HjÄlp?!.. Flasklamm!

I

Imla

Hej!
jag vill bara berätta att jag har blivit adoptivmamma till två flasklamm..
det ena föddes den 28/3 hon äter som bara den och har börjat växa,hon har god aptit och springer och skuttar..
sen fick jag en liten en idag med tror det lammet är 1 dygn gammalt kanske 1½ dygn,vet inte om hon kommer att överleva.. hon är så liten!
Jag har aldrig haft får innan eller lamm och jag har läst så gott jag kan och rådfrågat innan jag tog mig ann dessa små lamm..
men den lilla som jag fick ta hand om idag hon har inte så mkt aptit, men när jag väl får henne att ta flaskan så diar hon på ganska bra..
Tycker dock att hon låter lite rosslig i andningen efter att hon har ätit nästan som lite ansträngt är det för att hon är liten eller kan det vara något fel på henne?! lyssnade på henne nyss innan jag gav dem mat och då lät det inte så mkt som efter hon hade ätit..
Sen undrar jag hur jag ska göra med hennes lilla mage, hon är kutryggad som att hon hade lite ont i magen och försökte bajsa men kan inte.. hur lång tid tar det innan de kommer igång? kan jag massera eller göra något för att kanske få igång de? Vill ju hennes bästa..
tacksam för svar SNARAST... oj vad långt det blrv..*förlåt*
 
Sv: HjÄlp?!.. Flasklamm!

Får den lilla råmjölk??
Vi brukar ge dom svaga lammen råmjölk någon extra dag, lite och ofta. Vägrar dom äta blir det sondmatning. Men iblad så går det helt enlelt inte att få igång dom:cry: Håll den varm och mata ofta!!

Hoppas den klarar sig!!:)
 
Sv: HjÄlp?!.. Flasklamm!

tack.. Nej, jag har ingen råmjölk att få tag i.. men de får lammnäring.. hmm.. och som sagt.. ingen aning om hur mkt råmjölk hon fått i sig innan.. Magen verkar ha kommit igång lite idag iaf, har varit ute i solen hela dagen med dem och gottat oss.. och de får mat varannan till var tredje timme.. Lillan verkar bättre överlag idag, men ja gvet att det fortfarande är kritiskt och jag inte ska hoppas för mkt..men hon har rätat på ryggen och bajsat så jag har sett det, även att det va löst.. men det är något iaf=) sen har hon börjat ta flaskan och vara med mer.. så hoppas att det går vägen.. igår och inatt va det inte mycket med henne, men nu verkar det vara en liten gnista i henne iaf=) hon har ju sin lammkompis som är ett par dagar äldre och sen har jag en värmelampa och filtar och massor med hö som de ligger på.. så varma är de båda två=) tack för svaret..:laugh:
 
Sv: HjÄlp?!.. Flasklamm!

Om de inte får i sig råmjölk så är risken att det tillstöter infektioner t.ex. mycket stor, vilket gäller alla djur och givetvis människor. Så fort som möjligt ska de små liven ha råmjölk. Vi har en mjölkkobesättning, och även om kon ( de går ihop ett dygn) tar hand om kalven och det verkar funka bra så mjölkar vi ur och ger första målet med flaska för att säkerställa råmjölksintaget samt att vi har koll på mängd. Vad gäller tackorna så flaskar vi inte första målet men håller däremot stor koll att lammen är på språng och diar. Iom. att de ska fortsättningsvis gå tillsammans, vilket kon och kalven inte gör, så ingriper vi så lite som möjligt för att inte störa balansen dem emellan.

Sitter själv här med ett flasklamm på 3 dygn som var svagt och livlöst vid födseln, har mjölkat ur tackan och gett henne råmjölk i 2 dygn. Har nu succesivt övergått till lammnäring.

De som hade tackorna tänkte inte de på att mjölka ur dem och skicka med några dl. råmjölk till dig? Det borde de ju ha gjort för att optimera för lammet.

Lycka till, Kicki :laugh:
 
Sv: HjÄlp?!.. Flasklamm!

Det är sista utvägen!!
På jobbet har vi några som vart så svaga redan vid födsel att svälg reflexen inte finns, enda sättet att få i dom mat är genom sondning. Dom flesta brukar repa sig och börjar dricka själva efter några timmar. Vi brukar ge dom en dag eller 2, är dom inte bättre tar vi bort dom. Vi ger dom ko-råmjölk om inte tackan har tillräckligt eller dött, dom får även ko-mjölk under hela di perioden, då vi inte får ge lammnäring (KRAV)!

Raline:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: HjÄlp?!.. Flasklamm!

Man kan ge råmjölk från kor också! Det gör vi om tackan dött eller inte har tillräckligt med mjölk!
Du kan ju kolla om någon bonde i närheten har en flaska i frysen eller någon ny kalvad ko. Kanske inte spelar så stor roll just nu men att tänka på i framtiden om det blir fler lamm!!

Lycka till med lammen:)
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 233
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 376
Senast: NotlikeI
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 119
Senast: Migo
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 769
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp