Hjälp! Lära hästen vara själv i stallet

rossee_90

Trådstartare
Jag har en femårig travare som hatar att vara själv inne i stallet. Han blir helt toki och stressar runt, dock brukar han lugna sig men han blir genom svett. Jag tar in honom medans ja mockar resten av stallet just för träningens skull. Är det en bra början eller vad har ni för tips?

Det hjälper inte med att jag e inne i boxen eller så, bara att en annan häst som han ser står inne samtidigt. Även att jag lägger in hö eller tom kraft så bryr han sig inte om det...!

Tack för hjälpen!
 
Sv: Hjälp! Lära hästen vara själv i stallet

Min häst var också sån innan.
Lärde honom att han fick gå ut när han lugnat sig så så fort han blev lugn tog jag ut honom. Nu står han och sover i gången :)
 
Sv: Hjälp! Lära hästen vara själv i stallet

Min häst var så förut,

det här funkade jättebra på honom.


Jag häller lite godis på stallgångens golv.
Sen hämtar jag hästen, låter honom äta det och sen går ut igen.

Så tränar jag flera dagar.
sen brukar jag förlänga tiden i etapper med tex att massera på älsklingsstället, ge en godisbit efteråt och sen gå ut igen.
Jag tar alltid ut hästen när jag ser att han börjar bli rädd så att han aldrig får panik.

Sen började jag om och gjorde likadant in i boxen ;)

tog väl ca 3-4 veckor innan det var helt ok att stå själv inne.
 
Sv: Hjälp! Lära hästen vara själv i stallet

Ta ut alla hästar på morgonen och låt honom vara kvar inne själv hela dagen.
Låter hårt men är lärorikt. Ta ut honom som vanligt med dom andra morgonen därpå. Glöm inte att "hälsa På" under dagen. Byt box för att mocka osv.
 
Sv: Hjälp! Lära hästen vara själv i stallet

Ta ut alla hästar på morgonen och låt honom vara kvar inne själv hela dagen.
Låter hårt men är lärorikt. Ta ut honom som vanligt med dom andra morgonen därpå. Glöm inte att "hälsa På" under dagen. Byt box för att mocka osv.

nä, det skulle inte jag rekommendera!

tänk själv om du skulle vara rädd för att åka hiss.
Skulle din rädsla gå över om jag stängde in dig helt ensam i hissen en hel dag:confused:

så skulle inte jag göra mot en kompis iallafall

nä, rädsla kan bara tränas med tålamod och TRYGGHET
 
Sv: Hjälp! Lära hästen vara själv i stallet

nä, det skulle inte jag rekommendera!

tänk själv om du skulle vara rädd för att åka hiss.
Skulle din rädsla gå över om jag stängde in dig helt ensam i hissen en hel dag:confused:

så skulle inte jag göra mot en kompis iallafall

nä, rädsla kan bara tränas med tålamod och TRYGGHET

Gud va bra förklarat!!

Precis så är det! Ju mer man forcerar destu otryggare blir de och mer nervösa.

Trygghet är ledordet!
 
Sv: Hjälp! Lära hästen vara själv i stallet

Tack för svar å hjälp :) idag fick han stå inne medans jag va ute å red en annan polle. Visserligen va han genomsvett å stressig men fick gå ut när han va lugn igen.. Och härom dagen stod han bunden i boxen medans jag gick å pysslade, då e han mycket lugnare än om han står lös..

Vi testade även att stå i stallgången uppbunden... blandade resultat med efter en stund gick de jätte bra :) då fick han komma ut på en ridtur...

E de okej att göra så?

Tack åter igen :)
 
Sv: Hjälp! Lära hästen vara själv i stallet

Fortsätt du som du gjort tidigare. Låt hästen vara ensammen i stallet medans du rider/kör den andra hästen.
Strunta i att den blir stressig, de lär sig väldigt fort att det bara är för en kort stund.
Väldigt synd att inte fler fostrar sina hästar från grunden. Att kunna stanna kvar själv i hage eller box ingår för mig i vanligt hästhyffs.
 
Sv: Hjälp! Lära hästen vara själv i stallet

Det kan jag hålla med om, men har åkt på en häst som är grymt sällskapssjuk och har han någon gång stått bredvid en häst i stallet, tillsammans i hagen eller i transporten är han DÖDSKÄR. Det går bra att träna själv om vi går iväg själva men han blir lite okoncentrerad en stund om en häst lämnar oss. Nu står vi på ett stort stall så det är oftast någon häst inne eller ute så han inte behöver vara själv. Men ibland är det ju också bara den hästen han blivit kär i som duger trots att stallet är fullt i övrigt. Nu 17 år vette fan om det går att göra nåt åt... Funkar ju bra hemma nu där han känner sig trygg men på tävling kan det vara lite besvärligt. Han blir ju väldigt stressad. Går dock bättre efter ett träningspass då han är lite trött, så det kan ju vara en idé att börja träna att stå själv när dom fått göra av med lite energi. Hade jag haft en yngre häst hade jag absolut tränat det tidigt så man slapp det!!
 
Sv: Hjälp! Lära hästen vara själv i stallet

Så en häst som inte vill åka transport slipper... Den är nog rädd.
 
Sv: Hjälp! Lära hästen vara själv i stallet

Så en häst som inte vill åka transport slipper... Den är nog rädd.

ja, antagligen är den nog rädd om den inte vill gå in i transporten.
Hästar är klaustrofobiska.
Men med bra ledarskap och trygghet så går den in där.
 
Sv: Hjälp! Lära hästen vara själv i stallet

Givetvis finns det alltid de som frångår normen sas. Dessutom kan det i vissa fall vara svårare att lära gamla hundar sitta.:D

Allmänt tips (alltså inte direkt riktat till dig)
Unghästar brukar jag alltid låta stå kvar i stallet en stund efter arbete. Dels får de fundera lite på vad träningspasset innehållit samt torka upp om de blivit svettiga. Skulle de vara oroliga så igonerar man dem. Ser till att de har en hötapp och går in och tar en fika.:D
 
Sv: Hjälp! Lära hästen vara själv i stallet

Oj vilken skillnad!! jag vet inte vad som har hänt men har ju haft min lilla kuse stående i gången en gång innan som jag berättade om. igår stod han där igen innan vi skulle ut å rida, han va helt UNDERBAR :D han måste va sjuk? :P han skötte sig gudomligt även på ridturen!! åååh sån polle jag har:)
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 439
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 104
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
876
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 128
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp