Hjälp...för höga värden på höet!!!

N

Novalee

fick hem hö analysen idag och fick en chock...nästan värdena var väldigt höga 87smb...och 8.7 MJ
jag trode nog att värdena skulle vara höga men inte sååå höga...
vad ska jag göra???
Är det väldigt farligt att ge sådant hö??
Har en unghäst på 1.5 år och en gammal ponny...
snälla hjälp :crazy: :confused:
 
Du ska vara jätteglad för det höet!
Proteinöverskott från grovfoder är inte farligt.
(Har själv ett hö på 8,3 mj och 68 smrp och behöver ge ytterst lite kraftfoder bara)
 
Unghästen har fått krafft groov men det kansk inte är att rekomendera då det också är mycket protein i det???
något förslag på vad jag kan ge honom istället så att det "stämmer"?
 
Kan inte det där med unghästar men ponnyn borde klara sig bara på hö. Det där höet har mer protein än många kraftfoder så kraftfoder ska endast behövas om du vill ha mer energi?
 
Vill du ha hjälp att räkna?

I så fall behöver vi (som du säkert redan vet) mer information.
Vilken är förväntad vuxenvikt på unghästen?
Hur mycket väger ponnyn?
Vad har de ätit förrut?
Vilka fodermedel kan du tänka dig?

Det sista är som sagt mindre intressant eftersom du egentligen bara behöver ge hö... Möjligen kan du få problem med ponnyn om den är lättfödd eftersom höet ligger så högt i energi också att du kanske inte kan ge så mycket av det utan att den blir tjock?
 
Nej det är INTE farligt att ge höet. Grattis!! Idealhö till unghästen! Dock skulle jag ge ponnyn en del halm, kanske 2 kg rentav, för att höja stråfodergivan utan att få för mkt energi. Hur mkt väger ponnyn? Men det är bra att den får i sig mkt protein genom höet då äldre hästar ofta har högre proteinbehov.

Men en dubbelkoll- värdena är väl PER KG FODER, och inte per kg TS? Vad är mineralvärdena?
 
Jag har lyckats få tag i Hösilage med hela
91 g smb/kg foder och 7,5 MJ/kg foder.

Trodde i min enfald att det kanske var väldigt
bra värden över lag i hela sverige, men jag
ser att en del har inte ens i närheten av dessa
siffror.
Otroligt att det kan skilja såååå mycket. :confused:
 
Ponnyn väger ca 400 kg och är inte super lättfödd med inte svår heller...unghästen beräknas väga ca 600 kg som vuxen!
kan tänka mig att ge nästan vad som ur krafft eller hippos sotiment, betfor och kli har de fått innan så gärna det med.
det vore snällt om ni kunde lämna förslag på vad jag ska ge dem.
höts alla värden är:
84% ts
87 smb g/kg
8.7 MJ
3.3 Ca
2.7 P
0.9 Mg
28.3 K
helt säkert att det inte är någon risk att ge ett så proteinrik hö? här läst att andvändbart värde är 40-65 smb och mitt hö är ju mycket högre :confused:
 
Ponnyn kan du t ex ge

5-6 kg hö
2 kg halm
75 g Hippo mineral tävling

Unghästen
10 kg hö
75 g Hippo mineral tävling

Om den inte orkar äta så mycket hö:

8 kg hö
1 kg Hippo müsli
0,5 kg betfor
75 g hippo mineral tävling


/Majola
 
Tror ni att denna foderstat skulle passa till unghästen?
2.25 kg hippo Basic
0.2 kg betfor
0.2 kg vetekli
40 g foderkrita
 
Varför vill du ge så mycket kraftfoder när du har så bra hö?!?!?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 078
Senast: Castellini
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 337
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
3 979
Senast: lovehorses
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 269
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp