Hjälp i transport djungeln sökes

lis

Trådstartare
Ska köpa mej en ny transport och har nu svårt att välja
Det jag letar efter är en glasfiber eller aluminium vagn. Alu golv ett måste. Gärna sadelkammare men inget krav.
Vilka släp anser ni är mest prisvärda och vilket släp och modell skulle ni själva välja?
Det måste va bra ventilation och bra åkkomfort för min älskade häst. Bra med plats framför bommen att stå och tränsa. Det kan bli lång tid i transporten under sommaren så allt med sämre ventilation går bort.
Är det en kalasbra transport för hästen men dåligt med plats för mej så vill jag kunna välja bort sadelkammaren.
Sen är det ju det här med hårdlucka eller rullgardin? Jag har fått för mej att hård lucka är bäst?
Dom transporter jag klurar på i dagsläget är
Sirius, Humbaur, Thiel, Böckman
Har jag glömt nån som är till någorlunda vettigt pris?
Jag tar tacksamt emot för och nackdelar med alla släp.
 
Ska du ha bra ventilation är nog fläkt ett krav, men har ingen aning om hur vanligt det är att det finns idag.
 
Jag har inte träffat på så många transporter med rullgardin istället för hårdlucka men de med rullgardin har alla ägare klagat på. Den blir tydligen väldigt stel och underlig i minusgrader. Så det skulle jag kolla upp och jag övervägde rullgardin, hur själva materialet funkar i -30.
 
  • Gilla
Reactions: lis
Jag har rullgardin och har inga problem med den i Norrland ;) Valde det för att jag tycker att gardin + öppna fönster ger bäst ventilation. Den fladdrar eller smattrar inget när den är fäst, har provåkt själv. Enda nackdelen är att många hästar tycker det är otäckt till en början när den dras ner.
 
  • Gilla
Reactions: lis
Har du tittat på UME B60? Alu i golv och vägg, bra ventilation och åkkomfort, gott om plats framför bom och gigantisk sadelkammare.
 
  • Gilla
Reactions: lis
Jag skulle personligen aldrig köpa ett släp med rullgardin. Kör en del föl/unghästar och de åker ju lösa, då vill jag absolut kunna stänga in dom ordentligt. Visserligen kan man ha fölgaller men då jag aldrig åker med överluckan öppen så känns det onödigt.
 
  • Gilla
Reactions: lis
thiel tycker jag har lite smidiga lösningar, speciellt att man kan öppna upp fram som en frontutlastnings övre lucka, dvs man får till jätte bra ventilation då man står still och hästen kan se ut :).

att kunna göra så är för mig den enda anledningen att jag har frontutlastning som krav på mina egna släp. tycker inte om de modeller med stor dörr fram så som fautras har, då det blir en väldigt tydlig väg ut, hade varit bättre med delad dörr så att man kan ha nederdelen stängd. boj har någon med delad dörr vilket är trevligt men de är inte så att hästen kan sticka ut huvudet genom.

angående med hård lucka eller gardin så är det smidigast med lucka om du kör med stängd (speciellt om du är kort ;) det är oftast en bra bit till gardin snöret) och kör du alltid helt öppet så är det ju ingen skillnad om du har lucka eller gardin.
 
  • Gilla
Reactions: lis
Jag köpte en transport med gardin och var rätt skeptisk till en början, men nu gillar jag den! Den är tyst, lätt att ställa i olika lägen och stjäl inte mycket vikt av släpet. Och nej materialet blir inte konstigt fast temperaturen smyger ner mot -30. Den prasslar inte heller ner man drar upp/ner den, min häst vande sig direkt.

Har satt ett balsnöre i den ena spännremmen som förlängning, då jag också hade problem att få tag i den. Nu går der hur smidigt som helst. Skulle jag köpa nytt släp i dagsläget skulle jag välja gardin framför lucka. :)
 
  • Gilla
Reactions: lis

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 499
Senast: iNHALE
·
Utrustning Går i tankar att köpa egen transport i sommar, men har dålig koll på vad man ska ha och inte. Läst en del och vet vilka krav jag har...
Svar
8
· Visningar
1 744
Senast: Bluefish
·
Utrustning Livet har ändrats lite och vår B-kortslastbil (Boj Wagon) och släp (Christ) börjar kännas överflödiga då tävlandet inte är lika frekvent...
Svar
0
· Visningar
975
Senast: eigollet
·
Utrustning Går i tankarna att köpa ett annat släp än det jag har nu, men det finns ju såååå många att välja på. Värmlandsvagnen, Umesläpet och...
Svar
13
· Visningar
2 595
Senast: Jesna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp