Hjälp, jag kan inte rida längre!

Sv: Hjälp, jag kan inte rida längre!

Filma är nog ett bra, men svårt, förslag! Jag känner lite att det vore risk för stora skämsdöden att be någon filma eländet och sedan själv sitta och titta på det :crazy: Däremot efter att jag har ridit för tränaren har jag förhoppningsvis lite bättre koll på vad som kan vara grundproblemet.

Tills dess... Så ja, kanske att prova fokusera på ett par saker. Men då är frågan hur man väljer vilka saker. Som synes i mitt ursprungsinlägg är hela min sits dålig, hjälpgivningen är dålig, och hästens lydnad är dålig :crazy: Det känns ju på ett sätt rimligt att då kanske börja med att tänka på min sits (typ att sitta rakt och inte falla fram, som början) och hästens grundlydnad (att fram är fram, stopp är stopp, sväng är sväng etc.). Eller tänker jag dumt då om jag lägger fokuset på det?
Jag tänker att jag då förhoppningsvis får bättre ordning på sitsen, och hästen blir lydigare, vilket gör att de andra problemen blir lösta/lättare att lösa... Eller?

Ja det kan absolut vara en plan! Om man först bestämmer sig HUR man ska tänka på sitsen, kanske filmar som sagt och provar framför spegeln för att hitta en känsla eller ett kommando till sig själv som kan fungera! :)

Själv har jag jättesvårt att sitsträna på min häst, den är inte riktigt gjord för det. :angel: Så i brist på andra hästar att sitsträna på har jag tagit hjälp av associationer - att man kopplar ihop saker och ting för att komma ihåg att känna av sin egen kropp. Med tiden lär man sig nog mer och mer när det lönar sig bäst att tänka på vad, man kan inte bolla allt samtidigt.

Till exempel -* jag tänker rida en bakdelsvändning, förutom att checka av om hästen är redo ser jag till att mina axlar är i lod eller t o m lite känsla av att dom är bakåtlutade (beroende på om man har lätt för att hamna för långt bak eller för långt fram) och att jag tittar dit jag ska.
*Om jag tänker tanken att börja fiffla med ställning/styrning/böjning på en volt kollar jag först snabbt av i kroppen hur mina axlar är och att blicken är dit jag ska (kan varva det med att t ex kolla att fötterna pekar åt samma håll eller att knäna är i samma höjd) innan jag börjar greja med hästen.
*Om jag ska korta steglängden eller samla försöker jag vara noga med att min känsla i sitsen är att ha hästen "framför sätet" redo för att bäras upp av hästen, sätta sig som man vill att hästen ska gå (lite flummigt uttryckt) framför skänkeln kan också fungera förberedelsemässigt, men det påverkar kanske inte känslan i sitsen så mycket.
*Jag tänker rida en halt - kollar av att jag inte sitter för mycket "på rumpan" (för tungt) utan fördelar vikten lite, men samtidigt sitter rakt, rotad typ, visualiserar en vägg framför mig - sen ber jag hästen stanna.

Med mera, man kan spinna på i all oändlighet och individanpassa till det man själv behöver. :) Man kan ju börja med bara 1-2 saker att komma ihåg under ett pass för att sen lägga till någon ny i taget, hinna befästa det innan man lägger till mer.
Sen blir det lite som en del av signalsystemet. Att rätta till axlarna t ex tar hästen som en signal att ändra sina bogar. Inte avdelat var för sig alltså utan det hör ihop!
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp, jag kan inte rida längre!

Det kan inte vara så att du försöker för mkt?
Slappna av och låt det komma när det kommer. En återhämtning kan man inte stressa på hur mkt man än vill det. :)
 
Sv: Hjälp, jag kan inte rida längre!

Jo, så är det nog absolut!

En annan person red hästen igår, och jag fick höra att den var väldigt trevlig att rida då :)något borde jag iallafall ha lyckats göra rätt :)
 
Sv: Hjälp, jag kan inte rida längre!

... det är mer att kontrollera hela kroppen på samma gång :crazy: och få allt att fungera samtidigt.
Försök inte klara av allt på en gång - det klarar ju ingen! Dela upp det i delar - kroppsdelar, bokstavligt talat. :idea:

Börja med det som känns lättast, t.ex. att få rätt känsla i hur mycket/lite du håller om med överskänkeln. Det passet fokuserar du bara på det och det spelar alltså ingen roll vad händer, mage, huvud, fötter eller häst gör.

Nästa pass inleder du med samma sak, men efter ett tag när det känns naturligt så lägger du till något annat, t.ex magmusklerna. Du jobbar på hur du vinklar ditt bäcken och känner efter hur det påverkar resten av din överkropp. Så snart som det blir för mycket så backar du tillbaka och låter ditt fokus sjunka nedåt i kroppen igen och jobbar bara med skänkeln.

Så kan du hålla på i din egen takt, låta din fokus flyta uppåt i kroppen sakta men säkert, fast beredd på att utan tvekan backa tillbaka så ofta det behövs (och kanske ännu oftare). Plötsligt kommer du att upptäcka att du kan släppa fokus på skänkeln och den gör ändå som den ska, och jag slår vad om att du kommer att upptäcka att t.ex. dina händer en dag uppför sig hyggligt trots att du inte ens börjat jobba på dem.

Kroppen hänger ju ihop, om du får ordning på en sak så blir det lättare med nästa. Tänk igenom vilken del av dig som du vill ha som grund, och så börjar du där och bygger sedan upp ditt ryttarjag steg för steg.

Såhär tänker jag när mitt ryttarjag krisar, och det har hjälpt mig komma bort från prestationsångesten. Jag kan liksom inte hålla koll på hela mig + 550 kg häst, men till och med mina sämsta dagar så kan jag hålla koll på stortårna, knäna eller armbågarna.

Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 442
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 333
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 334
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 876
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp