HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Kul att höra att det är bättre! Håller tummarna att det fortsätter så. :)

Har du provat att slå på en skvätt vatten på blötmaten de dagar du inte har möjlighet att ge lika ofta? Det kan hjälpa till så att inte bitarna torkar lika fort. :idea:
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Kul att höra att det är bättre! Håller tummarna att det fortsätter så. :)

Har du provat att slå på en skvätt vatten på blötmaten de dagar du inte har möjlighet att ge lika ofta? Det kan hjälpa till så att inte bitarna torkar lika fort. :idea:

Tack för tipset Speedway!

Nej det har jag inte provat, men nästa gång blir det ett test ;)

Blir ju modigare och modigare att testa nya saker ju tryggare i sjukdomen man blir och ser hur Mållgan reagerar.

Tack för att du håller tummarna :)
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Vad roligt att höra om era framsteg!!! Angående torrisar, så är man ju rätt beroende av vettarna och deras rekommendationer. När det finns ett foder speciellt för diabeteskatt, så litar man ju på att det är det bästa för katten. Men med facit i hand.. kanske borde man testat på Casper, men det är ju för sent nu. Han mådde i alla fall bra i sin diabetes de sista åren, så jag tröstar mig med att det nog funkade bra på honom. Det var ju inte det som tog död på honom, utan en förmodad hjärnblödning pga sin höga ålder. :love:
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Vad roligt att höra om era framsteg!!! Angående torrisar, så är man ju rätt beroende av vettarna och deras rekommendationer. När det finns ett foder speciellt för diabeteskatt, så litar man ju på att det är det bästa för katten. Men med facit i hand.. kanske borde man testat på Casper, men det är ju för sent nu. Han mådde i alla fall bra i sin diabetes de sista åren, så jag tröstar mig med att det nog funkade bra på honom. Det var ju inte det som tog död på honom, utan en förmodad hjärnblödning pga sin höga ålder. :love:


Prosit, du gjorde ditt allra bästa för Casper och han fick ju ett långt och lyckligt liv :love:

Jag hade inget att förlora på att ändra Mållgans kost då värdena hela tiden låg skyhöga när han åt torrisar.
Han skulle snabbt ha fått skador på både ögon och njurar.
Nu hoppas jag att vi oxå får ett långt liv tillsammans :)
Mållgan blir ju "bara" 7 år i sommar..

Kram :love:
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Här kommer en glad uppdatering av Mållgans värden.

Idag är det dag 16 som Mållgans sockervärde inte har överstigit 8 :)

I söndags fick han en dipp så värdet var 2,1 det var lite läskigt, men han var inte påverkad utan jag gav honom lite extra att äta och så fick han några mjölklinser och såklart inget insulin den kvällen.

Nu får han 1 enhet när värdet ligger mellan 4-7 och 2 enheter om han ligger över 7.

Han mår som en prins och vakar över alla små flyttfåglar som kommer ;)

Jag är försiktigt positiv och hoppas att det här håller i sig, det har varit kämpigt så länge med svajande prover.

Ha en skön vår allihop, för nu verkar det som den äntligen har kommit :)
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

UNDERBARA NYHETER!!!!

Från och med idag så slutar vi helt med insulin till Mållgan :)

Mållgans diabetesresa började den 10/10 2012 med skyhöga glukosvärden, det höll i sig månad efter månad. Vi fick höja insulinet ideligen som högst låg vi på 5 enheter morgon och kväll.

Fick råd av många här inne att försöka ändra kosten, att ta bort torrisar och enbart ge blötmat.
Kände att jag hade inget att förlora på att prova.

DÅ började det hända saker, blodsockret gick sakta neråt :)
Vi vet.besöket 7/5 var fruktosaminet 276 (det har varit som högst 829)
Den 19/5 slutade vi ge Mållgan hans kvällsdos insulin.
Det var nervöst, men han låg stabilt på värden mellan 4-6 varje dag.

Idag kom så dagen jag knappt vågat hoppats på.
INGET INSULIN :D

Receptet för Mållgans del tror jag har varit att vi ändrat kosten och att vi ger honom mat på regelbundna tider.
Han får Mjau blötmat, kokt fisk, rå köttfärs och lite, lite Hill´s m/d torrisar som godis enbart för att han ska få något hårt att tugga på.

Är medveten om att diabetesen kan komma tillbaka så jag ropar inte hej ännu.
Men så bra som han mår nu så hoppas jag att det dröjer väldigt länge.

Jag vill tacka ALLA här inne som har stöttat oss och gett oss många goda råd :bow:

Ni har varit till stor hjälp då det många gånger känts hopplöst.
Har även en helt underbar veterinär som stöttat vardag som helgdag tom på sin semester ;)

Håll tummarna för Mållgan att hans värden förblir låga :)

Önskar er alla en GLAD MIDSOMMAR och en fortsatt skön sommar :)
Kramar från oss :love:
 

Liknande trådar

Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 325
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Hej alla kunniga! Jag är nyss hemkommen ifrån veterinären med min katt och befinner mig i ett litet kaos. Han diagnosticerades med...
2
Svar
21
· Visningar
3 426
Senast: cirkus
·
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 841
Senast: Sol
·
Avel Hej! Nu behöver jag tips för nu blev det mkt för mig... Igår lämnades mitt sto (16år) iväg till hingststationen. (22mil enkel...
Svar
7
· Visningar
1 799
Senast: Casper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp