Bukefalos 28 år!

Hjälp, hur ska vi göra med valpen!

zimba

Trådstartare
Vi skaffade för ca 11 veckor sedan en liten chihuahua valp (hane) som nu är 5 månader gammal. Han är världens snällaste och så lättlärd och lydig, helt underbar :) Jag hade som en tanke att han kanske skulle behöva en liten kompis då han vissa dagar skulle behöva vara själv ca 5 timmar när min man och jag jobbar båda två samtidigt och barnen är i skolan. Vi fick erbjudande att ta hans kullbroder för ca 1 vecka sedan och i början fungerade allt så fint men nu drar sig vår första valp undan och är väldigt låg och tyst inte alls så sprallig & glad som han var förut. Nya valpen är så go och fin men absolut mer robust och framåt och tar för sig mycket. Vi känner att då vi fortfarande har den nya valpen på prov att vi helt enkelt ska lämna tillbaka honom eller är vi för snabba? Jag saknar min lilla busiga, glada och härliga kille och det oroar mig att han är så låg :( Nya valpen vill gärna ta hans bädd, leksaker, matskål osv (fast vi har dubbelt av allt!!) Vår lilla raring kanske är en ensamhund och trivs med bara oss som sin familj och inte behöver något hundsällskap som var mer min tanke :crazy:
Tips och råd mottages tacksamt :confused:
 
Sv: Hjälp, hur ska vi göra med valpen!

Vi har inte lämnat vår 5 månaders valp längre än ca 1 timme än så länge då vi håller på att ensamhetsträna honom och det går riktigt bra:D
Den nya valpen är redan ensamhetstränad så visst har det gått bättre att lämna båda för att sticka till ICA en snabbis. Men nu tänkte jag i första hand på om vår raring helt enkelt bara är nöjd med oss och det är kanske dumt att ta en till valp som rör till det :o Ska prata med chefen om att få ha med honom till jobbet i nödfall då jag jobbar på kontor. Känns jobbigt då jag vill det bästa för båda valparna då dom är sådana härliga personligheter...
 
Sv: Hjälp, hur ska vi göra med valpen!

Har ni valparna isär något? Tränar/promenerar dom ensamma t ex? Det skulle nog vara första åtgärd annars tycker jag! Om någon i familjen ska iväg och kan ta med en hund så ta med bara den försiktiga och låt den andra stanna hemma med resten av familjen, och tvärt om att den försiktiga valpen får stanna hemma. Helst att dom får dela på sig varje dag men ett par dagar i veckan kan räcka. Ta upp en av valparna i soffan och låt inte den andra vara med, busa med den ena medan den andra inte är med etc.

Även att ni hjälper den försiktiga ifall den andra försöker ta något som den försiktiga har, ben, sovplats eller liknande. Har valpen för lite trygghet i sig själv får ni vara tryggheten men ändå hjälpa honom att ta för sig!
 
Sv: Hjälp, hur ska vi göra med valpen!

Tack Squarepants, det var precis dom tipsen vi fick från uppfödaren igår :D Får tänka lite som man gjorde när man skaffade barn nummer 2, egen tid med båda! Vi vill ju trots allt behålla den andra valpen för vår skull för han är ju så härlig :angel:
Många har hört av sig i andra forum att man inte ska ta två hanar från samma valpkull för det blir STORA problem när dom blir könsmogna?? Vi har planerat att kastrera våra hanar då vi inte ska använda dom för avel eller dylikt (+ att hela grannskapet vimlar av tikar :nailbiting:) Någon som har erfarenhet av detta?
 
Sv: Hjälp, hur ska vi göra med valpen!

Jag har två kullbröder, nu två år gamla. Den ena har bott här från start och den andra flyttade hit när han var strax över året.

Inte en antydan till gruff dem emellan, snarare tvärt om; de stöttar varandra, sover ihop, leker tillsammans, retas med varandra, gosar och hjälper varandra om den ena hamnar i trubbel(läs: får skäll av matte).

Trots att det finns fem olika hundbäddar i huset, så ligger bröderna i samma!
531786_10151686702843666_433389178_n.jpg
 
Sv: Hjälp, hur ska vi göra med valpen!

Vi har också två kullbröder av rasen flatcoated retriever, nu är dom 3 år gamla och okastrerade. Visst kan dom gruffa och bråka ibland (Dock mer och mer sällan), men det har aldrig varit några slagsmål på allvar utan mer som ett resultat av stress om båda går upp i varv. Båda är mycket aktiva hundar som har lätt för att gå upp i varv, så dom påverkar gärna varandra negativt om vi låter som. Dom är verkligen inte "kärvänliga" med varandra och skulle aldrig ligga i samma bädd frivilligt. Våra brorsor får nog egentligen inget positivt ut av att bo med varandra, men det är snälla hundar som aldrig bråkar eller gruffar i onödan. :)

Den ena valpen (Min) var åtta veckor när han flyttade hit, och den andra (Sambons) var sju månader.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp, hur ska vi göra med valpen!

:bow: Tack Migo!!
Precis det jag ville se och höra. Tog en underbar bild på valparna igår (vet inte hur man lägger upp bilder dock :o). Vi har fått massa bra tips från uppfödaren så jag känner att det lilla livet måste få stanna hos oss. Vi kommer att ge det tid och engagemang för att forma dom så att dom passar in i vår familj :heart
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 650
Hundhälsa Fick hem provsvaret idag, vi har Giardia :arghh: Har precis beställt hem Axilur och Virkon för 2500 kr och nu börjar 3 veckor av...
Svar
16
· Visningar
6 943
Senast: Maniac123
·
Hundträning Hej! Jag behöver tips och råd. I min familj har vi alltid haft hundar och för tillfället har jag två stycken. Jag har en blandras valp...
2 3
Svar
54
· Visningar
9 199
Senast: Dino2018
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 652
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp