HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Oj, oj, oj...
Gick ju inte alls bra :(

Blodsockret gick ju ner fint på tisdagskvällen för att stiga till så höga värden att det ej gick att läsa av mätaren (högre än 33,3) på onsdagen.

Vi var till vet. igår och nu får vi backa lite och ge 5 enheter på morgonen och 4 enheter på kvällen.

Han fick ju något som kallas rekyleffekt, vilket innebär att blodsockret sjunker till farligt låg nivå och kroppen själv korrigerar detta genom att producera socker.
Det var ju inte det vi ville precis....

Ja, nu ska vi "plåga" stackars Mållgan både på lördag och tisdag med nya blodsockerkurvor och tillbaka till vet. på tisdag.

Beundrar min underbart tåliga katt, på morgonen hoppar han upp och sätter sig på bordet och väntar på att vi ska dona med honom ;)

Älskade lilla goplutt :love:

Forts. följer.....
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Jippie :banana:

Det börjar hända saker :)

I måndagskväll gick Mållgans blodsocker ner till 7,4, så lågt har han aldrig haft.
Då kom paniken: Vad gör vi nu??
Han skulle ju egentligen ha 4 enheter insulin, ringde i förtvivlan till vår vet. hon sa då att vi skulle utesluta insulin på kvällen för säkerhetsskull.
Sagt och gjort.
Dan därpå hade han 30,5 :( då gav vi 5 enheter och gjorde kurva som dök till 5,8 kl. 19. så på kvällen gav vi bara 2 enheter.
Då var värdet 28,2 imorse vi gav 4 enheter ikväll var det 15,8.

Till saken hör att Mållgan har en urinvägsinfektion och blev insatt på antibiotika på fredagen.

Antingen så har han haft en infektion som spökat och hindrat sockret att sjunka, eller så har vi sån tur att Mållgans egna insulinproduktion har kommit igång.

Hursomhelst så händer det grejer och vi vet att han inte är resistent mot insulinet, då finns det gott hopp om att detta så småningom ska lösa sig ;)

Mållgan mår fortsatt bra men är lite trött av antibiotikabehandlingen....

Idag har vi av vet. fått ett schema på hur många enheter vi ska ge vid olika sockervärden så att han inte får för mycket insulin och dippar.
Enligt vet. så är det farligare att få för lågt socker än att få en topp.

Nu är vi glada att det ljusnar :)
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Idag har vi av vet. fått ett schema på hur många enheter vi ska ge vid olika sockervärden så att han inte får för mycket insulin och dippar.
Enligt vet. så är det farligare att få för lågt socker än att få en topp.

Nu är vi glada att det ljusnar :)

Bra, det hade annars varit mitt förslag. Jag tycker det var väldigt dåligt av henne att råda er att hoppa över helt på kvällen där. Jag hade gett 1 enhet o sen testat sockret efter en timme, behövs det så hade jag gett en enhet till. Att hoppa över kan få dramatiska höjningar, som ni fick sen på morgonen. Bättre då att ge en liten dos och ge lite till om det behövs senare på kvällen.

Skönt oxå att han har UVI, eller, ja, det där lät väl dumt... men du förstår nog hur jag menar. Bättre med nåt behandlingsbart liksom :) Lite medicin hit eller dit, det kvittar ju. Huvudsaken är att man hittat orsaken till resistensen och att han kommer bli fri ifrån den med medicin :)
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Skönt oxå att han har UVI, eller, ja, det där lät väl dumt... men du förstår nog hur jag menar. Bättre med nåt behandlingsbart liksom :) Lite medicin hit eller dit, det kvittar ju. Huvudsaken är att man hittat orsaken till resistensen och att han kommer bli fri ifrån den med medicin :)

Jag förstod precis vad du menade Prosit ;)


Här har vi kastats mellan hopp och stundom förtvivlan :(

På fredagen kräktes Mållgan, sockret var på morgonen 9 och sjönk sedan till 3,4 på kvällen. Han fick inget insulin då.
Lördag låg sockret på 10,4 han ville inte äta och vi tordes inte ge honom insulin den kvällen heller. På natten kräktes han igen :(
Söndag var värdet 27 :confused: vi gav 4 enheter och på kvällen var det 4 :confused: Återigen kräktes han på natten.

Ringde vet. på måndag morgon och hon rådde oss att åter sänka dosen nu till 3 enheter om värdet är över 10, 2 enheter om värdet är under 10, 1 enhet om värdet är under 5 och att utesluta insulin om värdet är under 3,5.

På tisdag var värdet 18,6 för att efter 4 timmar efter insulin gå ner till 3,9.

Man kan bli förvirrad för mindre kan jag säga...

Imorse kräktes han IGEN....

Värdet var 5,2

Var till vet. idag.
För säkerhetsskull så röntgade vi tarmarna men där fanns inget konstigt som tur var.
Vet. tror att det är det kanske är sviter efter hans antibiotikabehandling och att han kanske är tom i magen på efternatten då han oftast kräks vid 5-tiden på morgonen.

För övrigt mår Mållgan bra, äter som vanligt dagtid, leker med brorsan och laserpekaren :)

Förmodligen så börjar hans bukspottkörtel vakna till liv, men funkar inte 100% ännu, därav det fladdriga sockervärdena.

Men nu ser vi lite "ljuset i tunneln" för medelvärdet blir lägre och lägre :laugh:

Nu har jag tråkat er med massa siffror, men kände att jag ville förklara läget, kanske det kan hjälpa någon framöver som hamnar i samma sits..
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Min känsla är oxå att det är antibiotikan som sabbar hans mage. Han har säkert halsbränna och sura uppstötningar, och då kräks han. Viktigt att man som ni gör, inte ger insulinet om han kräks upp maten utan i stället tar blodsockret o kollar. Jag tror det kan vara så att ni med den höga dosen insulin kanske kickstartat hans egen produktion. Men att kroppen inte riktigt vet NÄR den ska producera och inte. Har han tillgång till foder hela dygnet? Casper kunde ju oxå kräkas lite då och då, ofta pga att han kastade i sig maten, men även om han hade haft slut för länge. Vi började ge honom en del av dygnsgivan till natten utspritt lite här och där på golvet och på en bricka så han fick "kämpa" lite mer för varje bit. Då svullade han inte och magen funkade bättre. Gav det när vi gick och la oss, och fick då stopp på nattkräkningarna. Kan vara värt att prova? :)
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Vi har Mållgans mat (diabetes torrisarna) stående framme hela dygnet. Dagtid ger vi honom Mjau blötmat på bestämda tider. Har läst att man ska ge små portioner utspridda under dagen för att få jämnare sockervärden.

Idén att lägga mat lite överallt är jättebra.

Men, det finns ett STORT men ;)

Vi har två stycken Golden hundar som tycker att mat som ligger på golvet måste man städa bort :laugh:

Vi fick rådet att försöka ge mat så sent som möjligt på kvällen, igår kväll gav vi honom lite hälsofil och inatt blev det ingen kräkning.

Du har nog rätt i att bukspottkörteln inte vet när den ska arbeta, för imorse var värdet 25,6 :( nu ikväll hade det gått ner till 14,9.
Men ett organ som inte har fungerat och sen triggas igång har väl en igångkörningsfas kanske.
Hoppas det är så..
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Hm, ja hundar ingick inte i min kalkylering :rofl: Då går ju en aktivitetsboll oxå bort. Men så länge han har mat stående dygnet runt så kan han ju knapra om han känner att sockret dippar. Det gjorde ju Casper i alla fall. O var han väldigt låg så gick han o väckte mamma som fick ge honom lite räkor eller liknande.
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Är så förtvivlad och ledsen :cry:

Det här går rakt åt pipsvängen :(

Sedan i torsdags så har Mållgans värden legat mellan 25-29 på morgonen och mellan 22-23 på kvällen.

Provade att ge 4 enheter fr. fredag morgon i samråd med vet. men värdet bara steg ändå. Från igår morse så ger vi 3 enheter igen för att se om det ev. är så att han får för mycket insulin.

Han låg så fint i värdena när han fick antibiotika men 7 dgr efter vi satt ut den så stiger sockervärdet :(

Vad är det som händer :confused:

Vi ska till vet. imorgon få se om hon kan klura ut vad vi kan göra.
Just nu känns det inge roligt, är så orolig för Mållgan så jag har totalt tappat sugen för det här med jul, vill bara att min pälskling ska bli bra.

Känner ni igen det här med bakslag?
Har någon råkat ut för det?

Jag uppdaterar imorn efter vet.besöket.
Snälla håll tummarna för oss.
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Det jag funderar över om det inte är blötmaten som ställer till de för honom, kanske du ska prova ett tag utan att ge blötmat för att se om de hjälper...:crazy:
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Som bengeten skriver så kan det vara blötmaten som skickar sockret i höjden. Det kan ju vara något han reagerar på i den. Har du testat att ge tex rå köttfärs eller kokt fisk i stället? Håller tummarna stenhårt i morgon. Det kan ju vara så enkelt att han behöver antibiotika längre, att inflammationen inte gett med sig? Casper fick ju en UVI som fick behandlas i närmare tre veckor, då råkade vi oxå ut för skenande sockervärden.

Casper dog några dagar före jul, så jag firar inte i år :(
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Hej!
Min kisse klarade sig bra första året med hills m/d och diabetestorrisar men blev sen dålig med ca 30 i socker. Bytte då mot veterinärens inrådan till Sheba lax (vägrade Mjau) och endast torrisar när han blev lite låg och han blev mycket bättre med ca 15 i socker före giva.
Inget annat hjälpte för han fick rekyler av för hög dos insulin.
Lycka till!!
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Hej!
Min kisse klarade sig bra första året med hills m/d och diabetestorrisar men blev sen dålig med ca 30 i socker. Bytte då mot veterinärens inrådan till Sheba lax (vägrade Mjau) och endast torrisar när han blev lite låg och han blev mycket bättre med ca 15 i socker före giva.
Inget annat hjälpte för han fick rekyler av för hög dos insulin.
Lycka till!!

Men även om din katt fick 15 istället för 30 så är även 15 för högt...eller?
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Är om än inte superglad så känner jag mig optimistisk igen :)

Veterinären trodde att den finns någon liten elak bakterie kvar i blåsan så nu har hon satt in ett antibiotika som är bredare och tar fler bakterigrupper.
Det var ju så markant att när antibiotikan gick ur kroppen så steg sockret.
Sen togs massa prover igen men inget var speciellt anmärkningsvärt förutom att det visade lite förhöjt värde på parasiter:confused:

Så då blev det avmaskningsmedel oxå..
Stackars Mållgan :cry:

Men även en sådan "simpel" sak på en diabeteskatt kan vara en orsak till höjt socker.

Vi pratade mat igen och kom fram till att jag ska ge 50/50 hills w/d och hills m/d.
Eftersom jag har Alfons som oxå äter Mållgans mat så vill hon inte att Alfons ska äta enbart hills m/d eftersom han inte är sjuk.
Det pga att hills m/d innehåller så mycket protein och det är tydligen inte bra för friska katter :confused:
Sen sa hon att vissa ger Mjau blötmat och tycker det är bra, så jag fick en öppning där.
Jag tror stenhårt på kolhydratfattig kost till diabeteskatt.

Känner mig oxå ganska trygg vad gäller insulinmängden som jag ska ge, har fått ett schema som jag ska följa.
Olika insulinmängder vid olika sockervärden, då är risken mindre för dippar oxå.

Börjar efter två månader bli lite varm i kläderna vad gäller diabeteskatt ;)

Men när det blir bakslag då är jag så lagom kaxig...


Prosit: Jag ger faktiskt Mållgan lite kokt fisk som kvällsmål, då vet jag att han ätit bra efter insulingivan och inför natten.
Köttfärs har jag inte provat.
Men det var ett bra tips.

Förstår din ledsenhet över Casper.
Sänder dig de varmaste kramar :love:



Bengeten: Hjälper inte detta med antibiotikan så ska jag starkt överväga att ändra på maten, men vill inte ändra för mycket nu så man inte vet vad det var som var galet.
Men tack för funderingen, har den i åtanke:)


Karin 72: Hur mycket insulin ger du din katt?
Min vet. har oxå sagt att om man inte får ner sockret till normal nivå (3-5 mmol) så är man skapligt nöjd om det ligger under 15.
Högre värden än 18 kan slå på organen.
Sen tittar man ju så klart på hur katten mår kliniskt.


Tack för er omtanke :bow:
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Vi pratade mat igen och kom fram till att jag ska ge 50/50 hills w/d och hills m/d.
Eftersom jag har Alfons som oxå äter Mållgans mat så vill hon inte att Alfons ska äta enbart hills m/d eftersom han inte är sjuk.
Det pga att hills m/d innehåller så mycket protein och det är tydligen inte bra för friska katter :confused:
Sen sa hon att vissa ger Mjau blötmat och tycker det är bra, så jag fick en öppning där.
Jag tror stenhårt på kolhydratfattig kost till diabeteskatt.

Hög proteinhalt är inte farligt för friska katter!:mad: Om hon dessutom tycker att Mjau funkar bra för båda säger hon emot sig själv, Mjau innehåller mer protein än m/d.
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Min älskade misse är över 16 år (har haft honom sen han var liten) och har haft diabetes i 3 år nu och är superkänslig för insulinet och för insulinhöjningar.
I början gav vet. 4E per dygn men det var alldeles för högt för honom. Efter att vi fått ordning på sockret klarade han sig helt utan insulin i ca 6 mån.

Han får nu 2.75 E / dygn och tål knappt minsta kolhydrat. Han har inte längre perfekta värden, men jag får ta hans ålder med i beräkningen och får lita till hur hans allmäntillstånd är. Njurarna är i alla fall ok. :)Man är alltid orolig:cry:
Diabetes är en sjukdom som varierar mycket mellan individer och det finns ju så många olika saker att tänka på.
Min erfarenhet med hans diabetes är att svajande värden mellan 3 och 30 gör det hela ohållbart och i hans fall var foderbyte till typ mjau (mat så gott som utan kolhydrater) enda chansen.
Din katt är ju yngre så kanske det gör skillnad...
kram o lycka till:)
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Som jag förstår så klassas Hills w/d och Hills m/d som medicinmat.
Om man kollar på Hill´s hemsida så ska man inte ge detta foder till katter som inte har någon diabetes diagnos.
Kanske är det så att detta foder innehåller även andra saker som friska katter inte ska äta.

Detta är ju en hel vetenskap med olika kostråd, man kan bli yr i bollen för mindre :confused:

Men fler och fler propagerar ju för blötfoder framför torrfoder.
Det är ju bäst för ALLA katter att äta kolhydratfattig kost som jag förstår.
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Min älskade misse är över 16 år (har haft honom sen han var liten) och har haft diabetes i 3 år nu och är superkänslig för insulinet och för insulinhöjningar.
I början gav vet. 4E per dygn men det var alldeles för högt för honom. Efter att vi fått ordning på sockret klarade han sig helt utan insulin i ca 6 mån.

Han får nu 2.75 E / dygn och tål knappt minsta kolhydrat. Han har inte längre perfekta värden, men jag får ta hans ålder med i beräkningen och får lita till hur hans allmäntillstånd är. Njurarna är i alla fall ok. :)Man är alltid orolig:cry:
Diabetes är en sjukdom som varierar mycket mellan individer och det finns ju så många olika saker att tänka på.
Min erfarenhet med hans diabetes är att svajande värden mellan 3 och 30 gör det hela ohållbart och i hans fall var foderbyte till typ mjau (mat så gott som utan kolhydrater) enda chansen.
Din katt är ju yngre så kanske det gör skillnad...
kram o lycka till:)

Vet du att ditt svar gör mig glad :)
Din misse har oxå svajat i värdena precis som Mållgan.
Men det har gått 3 år, det ger mig hopp ;)

Det är huvudsaken att din misse mår bra, och det är ju bara du som kan se det.

Jag önskar dig och din lilla misse också Lycka Till!

Kram
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Det står så om fodret för att rådande lagstiftning kräver det. I grund och botten är det bra eftersom medicinska foder kan vara dåliga för friska katter och därför bara ges på veterinärs rekommendation. Alla medicinska foder är dock inte dåliga gör friska katter om man skulle ju önska att veterinärerna har koll på detta. M/d kan ges till friska katter utan risk för hälsan.
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Tack Sol!

Då behöver jag inte vara orolig om Alfons äter av m/d.
Ska förtydliga att min veterinär hade pratat med klinikens "kostexpert" och bara vidarebefordrade svaret till mig.

Det måste då vara betydligt bättre att bara ge m/d eftersom det "bara" innehåller 17 % kolhydrater mot w/d som innehåller 35 %.

Som sagt detta är en djungel för en lekman.
Därför är jag jätteglad för alla tips och råd jag får här.
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Hur gick besöket? Har sockret sjunkit något med ytterligare antibiotika?

God Jul!
 

Liknande trådar

Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 325
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Hej alla kunniga! Jag är nyss hemkommen ifrån veterinären med min katt och befinner mig i ett litet kaos. Han diagnosticerades med...
2
Svar
21
· Visningar
3 426
Senast: cirkus
·
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 842
Senast: Sol
·
Avel Hej! Nu behöver jag tips för nu blev det mkt för mig... Igår lämnades mitt sto (16år) iväg till hingststationen. (22mil enkel...
Svar
7
· Visningar
1 799
Senast: Casper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp