Bukefalos 28 år!

Hjälp för att få igång hästen!

Billsy

Trådstartare
En häst jag snart ska börja rida ca 3 dagar i veckan är väldigt tjock och omusklad. Han går ibland men inte så hårda pass då han är ridskolehäst. Min plan är att börja tävla han helst till våren. Men jag behöver hjälp för att få han i fin kondition och mer musklad. Jag har kollat på andra trådar men inte hittat något så om ni har några bra tips eller något så skriv gärna det :)
 
Sv: Hjälp för att få igång hästen!

Kondition - Intervallträning. Skritt, trav och galopp länge och längre sträckor.
Muskler - Klättra, pulsa i snö, trava upphöjda bommar och korrekt ridning.

Men om hästen är fet och totalt omusklad så skulle jag satsa på att tävla nästa vår. Att få ordning på kondition, övervikt och muskler tar mer än ett par månader..
Prata med din ridlärare! Någon måste vara fel om man har en fet omusklad häst på lektion
 
Sv: Hjälp för att få igång hästen!

Han är ju inte jätte fet men mer en vad som är normalt, han har väl lite muskler men inte så att han orkar ett helt hårt dressyr pass. Tack för ditt svar men hur börjar man bra med intervaller??
 
Sv: Hjälp för att få igång hästen!

Börja med att skritta 1km, trava 1, skritta 1, trava 1. Sen skulle jag vända hemåt och skritta om den är så otränad.
Sen fortsätter man och ökar successivt takten/längden eftersom hästen blir lättare.

Sen skulle fodret behöva ses över så att det passar.
 

Liknande trådar

Träning Jag har kört fast lite i mitt träningsplanerande och behöver tips. Just nu lägger jag upp en grovplanering i excel för hela året, sedan...
2
Svar
23
· Visningar
2 038
Senast: Habina
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 554
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 185
Senast: Cambrie
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 408

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp