Bukefalos 28 år!

Hjälp för dåliga hovar..

S

squirlett

Jag behöver lite tips på hur vi kan fixa min medryttarpållas hovar.
Dom är otroligt torra och sprukna.
Hon går nu barfota eftersom skoningen bara gjorde sprickorna värre.
nu så penslar vi hovarna 2 ggr varje dag med fet matolja och "pumpar" henne med vitaminer

vi är väldigt försiktiga då vi rider så att inte hon fläker upp nått mer...

Vad kan vi göra mer??
är d där "lösskorna" som bla. hööks säljer något att satsa på så att fossingarna får "läka" i fred...

:banana:Charlie :banana:
 
Old macs verkar vara bra men sluta med oljan och bada hovarna varje dag istället! Låt hästen stå i hinkar med vatten ca 20 min varje dag så att hovarna återfuktas naturligt. Olja kan täppa till och förstöra ännu mer! Man kan däremot massera kronranden med olja eller utan varje dag för att stimulera.

Lycka till!
 
olja kan gölra motsatt än vad man hadde tänkt sig,bada hovarna istället,tran hjälper også att smörja med
 
Som, tidigare svar, undvik oljan och använd vatten. Det finns ungefär som boots fast i "filttyg" skaffa sådana och dränk in dem i vatten, ha dem på tex över natten. Om man använder spån ska man veta terpentinet som finns naturligt i trä är ganska uttorkande för hovarna. Halm eller torv är det bästa för hovarna (tycker jag)! Alosin finns det nåt som heter som ska vara bra för spruckna hovar också ;)
 
doppa hovarna i vatten blandat med grönsåpa.

Min häst får alltid sprickor när hon inte får chevinal plus i maten.När man ger chevinal plus...ja då kan man se det nya på hoven som växer ut vecka för vecka.
 
Fick tips av en duktig hovslagare, ge kallpressad olja(Raps el. oliv) i fodret. ca 1-2dl några gånger i veckan. Biotin är också att rekomendera. Låt hästen få bada hovarna.

Lycka till

Nanne/ :banana:
 
förutsatt att ni har en bra hovslagare och fodret e "rätt" och bra.tycker jag ni kan de den enzion-hovarna växer fortare och blir bättre

Var noga med tvätta bort all lera när hästen kommer in så den inte står me leriga fötter en hel natt

Min häst INTE fina fötter när han kom,men han fick enzion och det hjälpte jättemycket...han fick de i lite mer ett år,nu går de bra utan
 
Hejsan...
Tänkte ge dig lite av mina tips...

Torka bort lera från hovväggarna när hästen kommer in, det torkar ut på utsidan av hoven, men gör nytta på undersidan.

Olja direkt på hovarna är ungefär samma som handsalva, det ger beroende och så fort du slutar så spricker det.

Dagligt vattenbad funkar bättre, men ger inte så stor märkbar effekt, fungerar mer som förebyggande.

Olja i maten fungerar väldigt bra, gör nytta för naglar hy och hår.
Skillnaden märks ganska klart efter några veckor...
Dagligt vattenbad är också att rekomendera...

Speciella tillväxtgrejor till hovarna tycker jag inte man ska ge, det kan ge upphov till att hoven växer fortare än vad den bör, detta ger ev. fel vinklar, tätare skoningar m.m.

Kram & Lycka till.
 
Old Mac´s ska du bara ha på korta stunder, typ när du rider och så, inte jämt. Men det är bra att ha hästen oskodd för då ökar blodgenomströmmningen i hoven och de stärks på sikt. På med Old Mac´s när du rider om hästen ömmar! Vattenbad ger bara en väldigt tillfällig förbättring av hovarna, men gör du det varje dag så är det ju possitivt men effekten försvinner så fort du slutar. Satsa på att ge hästen tillskott i fodret i stället, biotin ska hjälpa hoven att växa snabbare och bli mindre skör. Fått tipset av en veterinär att ge hästen fodertran i maten och även att pensla på hovarna. Pröva det, men man får hålla på ett tag innan man ser någon större förbättring, det tar lite tid med hovar. Lycka till!
 
Jag har haft samma problem med min ena häst.
Men nu har jag äntligen fått bukt med sprickor och så!
Först fick han biotin, men skillnaden var knappt märkbar.
Blöta "filttofflor" över natten fungerade ok och hovarna sprack inte lika lätt. Men det som hittills har fungerat allra bäst är Hilton Herbs Roseship & Seeweed! Alla sprickor har avstannat och kvallitén har blivit mycket bättre!
 
jag säger bara alosin!jättebra medel som finns på odal.men det tar ett tag innan det syns.men så är det väl med allt. /Tess
 
Man kan kontakta Hilton Herbs (sök på nätet)för att höra vart närmaste återförsäljare finns!
Plättlätt! :D
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst skos var 8:onde vecka. Funkar bra, skorna sitter bra, inga tappskor, inge ömmande eller liknande. Han hade uträknad foderstat...
2
Svar
28
· Visningar
2 606
Senast: Dopy
·
Hästvård Dessa underbara ”fullblods”-hovar, behöver lite tips och råd nu igen. Min häst har gått på bete nu sen i juni och går fortfarande på...
Svar
14
· Visningar
2 774
Senast: mian
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 877
Senast: Vogue
·
Hästvård Lång historia kort: Kallblod som inte känts 100 en tid från och till. Kollad på klinik i april pga hovöm - tunna sulor:skor och sula på...
2
Svar
29
· Visningar
7 656
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp