Hjälp, klåda av färskfoder...

B

B_Queeb

Har letat överallt om allergi info om färskfoder till hund, jag vet att jag har sett det någonstans men nu kan jag inte hitta det.

Nu när jag äntligen hittat nåt som mina hundar vill äta så har de istället fått en himla klåda båda 2. Det är bara den ena som alltid har varit krånglig med maten men nu äter han som bara den och hela han har blivit förändrad tack vare det så jag fullkomligt vägrar att byta nu igen för torrfoder äter han bara inte. Tyvärr har jag inte haft nåt alternativ vad gäller mitt färskfoder utan min Zoo affär tar in Halla för de andra sorterna är tydligen för krångliga med det logistika.

Vet nån nåt om klåda i samband med färskfoder eller hur allergiska reaktioner ser ut i samband med foder? De har några få enstaka små kulor på halsen men inga rodnader eller så, och de har ALDRIG haft klåda förut.

Så tacksam för svar och tips :)
 
Sv: Hjälp, klåda av färskfoder...

Jag har fått den uppfattningen att Hallas färskfoder är till för hårt arbetande hundar och är nog ganska kraftigt.
Jag köper färskfoder av en återförsäljare här hemma men det är samtidigt längre till den än jag har till närmaste djuraffär.
 
Sv: Hjälp, klåda av färskfoder...

Jo, de sa i affären också att det är rätt kraftigt men jag har problem att hålla vikten på hundarna, de har så hög omsättning så jag kan bara lassa på utan att de går upp. Men det är inte så mycket mer än i de andra fodren, har hört att Fodax är det allra fetaste.
 
Sv: Hjälp, klåda av färskfoder...

Det kanske kommer någon som kan räkna ut sånt där, men på hästar som får små knölar kan det ju vara sk. proteinknölar. Jag tänkte det var kanske var lika för dina hundar :). För kraftigt liksom.
 
Sv: Hjälp, klåda av färskfoder...

Det finns ju en del grejer som är vanliga allergener i det fodret;
Nordsjöfisk, nötkött, kycklingkött, vatten, vom, värmebehandlad ceralieblandning, fläskkött, värmebehandlat ris, hemoglobinpulver, ångpreparerade havregryn, majsgluten, vetekli, sojaolja, nötolja, kycklingolja, havsalger, potatisprotein, vitaminer och spårämnen.

Men det är ju mycket protein där i, och självklart finns det en del individer som är känsliga för det. Dom ligger lite lägre i fett än Fodax, men inte mycket skillnad.
Jag har tack och lov aldrig haft en hund som är känslig för mycket protein, men min mamma har en sådan. Hon får som små knutor/krustor, men dom kliar inte på just den hunden.

Vilka typer av torrfoder har du haft innan?
 
Sv: Hjälp, klåda av färskfoder...

Intressant att veta är också om kycklingen är uppfödd på tex fiskmjöl, då kan hunden som äter kycklingen reagera på fisken.
 
Sv: Hjälp, klåda av färskfoder...

Det är lite märkligt det där med färskfoder, för jag har upptäckt (efter lååång tid) att min nuvarande hund i princip bara klarar en typ av färskfoder och det är Priima - och ändå så finns samma innehåll även i dom andra sorterna (Nordic, Bravo och Klass) men dom funkar inte - hon får gräsliga fällningar av dom. Jag har iofs sig inte provat Halla på henne, men det går bort pga innehållet och Fodax är för fett + att hon inte äter det.

Så det kan vara en liten sak som ger problem - som t ex vitaminkomplexet mm.
Jag tycker du ska prova en annan sort och då en som kanske inte är lika kraftig. Det går alltid gå över till fetare variant senare.
Just Halla färskfoder innehåller för övrigt sojaolja och nötolja, vilket kan ge reaktioner hos hundar och just soja är känt för att kunna ge allergier hos hund - och inget jag skulle vilja ge.
 
Sv: Hjälp, klåda av färskfoder...

Precis. Det är en hel massa forskning som krävs om man ska komma fram till vad hunden egentligen kan reagera på...
 
Sv: Hjälp, klåda av färskfoder...

Precis. Det är en hel massa forskning som krävs om man ska komma fram till vad hunden egentligen kan reagera på...

Jo jag vet, jag läser å läser å läser om ALLT och ärligt talat så finns det ju hur mycket som helst att vara försiktig med när det gäller just hund! Men man älskar ju sina små prinsar så då kan man spendera timmar framför internet och i tfn, som idag t ex så har det bara varit info och tfn ända fram tills nu, pust, men nu har jag i alla fall lyckats få tag i Klass färskfoder så jag hoppas att mina småttingar ska bli bättre snabbt för de kliar sig bara mer och mer :cry:
Annars så kommer jag att ha möjligheten att testa Bravo och funkar inte nåt av dessa så tja det tar man väl då :grin:

Tack för alla tips och råd ;)
 
Sv: Hjälp, klåda av färskfoder...

Jag hoppas verkligen att dhu lyckas hitta det rätta fodret! Det är aldrig kul när ens hund inte mår tiptop.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 179
Övr. Barn Frågeställning enligt rubriken. Mina barn är så stora nu att det är mer regel än undantag med kompisar på besök i huset. Det börjar...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 283
Senast: startpompe
·
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
1 825
Senast: Maniac123
·
Hundträning Behöver gnälla av mig, och kanske kan jag få nåt tips oxå... Min hund har i flera månader varit under allergiutredning, och får endast...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 459
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp