Hjälp, föl som inte går att spruta och som behöver penicillin

När mitt föl hade skallbasfraktur och egentligen inte skulle ha överlevt detta så fick han antibiotika två gånger per dag mot bihåleinflammaition. Vi fick vara tre personer. En höll i huvudet, en tryckte honom mot väggen och den tredje sprutade i baken. I början var han orolig men efter ett par gånger så lärde han sig. Efteråt fick han alltid något riktigt gott att smaska på.

Till de som fått föl i år och de som ska skaffa. Träna era fölisar så mycket som möjligt INNAN ni behöver råka ut för problem.

Hoppas det löser sig. Annars så får du ställa in fölet på klinik. De har ändå utbildad personal för just dessa problem.
 
Re: Håller med Martha

din stackare!
Jag känner med dig!
Dumma är de inte....
Men som sagt, på en häst så finurlig som din, skulle jag inte vågat sätta henne i tvångsspilta.

Har du kvar pleg i sirap?
De har ju tyvärr slutat med den. Jag fick lurat mig till en sista flaska, som jag använder med stor sparsamhet!
Annars är du ju lika långt...

lycka till!
 
Re: Håller med Martha

Desert Wind - det jag provade igår (tre personer), men man har liksom inte en chans att hålla emot 200 kg panikslagen häst. (Fst TITTAR man på henen tycker man ju att en sån liten rackare borde man ju kunna hålla, men icke..). Och binder man upp så fortsätter hon tills något brister - hon eller inredningen. Jag KAN ju sätta på henne grejer som inte går att ha sönder. Men frågan är om jag har någon fölis kvar sen eller om hon sliter sönder sig (ffa nacken).

Hon är hanterad, och det mycket, sen dag ett. Och är hur cool och resonlig som helst i alla andra lägen. Lyfter snällt hovar, både för mig och hovslagaren, står fint still både uppbunden och lös, lätt att leda, ta av/på grimma, medicinera i munnen, tvätta näsborrar & sår på osv osv. Så jag blev VÄLDIGT förvånad när hon reagerade som hon gjorde på injektionen vid 3 veckors ålder. vet med. vet hade öst beröm över henne innan hur otroligt lugn och välhanterad hon var. Tills det skulle stickas och hon förvandlades till monsterfölet från helvetet :crazy:

Nu var jag ju mer förberedd, men jag trodde faktiskt inte hon skulle reagera såhär starkt. Och jag förstår inte varför hon tycker det gör så himla ont, "alla" andra hästar klarar ju av det =/

Hoppsan - jag har ingen plegsirap kvar, men jag har kompisar som har. Sen finns det tydligen något lugnande i pulverform. Men jag försöker få tag på vet och höra om jag kan ge pleg, hur mycket och ev andra lösningar han har. Fast han behagar inte svara just nu.

Och jo, klinik är ju annars det jag ser, men alla är ju glad om man kan slippa det eftersom ny miljö med nya bakterier och virus är det sista man vill ha just nu. Men finns det ingen annan lösning så får hon ju stå på klinik helt enkelt.
 
Re: Håller med Martha

Tänk bara på att en del får en snedtändning på pleg....börjar hon bråka ändå är det bara att ge sig, annars kan hon bli etter värre(om det nu är möjligt :D)
Jag tycker det är synd att bråka så med henne, speciellt om det skall bli 2 ggr om dagen och i en så liten nacke...det kommer att göra jätteont på henne efter ett par dgr, så vore det min häst så skulle jag ställa henne på klinik där dom kan sätta en ´fast kanyl på henne istället....
 
Re: Håller med Martha

Martha...mmm, man får ju se så hon inte snedtänder på plegget. Ställa på klinik vill alla, inkl kliniken, undvika. vet som behandlar för risken att hon blir ännu sjukare (den tycker JAG personligen dock att man väl isf får ta om det behövs) och kliniken ställde sig myckettveksamma överlag om det skulle fungera. Eftersom hon inte lugnar sig när kanylen är i, och flippar såfort man rör insatt kanyl, så var de osäkra på om en permanentkanyl skulle underlätta direkt. Men jag var nturligtvis välkommen om jag ville, men de ville se ett försök med plegg hemma först..*sucka*

Vets första reaktion: "VA? Gick hon inte att chippa? Oj..." Han hade aldrig hört om en häst som inte gick att spruta, men muttrade lite om "överkänsliga araber" *host*

Men han ansåg att bremsa, och när jag förklarade att hon slåss etter värre då så tyckte han att prova bremsa och håll kvar i 10 minuter iaf. Lugnar hon sig inte av det, då kunde jag glömma brems för då har jag begåvats med ett (till..*sucka*) exemplar som inte fungerar att bremsa. Sådan ahde han däremot träffat flera stycken, men han tyckte jag skulle prova iaf i 10 minuter med bremsen innan jag gav upp.

Och pleg gick utmärkt att ge, i med maxdos bara.

Ska första prova med pleg, och om det inte fungerar så plegg + brems.

Fungerar inte det så står vi där, och då är det nog bara klinik kvar..

Det andra lugnande man kunde ge i tablett/pulverform brukade tyvärr och tydligen inte alls fungera i sådana här fall. Utan det var plegg som gällde, så det går ju inte att skriva ut...

Sen kunde jag variera injektionsställe så mycket jag ville. Bara det var en muskel (nästan ivf) så var det bara atts pruta. halsen, bringan (mellan frambenen), över armbågen, baken. Om plegget hjälper så kanske det fungerar att byta ställe och kroppsdel vareviga dag så hon inte vet var sticket ska komma och spänenr sig och känner efter där.

Plegdonationer tas tacksamt emot ;)

Jag kan dock inte prova plegga förrän fredag, men vi får väl se..

/alexandra - som fått tidernas öroninflammation av all stress =/
 
Re: Håller med Martha

Jo förresten. Lite utanför ämnet.

men det här penicillinet är btw prokainfritt, för att minska risken för chock. Och (nu minns jag SÅKLART inte varför) så var det mindre risk för "bölder" på injektionsstället med det här.

Och lyckas jag bara få i nåleländet på henne så ska jag variera stickställe så mkt det någonsin går.

Det här med permanentkanyl (nu är vi ifrån ämnet). Jag har funderat mer än en gång på om inte föl försöker klia av sig den? Gör de inte det, eller löser man det på något käckt sätt på klinik?
 
Re: Håller med Martha

Visst är det irriterande att man inte kan få plegg utskrivet längre. :mad:

Hoppas att det löser sig med hästen.
 
Re: Håller med Martha

Mm, KAN kan man ju. Men i injektionsform, och det hjälper ju inte mig *s* Sen finns det något pulver/tabletter som är lugnande som man kan få, men iaf enligt min vet är de inte i närheten av lika bra som plegsirap. Men inför skoning, transport och sådant fungerar det tydligen hyfsat enligt de som använder det. Men vet trodde det var osannolikt att det skulle hjälpa i det här fallet..tyvärr..

Så, bara försöka skramla ihop lite plegg här och lite plegg där. Bara det att folk är förståeligt nog mycket rädda om sitt plegg, det har blivit hårdvaluta (och jag mitt jävla pucko tappade min sista flaska i golvet för ett år sen *stön*)
 
Re: Håller med Martha

Menade så klart i pleggsirapen. :)
Tråkigt att "det andra" är sämre, jag ser fram emot ett stort bråk vid nästa tandraspning.
 
Re: Håller med Martha

Kan du inte spruta dådå? Elller tycker hästen inte om sprutor?

Förra året kollade jag valackens tänder på klinik, och de ger rutinmässigt domesedaninjektion innan. Lugn var bara förnamnet, drogad är närmare snningen hur valacken blev *s* Han brukar dock inte behöva lugnande övht vid tandraspning, men på kliniken gör de det rutinmässigt för att minska skaderisk på både personal och hästar (sen kan ju JAG tycka att tvångsspilta, brems och lugnande är en lätt overkill). Iofs var det kanske lika bra, de körde med maskin.

Men om inte hästen är spruträdd kan du väl ge en spruta lugnande innan? Domesedaninjektion fungerar ju tom BÄTTRE än plegsirap.

fast om det inte är vet som kollar tänderna är det ju värre, är ju bara vet somf år ge injektionerna..
 
Re: Håller med Martha

Det är inte vet som kollar tänderna utan en "gubbe" som även vet brukar använda sig av ibland. Tyvärr så reagerar min häst lite liknande som ditt föl när munstegen ska sättas in, slänger sig även om hon sitter fast.

Hon kastar sig även när hon har varit pleggad, men då blir det mer hanterligt.

I annatfall får jag ta ut distriktsvet så får de ge lugnande och raspa, har gjort det en gång men fick en känsla av att han inte riktigt visste vad han sysslade med. Sen blev det rätt mkt dyrare också.
 
plegsirap...

skall vi starta en liten namn insamling för att de skall börja sälja det igen?
Enligt min vet + ett par andra, är det troligen av lönsamhets skäl, som de har slutat med det.

Så om man skickar en hejdundrande insamling till företaget, kanske de börjar?

Vad är det för pulver du talar om?
Har använt sirapen till det mesta. Mest på att hjälpa andras djur, hundar som skall trimmas, katter som behöver klippas, samt till mina pållar ibland.
Jag har bara haft en häst som har snedtänt på pleg, annars har det varit en gudagåva!

mvh
 
Kanske ett dumt förslag, men små barn som är rädda för att bli stuckna får emblaplåster, och det finns ju som kräm. Eller kanske xylocain... Så hon inte känner det, menar jag. Då kanske inte det är så farligt.

// Isa
 
Re: Håller med Martha

klart den finns risk att dom kliar av sig, dom brukar tejpa över antingen med en lapp eller som en "halsduk"
risken med en sån häst som din är ju att den kan ha sönder ett blodkärl när den bråkar så......
 
Re: Håller med Martha

Tunna, tunna nålar. vet inte om det är de tunnaste, men de är betydligt tunnare än de normala nålar man har till hästar. Gula fattningar, försöker tyda texten och tycker det står 0.90 mm. Sprutade med tunna nålar när hon var tre veckor med (därav så mycket böjda nålar när hon flippade).

Xylocainsalva ska jag prova (eller EMLA salva). Vet tyckte inte det skadade att prova, men han trodde inte det skulle hjälpa iom att hon inte lugnar sig när nålen är i, och det bara bedövar yttersta skinner typ. Men jag resonerar som så att det kanske ger mig en chans att hinna få in nålen, dvs får någon minisekund till på mig innn hon får frispel. Men det står på inköpslistan och jag ska prova det. SKule isf prova raka området för bättre effekt tyckte vet. Så om det fungerar kommer jag ha en skabbig nåldyna ;)

Martha - ah, tack för infot. Bara sett min valack med permanentkanyl och där sydde de ju fst med några stygn, och tejpade sen slangen i manen. Och den satt kvar. Men jag såg likcom bilden av ett föl som skrubbade sig mot väggarna, låg på den etc framför mig, men samtidigt så har jag jus ett mer än ett föl med pm-kanyl på klinik. Undrade om de gjorde något så de inte kunde klia av eller om det gick ändå.

Kanske var brustet blodkärlsrisken som gjorde att kliniken inte var säker på att de skulle gå iland med permanentkanyl heller?

Nåja, vi får väl se var den här såpan slutar.
 
Ursäkta mig om jag lägger mig i.
Men måste nog säga att vi har ganska stor vana att medicinera dom där små rackarna och i ditt inlägg får jag för mig att du är lite för långsam och för lite jävlar anamma.
En fölunge på 200 kilo är inget problem om man tar dom på rätt sätt.

Problemet för dig är nog hellre risken att sticka sönder henne med två sprutor/dag...

Vi har tre stycken nu som får "omild" behandling.
Fast vi är alltid två stycken som håller på.
Vad du än gör så tänk på att hålla till i instängt område när du sprutar.
Skulle lilla pålle få en chock så kan hon (i bästa fall) gå bärsärkargång på allt.

Sätt fast henne i gallret och ha en medhjälpare som håller i häcken så hon inte kastar sig bakåt.

Och tveka inte en endaste sekund.
Sätt nålen på en gång.

AM
 
Måhända jag är lite mer långsam än optimalt ja. Fast problemet är att ingen lyckats hålla fast henne än. Trots surrning av huvudet och hålla baken. Hon får liksom panik och då får de ju oanad styrka. Sprutar i boxen. Nu går det inte att få en prokainchock på det här, men en äkta allergisk reaktion på PC kan hon ju få, så risken kvarstår ju, även om den är mindre.

Jag har dock ett par knep jag ska prova. Dels lugnande då, och så ska jag prova bedöva stickområdet med is eller xylocainsalva (det som fungerar bäst).

Tyvärr har mina medhjälpare tackat för sig med motiveringen att de inte vill dö riktigt än. Vi var tre pers som försökte sist - utan framgång.

Och jag har en plan hur jag ska få fast eländet så hon inte kommer någonstans, jag ska bara räkna ut hur jag får LÖS henne snabbt om hon får en allergisk reaktion. Men det finns ju panikhakar..

När hon vägde 75 kilo förresten OCH mådde pest och var ganska loj så tog det rutinerade veterinären ett ANTAL försök att få in nålen. Trots att hon är snabb som blixten. Men fölis är också snabb som blixten och lugnar sig inte för att nålen är inne. Men då var hon så liten så med svett, svordomar och X försök lyckades vi ju. Men efter tre dagr sats sprutorna ut, veterinären fick inte i den fjärde...

Men hon SKA ha sin jäkla medicin, på något sätt. Frågan är bara HUR....

Men jag har funderingar på att göra som en "sele" av longerlinor, och kroka fast den så hon inte kan ta sig framåt eller bakåt. Och så att inte all kraft när hon flippar kommer över nacken (rädd om lilla nacken på henne). Ska som sagt bara se till att jag kan få loss den på en sekund eller så IFALL det blir knas.

Och jag tycker också det borde gå att hålla, har med andra föl jag hjälp till med gjort precis som du beskriver. Baken in mot väggen i ett hörn, huvudet fast och så sticker man. Fast de har inte fått regelrätt panik...

Nåja, fortsättning lär följa, men jag måste komma på något mer än försöka hålla henne, eftersom det fallerde redan när hon vägde 75 kg och det var snabba veterinären som stack.

Och sen kan jag garantera att vi ska ha vancerat stickträning när hon är frisk, såhär kan vi inte ha det i framtiden.
 
Tillägg: SJÄLVKLART får du lägga dig i. Ju fler ideer och synsätt dessto större chans att lyckas lösa det. Jag skrev ju här för att få svar, och är inte hjälpt av 34 "Stackars dig, hoppas det löser sig" (även om sådana inlägg också är trevliga så var det inte riktigt det jag sökte)
 
Alexandra,
jag kom med ett förslag ovan, men det har du inte brytt dig om att svara på.
När det finns ett enkelt och (någorlunda) humant sätt att lösa ditt problem, varför envisas med maskinella, kemiska eller brutala tvångsmetoder?

Jag lovar, det fungerar! Om det misslyckas första gången, har du inte varit bestämd nog. Dessutom är hela utrustningen inbyggd och gratis. ;)

LIA
 

Liknande trådar

A
Foder & Strö Nu är det så att jag har en 8 årig vallack som jag köpt för lite mer än ett år sedan. Där han stod innan var han lös i magen (det...
2
Svar
35
· Visningar
3 841
Senast: hottis
·
Träning Idag har Kele passerat en rejäl milstolpe! Alldeles nyss fick hon sin tredje, och sista spruta cartophen i halsmuskulaturen på vä...
Svar
6
· Visningar
1 897
Senast: Fladde
·
Hästvård Ikväll har jag gårr tre ronder mot Kele.. Suck.. Hon har ju senaste gångerna börjat komma på hur man kan krångla när man ska stickas...
2
Svar
24
· Visningar
3 003
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 589
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp