Hjälp! Häst som har ont.

Praefatio

Trådstartare
Har hamnat i en konstig, overklig sits.

Blev just av med min medryttarhäst och fick redan innan erbjudande om ett par nya, bland annat hästen som omnämns här. Åkte och tittade på honom i förra veckan. Han står i ett litet och ganska ovårdat stall men med ägare som verkar stabila och dessutom rider min kompis deras hästar.

Hästen, Muninn, är typiskt såna hästar jag tycker om och har mycket erfarenhet av, en häst med mycket problem men en fin grund. När jag träffade honom såg jag direkt en blyg, osäker men nyfiken liten islandshäst som vill men inte vågar. Han verkade lite bakskygg och jag fick veta att han tycker det är obehagligt med höga plötsliga ljud. Att borsta och sadla gick bra, han ryckte till när man klappade honom på rumpan men i övrigt var det inga problem - tvärtom ville han "vara med", tittade på vad man gjorde och sökte mycket kontakt. Han ska vara i 7-8-årsåldern (min kompis var inte säker och jag har inte frågat ägarna).

Jag visste vad hans "problem" var när jag satt upp på honom, de hade berättat att han sticker. Han har pga det inte blivit riden så mycket det senaste halvåret, de har helt enkelt inte orkat ta itu med det eller hittat någon som inte blir rädd. Min största styrka är att jag aldrig blir rädd så det spelar inte mig någon roll. Fick se ägaren rida och jag tyckte väl att hen red honom rätt konstigt (sågade i munnen, satt i extrem stolsits och hade korta, korta tyglar), fick sedan sitta upp själv. Hästen stack efter bara något steg. Jag satt kvar, ägaren och min kompis tyckte jag skulle hoppa av men jag ville testa. Hästen var stel som en pinne och spänd som en bågsträng så jag körde mycket uppmjukande, mycket serpentiner och volter och mycket tempoväxlingar och till slut var han betydligt mer avslappnad. Några gånger var han på väg att sticka igen men han lät sig lugnas. Mot slutet gick det bra att tölta två varv på fyrkanten, han verkade väldigt mycket lugnare.

Det märkliga är att varken jag eller min kompis kan avgöra riktigt vad det är som får honom att sticka. Det är inga synliga eller märkbara orsaker (att man lägger om skänkeln, att det kommer en bil, att man pratar etc) som gör att han spänner sig. När han ska sticka känns det som att han "suger in" rumpan och bakbenen, det är helt klart från baken det börjar, och det kommer helt plötsligt. Ägaren tror att hästen bara är lynnig och att det beror på att han kastrerades sent men jag, som har en hel de erfarenhet kring hingstar, min kompis, min hästintresserade mor och min instruktör tycker alla att det låter som att han har ont någonstans, att en nerv sitter i kläm i bakbenen eller någonting.

Fick idag ett samtal av min kompis som berättar att de tänker slakta hästen, de ger upp på honom, men de kan tänka sig att ge bort honom till någon som vill testa. Min kompis undrar om jag vill ha honom.

Jag har garanterad stallplats om inte där han redan står så i ett annat stall alldeles i närheten och har garanterad råd med stallhyra och foder. Försäkring har jag inte tittat på än, hur mycket kostar det ungefär? Har dessutom gott om tid. Jag tror som sagt att han har ont, och har han inte det så har jag både tid och lust att försöka "lösa honom". Han känns som en liten missförstådd häst med mycket att ge under all nervositet och blyghet, och ev smärta. Har dessutom hjälp av en duktig tränare och har gott om hästfolk runt omkring.

Min stora fråga kring om jag ska tacka ja eller inte, är hur mycket han kan komma att kosta i slutändan om det visar sig att han har ont. Han blir ju förmodligen inte så gratis i slutändan. Vad kostar första undersökningen? Vad skulle det kunna vara? Hur mycket kan det tänkas kosta i ren veterinärvård att göra honom till en glad, smärtfri liten häst igen? Har någon några erfarenheter kring sånt här?

Jag vill påpeka att jag är rationell när det kommer kring hästköp. Jag är realistisk och det är därför jag frågar. Jag vet vad hästägande innebär med ansvar och tidsåtgång så jag ber er besvara mig från "är du säker på att du verkligen ska/vill/kan skaffa häst"-kommentarer. Däremot gärna realistiska uppskattningar på hur mycket tid och pengar den eventuella skadan kan ta...

Förlåt för mitt långa och osammanhängande inlägg, jag är fortfarande lite i chock och det är mycket som surrar i huvudet. Tack den som orkat läsa igenom och tack ännu mer till den som vill svara!
:bow:
 
Sv: Hjälp! Häst som har ont.

Har du tid och kunskap och vet vad du ger dig in på så tycker jag verkligen du ska ta emot hästen.

En andra chans !
 
Sv: Hjälp! Häst som har ont.

Jag tycker att om du kan ta över befintlig försäkring så kör på, annars kan det bli väldigt dyrt om du måste betala allt själv.

Jag hade tagit ut en vet. som är duktig på rörelsestörningar som kan gå igenom hästen ordentligt och bedöma vad som kan/ska göras.

Jag pm:ar dej ett namn som jag har väldigt god erfarenhet utav.
 
Sv: Hjälp! Häst som har ont.

Jag brukar vara väldigt negativ till att ta över/köpa hästar med problem, men i detta fallet är jag inte det av någon anledning. Tycker att du ska försöka:)! Eftersom det är en islandshäst undrar jag om du funderat på spatt, med tanke på att du tror att det kanske är något som sitter "bak"?
 
Sv: Hjälp! Häst som har ont.

jag tror det först och främst är en träningssak.
Många bakskygga hästar beter sig på det viset och blir bättre med motion och träning.
Lycka till.
 
Sv: Hjälp! Häst som har ont.

Du kan väl be en veterinär titta på honom innan du bestämmer något? Alltså tala om för ägarna att du är intresserad, men först undersöka så att det inte är något allvarligt. Så hade jag gjort!
 
Sv: Hjälp! Häst som har ont.

Jag vill börja med att säga att jag såklart inte kan säga att hästen inte har ont.

Min erfarenhet är att vissa nyinridna och även dåligt/fel inridna hästar kan bete sig på detta sätt. Hästen är rädd, spänd och förstår inte riktigt vad man vill. Då kan de skjuta iväg på sånt sätt. Rumpan liksom försvinner under dem.
Min erfarenhet är att om man kommer lite bakåt (bakvikt), bara några millimeter med kroppen, så skjuter de iväg på detta sätt.
 
Sv: Hjälp! Häst som har ont.

Jag funderar på kissing spines mm, eller en opassande sadel? Går det att longera/tömköra honom, och sticker han då också? Det kan ju ge ledtrådar till var problemet sitter.
 
Sv: Hjälp! Häst som har ont.

Jag vill börja med att säga att jag såklart inte kan säga att hästen inte har ont.

Min erfarenhet är att vissa nyinridna och även dåligt/fel inridna hästar kan bete sig på detta sätt. Hästen är rädd, spänd och förstår inte riktigt vad man vill. Då kan de skjuta iväg på sånt sätt. Rumpan liksom försvinner under dem.
Min erfarenhet är att om man kommer lite bakåt (bakvikt), bara några millimeter med kroppen, så skjuter de iväg på detta sätt.

Jag skulle oxå tro att det kan vara ryggen, tex en dålig tillpassad sadel och en ryttare i stolsits. De belastar ländryggen väldigt mkt. Kolla även med en ET tycker jag för de är ofta lika bra som veterinärer när det gäller muskulära delar. Kom dock ihåg att det är stor skillnad på olika ET oxå, det har jag lärt mig.... Ta en som verkligen kan och jobbar proffsigt! Beroende på var du bor har jag oxå bra tips om du PM:ar....
Jag säger kör hårt - satsa på hästen men jag har ju sjävl skaffat en med lösa benbitar, kotledsinfl på flera ben, pålagringar, muskelbesvär mm. NU fit for fight men det har tagit ca 8 mån ....
 
Sv: Hjälp! Häst som har ont.

Svar till alla: Tack så otroligt mycket för svar först och främst.

Jag kommer att be en veterinär titta på honom innan jag bestämmer mig och jag kommer dessutom ta ut min instruktör att titta lite. Det är mycket möjligt att han har blivit felriden och att det är det som är problemet. Som sagt, jag var väl inte helt med på hur ägaren red hästen (stolsits bland annat) och jag vet inte hur det är med sadeln, det senare lär väl visa sig.

Fick för en stund sedan reda på att hästen longerats för inte så länge sedan (ett par veckor) och han hade då varit spänd men arbetsvillig i höger varv men i vänster hade han protesterat och inte velat gå fram. Det känns ju helt klart som en hint.

Byange_stall: Vad är ET? Nu känner jag mig dum :)
 
Sv: Hjälp! Häst som har ont.

ET = equiterapeut (http://www.svef.se/)

om jag inte har helt fel kollar väl veterinärer mer hältor osv (typ besiktning) men en ET går igenom hästens muskulatur och hittar låsningar och snedbelastningar mer... Vet inte hur dyrt det är att ta ut veterinär, men jag tror att du i detta läge får ut mer för pengarna om du tar dit en ET ;)

LYCKA TILL
 
Sv: Hjälp! Häst som har ont.

Hejsan! Tveklöst har hästen ont och då är chansen rätt stor att man gör något "fynd" vid en besiktning. Därför skulle jag tagit hästen till en bra klinik för besiktning direkt. Där finns ju tillgång till röntgen och kanske någon förklaring kan finnas på nån plåt.

Annars skulle jag när jag kommer hem igen med hästen, ha ut en ET för en mer muskulär genomgång.

Och alldeles säkert (säger min magkänsla) ligger stor del av problemet i hur han blivit riden.

Att sticka är ju för övrigt ett typiskt sätt för hästen att försöka undkomma något obehagligt och/eller smärta. I a f när den gör det på det sätt som du beskriver. Blir den då bestraffad dessutom för att den gör det, är det inte konstigt att han blir mer spänd och stressad, får mer smärta och en negativ spiral är i gång.

Som jag ser det skulle jag absolut givit hästen en chans i ditt läge!

Att få hästen att slappna av är nog A och O och det tror jag du kan va rätt person till som det låter av din beskrivning! Lycka till!! :-)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp! Häst som har ont.

KL

skulle ryggröntka hästen på klinik. Kan vara pålagringar eller tornutskott som spökar och framkallar reaktionen.
 
Sv: Hjälp! Häst som har ont.

Det är klart du behöver utreda först om hästen har ont, men förhoppningsvis är det inget fysiskt fel.
Ägaren sågade i munnen och red med väldigt strama tyglar skrev du. Hästen kanske kopplar ihop ridning med någonting väldigt obehagligt som den vill fly ifrån?
Mjuk ridning där hästen får förtroende och ett signalsystem som den förstår kanske ger dig en helt annan häst.
 
Sv: Hjälp! Häst som har ont.

Fast så där var min häst också från början, jag trodde att han hade ont och självklart kollade jag honom, men dom hittade inget fel .
Sista gången han stack med mig ( 7 år sedan ) så släppte jag helt enkelt tyglarna på honom och lät honom springa, han saktade av nästan direkt .
Detta var en otroligt spänd häst från början !

Numer rider jag också i stolsists på honom:crazy:

Hej från hambo
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp! Häst som har ont.

Kl

Man ska alltid låta en vet kolla och se om denne hittar något "fel" sen kan man fundera på ET.

Tkr det låter som att hästen bara behöver coola ner lite och av vad du har skrivit så verkar du helt rätt för honom.
Om han gick bättre med dig som red han för första gången än med ägaren som haft honom ett tag.. det tkr jag åxå säger en hel del.

BTW, min nyaste häst , första gångerna jag red honom så satt jag det minsta lilla fel på honom så var det exakt som om han fick en högaffel instucken i rumpan och han hoppade iväg å blev hyper...
Nu när jag dels har lärt mig att rida honom (väldigt stor skillnad mot mina andra) så gör han i princip aldrig så och han är en nyfiken men lite feg häst som är superkänslig med allt.
 
Sv: Hjälp! Häst som har ont.

Återigen, tack för alla fantastiska svar. Det känns skönt att få lite feedback på sina tankar. Jag har ju aldrig ägt en häst innan, bara tagit hand om allsköns andra som om de vore mina, så jag har all praktisk hästägarkunskap men jag har aldrig behövt tänka på veterinärer och skador innan. Då är det perfekt att kunna ta del av era erfarenheter.

Det känns mer och mer som att jag tar lilla Muninn. Jag pratade med mina föräldrar igår (20 år och rådfrågar fortfarande alltid mina föräldrar...) och till min stora förvåning så var de faktiskt ganska positivt inställda till saken och de tycker att om jag känner att jag vill lägga så mycket pengar så ska jag köra. Jag har trots allt en massa kontakter så stallplats blir inga problem och jag kommer ha en massa hästfolk omkring mig jämt. Jag har dessutom all utrustning liggandes hemma sedan tidigare hästar... Så det enda i utrustningsväg jag behöver är typ höpåsar och hinkar. Möjligen en ny sadel om den jag har inte passar, men tanken är väl att om han faktiskt har ont så ska förmodligen inte ridas på ett tag och då är sadeln inte ett problem just nu.
Om han nu inte ska ridas så är planen att plocka av honom skorna och släppa ut honom på bete/lösdrift och sedan bara skapa kontakt från marken, promenera och kanske tömköra. Som min kompis sa (hon har träffat hästen mer) och som jag själv upplevde så är det här en häst som kanske inte fått så mycket tid och som vill ha kontakt men inte vågar. Att inte rida en tid kan nog vara en bra sak även om han FÅR ridas.

Jag tänkte ringa en veterinär och en ET för att få ungefärliga prisuppgifter (röntgen för mig låter hiskeligt dyrt) men vilka bör man ringa? Största kliniken i Göteborg, Blå Stjärnan? Ska man titta efter hästveterinärer på Eniro, typ? Som sagt, när det kommer till veterinärer har jag pinsamt lite koll. Har ni själva några erfarenheter av liknande undersökningar, vad kostade det och framför allt hur gick det till?
 
Sv: Hjälp! Häst som har ont.

Blå Stjärnan i Göteborg tar inte emot hästar. ATG-kliniken på Åby har en vet som även har kiropraktik-utbildning, det kan vara ett bra alternativ om man misstänker låsningar osv. I Göteborgstrakten finns det tyvärr inte speciellt många ET.

Om du ska köpa hästen så kolla upp försäkringsläget, om hästen har en bra försäkring så tar ju den förhoppnignsvis en stor del av kostnaden för ett klinikbesök om man tar in hästen för misstänkta ryggproblem/låsningar. Om du däremot gör köpebesiktning så får du ju stå för den själv. Prata med kliniken innan vad det finns för alternativ och kostnader.
 
Sv: Hjälp! Häst som har ont.

Jag tycker absolut att du ska kolla upp honom, better safe than sorry, men bakrädda hästar kan mycket väl bete sig sådär utan att ha ont. Om han visar sig vara fysiskt okej så jobba med bakräddheten. Ta på honom överallt, försiktiga övningar med konstiga saker och ljud, ja du förstår vad jag menar...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 500
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 627
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
867
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 134
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp