Hjälp! Har problem med min foderstatsberäkning

Sidney

Trådstartare
Hej! Håller på att beräkna foderstat till min häst och har nu kört fast helt.. Håller på att lägga till kraftfoder och gick in på nätet för att kolla foderanalysen på kraftfodret och där står det Selen E8 (Selenjäst) 0,2 g och sedan Selen E8 (Natriumselenit) 0.2 g

Min fråga är om jag ska lägga ihop båda så det blir 0.4 g selen i foderstatsberäkningen eller om jag bara ska använda en av dom (så det blir 0.2g) och isf vilket?

Tacksam för svar så snabbt som möjligt :)
 
Hej! Håller på att beräkna foderstat till min häst och har nu kört fast helt.. Håller på att lägga till kraftfoder och gick in på nätet för att kolla foderanalysen på kraftfodret och där står det Selen E8 (Selenjäst) 0,2 g och sedan Selen E8 (Natriumselenit) 0.2 g

Min fråga är om jag ska lägga ihop båda så det blir 0.4 g selen i foderstatsberäkningen eller om jag bara ska använda en av dom (så det blir 0.2g) och isf vilket?

Tacksam för svar så snabbt som möjligt :)

Du skriver 0,4 mg selen!
 
Vill man vara riktigt petig så ger man lite mer över behovet om man ger ren natriumselenit eftersom hästen tydligen tar upp det lite sämre. :-)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har nu införskaffat mineraler utan socker i sammansättningen och fått ihop en balanserad foderstat till min insulinresistenta häst. Dock...
Svar
6
· Visningar
1 753
Senast: Breen
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 175
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Har fått analysen på årets hösilage och det är väldigt lite protein. Har räknat foderstat mha gratisprogram som säger att jag förvisso...
Svar
19
· Visningar
1 882
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 862
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • När fan slutar jag ramla av?
  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp