda, vi har haft olika kattströ. Problemet är ju att hon skiter innanför dörren om vi håller henne inne för länge TROTS att lådan är fräsch dvs nyrensad). Problemet försvann när vi lät henne komma ut som hon själv ville. Jag vet tusan vad hon tänker eller varför det är så men är hon fri att gå ut och in som hon vill så har vi aldrig nåt problem.
 
Sv: Hjälp! Fel ställe som toalett (ute)

Tack! Jag ska googla på det nu medans jag har tid. Hann inte det i morse nämligen.
 
Sv: Hjälp! Fel ställe som toalett (ute)

Snabbtittat nu, blir till att införskaffa såna o se om det funkar. Verkar vara ok att låta dem ligga runt rabatten, inget miljögift heller.

Ska visst funka mot hundar oxå, bra ifall vi får gästhundar också, bara bonus där, våran hund är ju dresserad och kan reglerna som gäller här.

Funkar de som "spärr" också? Alltså man lägger längs tomtgränsen för att hindra grannkatten från att gå över till vår tomt eller krävs det att man sprider ut dem för att det ska funka?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har ett hus långt ute på landet mitt i ingenstans som jag har bott i i ungefär ett halvår nu. Det är väldigt spännande, för stugan...
Svar
15
· Visningar
1 424
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Ja.. vad kan man göra åt grannkatterna som använder vår framsida som toalett? Vi har katter åt både höger och vänster här, vårt hus är...
Svar
11
· Visningar
2 386
Senast: Asko
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
1 977
Senast: Aningsfull
·
Övr. Katt sambon kom hem vid 16.30 i dag,och ser at det ligger en katt i trappuppgången,en kattunge på kanske 3-4 månader,tycker att det verkar...
Svar
12
· Visningar
1 201
Senast: Figaaro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Honungsfällan
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp