HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Prosit :

Har inte varit på något mer besök sedan 19/12 då Mållgan blev insatt på ny antibiotika. Han har nu fått det i 3 dygn, han låg fortsatt högt i socker tills igårkväll, då var det 5,4 för att sedan vara uppe i 21 imorse :(

Pratade med vet. igår på telefon och hon sa att de ligger ju alltid lite högre på morgonen, de rör sig ju inte så att de förbränner socker under natten.

Men det glädjande är att de visar inget socker på urinstickan (det gjorde det igårmorse) så kanske det vänder. Vet. sa att det är väldigt noga att kolla u-sticka när han ligger högt för att se att det inte finns ketoner.
En till glädjande sak är att fruktosaminet hade sjunkit till 612 :) Har ju varit uppe i 829. Det är ju fortfarande högt och det brukar vara svårt att få ner det till normalvärde som är upp till 340.
Man ska vara nöjd om det går ner till åtminstone 400-450 sa vet.

Vi ska tillbaka på torsdag till vet. jag hoppas inget dramatiskt händer innan dess.

Önskar dig en GOD JUL!!
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Fortsätter hålla tummarna för att värdena stabiliseras! Hoppas att ni fick en fin jul =)
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Jahaja....

Var på nytt vet. besök i torsdags.
Mållgan har fortsatt att svaja i sockret, när vi gjorde kurva på onsdagen så låg han mellan som högst 25 och lägst 15.
Hos vet. var det helt plötsligt 3,6 :confused:

Nu tyckte vår vikare vet. (den ordinarie är på semester till 16 jan.) att vi skulle sänka insulindosen till 2 enheter om värdet var över 10, 1 enhet om det är mellan 4-10 och inget insulin om det är under 4.

Så då fick han inget insulin på torsdag kväll då värdet var 3,9.
Igår morse var det då 25,4 :(
Ringde o pratade med vet. men hon tycker ändock att vi ska ligga kvar på 2 enheter för att värdena inte ska åka jojo och att kroppen ska få vila i ett jämnt läge ett tag.

Imorse låg sockret på 25,9 :(

Vi ska göra ny kurva söndag och torsdag och tillbaka till ännu en ny vet. på fredag.

Känns lite så där när det blir olika vet. med olika synsätt på hur diabetes ska behandlas.

Man vill ju absolut inte laborera på egen hand med insulinet, man måste ju lita på att de kan sin sak.

Nu är antibiotikan utsatt, få se vad som händer då...

Känner mig återigen orolig, ska det aldrig bli någon ordning på detta??

Inte känns det någe vidare att det är långhelg heller, blir ju isåfall att ringa till jourvet. som inte har en aning om Mållgan när de inte har åtkomst till journal.

Huga, nu blev det en massa negativitet :(

Men jag hoppas att det ordnar sig på någe vis...

Önskar er alla ett gott slut och

GOTT NYTT ÅR!!!
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Du har inte funderat på att ändra kosten ex utesluta blötmaten tex? som jaggav på förslag tidigare
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Du har inte funderat på att ändra kosten ex utesluta blötmaten tex? som jaggav på förslag tidigare

Jag har funderat hit och dit ang. maten.

Vissa säger att man absolut inte ska ge torrfoder då det innehåller så mycket kolhydrater.
Det finns ju även en studie som visar att om man ger enbart blötmat så ska man kunna komma till rätta med diabetes.
http://www.yourdiabeticcat.com/

Nu har vi blandat Hills m/d och w/d 50-50 som torrfoder, det har vi framme hela tiden.
Ger blötmat i samband med insulingivan för att vara säker på att han äter något, torrisar kan jag inte få honom att äta om han inte vill.
Är ju så himla rädd att ge insulin om han inte äter.
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Katter är djur som är gjorda för att leva på kött så bengetens förslag är mot logiken (torrfoder=mer sädesslag???). Läser man fallen på länken så är det väl värt att prova enbart kött när katten är diabetessjuk, eller? Även människor med diabetes som skippar kolhydrater kan bli medicinfria. Lycka till oavsett!!
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Det där verkar vara väldigt olika. Vi gav Casper m/d, och enbart några räkor eller lite kokt torsk när han fick insulinet. Han låg jämnt i sina värden. Jag tror att Molgans kropp kan ha börjat producera eget insulin, men den vet inte när den ska och inte ska göra det. Så var det för oss ett tag. Som att kroppen sover, och sen rätt som det är så kommer den på sig, skickar ut en skvätt, och då kan det bli för mycket eller för lite. På slutet när Casper var gammal och vi förberedde oss för att åka sista resan fick han blötmat morgon och kväll, pussi med gele (inte den med sås) och värdena låg perfekt. Sen fick han ju tyvärr troligen en stroke som fick oss att åka akut, men det var inte diabetesen eller maten som var boven där.
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Igår var vi till vår ordinarie vet. :)

Vi hade ju 2 enheter ett tag men Mållgan blev jättedålig kissade med 1 1/2 timmes mellanrum dygnet om och drack kopiösa mängder vatten.
Ringde till vår ordinarie vet. (trots att hon hade semester), hon sa att vi skulle höja till 3+3 enheter, han blev lite bättre men så började sockret stiga så då höjde vi till 4+4 enheter.
Han ligger fortfarande högt ca. 25 på morgonen och 18-19 på kvällen.

Men det värsta är att han har gått upp i vikt :( 200 gram på 1 1/2 vecka.

Nu tror vet. att vi inte får ner hans sockernivå pga övervikten, Mållgan väger idag 7,6 kilo.

Han mår skitbra, han är på alerten o busar med laserpricken och sin brorsa.

Så nu gäller viktnedgång.

Herregud, hur bantar man en katt :confused:

Har nu tagit bort torrisarna på dagen, då får han bara Mjau blötmat, sen när vi går o lägger oss så sätter jag fram lite torrisar så han kan äta om han skulle få insulinkänning.
Är ju så dödligt rädd för det så jag törs inte ta bort all mat på natten när jag inte har koll.

Har någon något tips på hur man bantar en diabeteskat?????
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Vi fick banta Casper oxå. Han var en lat herre, och något korpulent. Utfodrade med m/d, och gav då giva för den vikten vi ville att han skulle få, i stället för att fodra för den egentliga vikten. Och sen fick man tänka att allt utöver det är onödiga kalorier :/ Han fick torrfoder morgon och kväll, hade dosen uppmätt i en kopp. Tog det slut på dagen så la vi ner några kottar från koppen. Sista målet strax innan läggdags, så det inte riskerade att ta slut helt under natten.

Sen är det aktivitet, aktivitet, aktivitet. Nu bodde ju Casper hemma hos mamma och det tar mig 20 minuter att åka emellan, så att jag skulle kunna sitta och åka dit varje dag och motionera honom gick ju inte. Och tyvärr var inte mamma tillräckligt aktiv, så viktminskningen gick sådär.. Det bästa är om man kan gå ut med dem i sele, eller i alla fall gå hemma fram och tillbaka, leka med laserpenna osv så man får igång dem.
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Här är också en väldigt lat herre ;)

Mållgan får faktiskt gå ut, mina katter har aldrig "peppar, peppar" varit borta längre än över dagen.
Har prentat in att de inte ser något när det blir mörkt ;)

Vi bor så att det perfekt för katter att vara ute och Mållgan har alltid varit en "gårdskatt" alltså inte försvunnit.
Men nu har ju vädret varit sådant att de inte alls vill gå ut.
Kallt och mycket snö.

Nu ligger de ju bara o sover och då så klart jäser de ut, ser ju på Alfons att han också har gått upp o vikt.

Men jag får försöka på någevis att få honom mer på allerten, men vill inte han leka så då har inte jag mycket att sätta emot...

Hur mycket vägde Casper?
Hur mycket gick han ner?
Märkte du på proverna när han blev lättare?
Hur lång tid tog det att få ner honom i vikt?

Nu blev det lite frågor till dig Prosit :)

Jag ger inte upp, vi ska kämpa, vi ska fixa detta!!

Mållgan ska bli en någotsånär frisk misse igen :)
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

När han var som värst vägde han dryga 10 kg. Han var alltid väldigt kompakt och tung, även som liten smalis. Fick ner honom närmare 2 kg, och sockret nära på halverades. Så det gjorde väldigt stor skillnad. Sen började han ju bli mer och mer stel och ovillig att busa, och fick nån inflammation med metacam som följd. Efter det så kom mamma inte igång ordentligt igen med honom. Sen fick vi ju ta bort honom kort efter det :( Det tog 2 år att få ner honom, men hade det funnits mer engagemang hos hans matmor så hade det gått mycket fortare. Nu fick han ju i princip mest motion när jag hälsade på, och som jag mått blev det inte mer än varannan vecka :(
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Tack för ditt svar Prosit!!

Här hände det grejer igår....
Tog bort torrisarna på dagen och gav bara blötmat, sockervärdet var 25,4 på morgonen, på kvällen var det nere i 5,4.
Ställde fram lite torrisar inatt som han fick äta, imorse var värdet 30,1 :crazy:

Har precis pratat med min vet. och nu har vi bestämt INGEN mat på natten och vi ska prova med bara blötmat på dagen.

Måste ju prova något radikalt och han kan ju inte åka i värdena så som han gör.
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Allt är värt ett försök. Lider med dig, vet hur jobbigt det är när de hoppar så i värdena :(
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Tog bort torrisarna på dagen och gav bara blötmat, sockervärdet var 25,4 på morgonen, på kvällen var det nere i 5,4.
Ställde fram lite torrisar inatt som han fick äta, imorse var värdet 30,1 :crazy:

Har bara skummat lite lätt i tråden så har dålig koll på vad du ger för torrfoder? Har du provat att bara ge blötmat? Det är ju generellt sett mycket bättre kattföda än torrfoder som tyvärr ofta innehåller mycket spannmål vilket katter inte är gjorda för att äta.
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Det är en bra idé att ta bort torrfodret. Om du är orolig på nätterna och vill att han ska kunna äta något går det att frysa blötmat och lägga fram innan du går och lägger dig. Maten tinar och katten kan äta om den vill.
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Har bara skummat lite lätt i tråden så har dålig koll på vad du ger för torrfoder? Har du provat att bara ge blötmat? Det är ju generellt sett mycket bättre kattföda än torrfoder som tyvärr ofta innehåller mycket spannmål vilket katter inte är gjorda för att äta.

Har givit Hills w/d från början, det ska ju vara ett torrfoder speciellt för diabeteskatter men det innehåller 37% kolhydrater, nu har vi blandat med Hills m/d som "bara" innehåller 17 % kolhydrater.

Ska nu försöka att helt utesluta torrfodret för att se vad det gör med sockervärdet.
Nackdelen är att Mållgan inte riktigt kommit igång med att äta "bullarna" utan slickar helst bara såsen.
Försöker att mosa bullarna så att han ska få i sig lite såna också.
Men finns inga torrisar att fylla ut med så kanske han börjar äta mer.
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Det är en bra idé att ta bort torrfodret. Om du är orolig på nätterna och vill att han ska kunna äta något går det att frysa blötmat och lägga fram innan du går och lägger dig. Maten tinar och katten kan äta om den vill.

Tack Sol!

Jättebra tips.

Nu ikväll hade Mållgan 23,5 i sockervärde trots att han idag bara fått blötmat, men nu åker torrisarna bort.
Få se vad som händer då.

Men Mållgan verkar inte må dåligt på något vis, så nu provar vi nya grepp:)
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Vi var gjennom samme historien for to år siden. Insulinbehandlet katten vår i tre måneder uten å få blodsukkeret under kontroll mens han bare ble dårligere.

Vi skiftet så for (foder) til bare kokt fisk og rått kjøtt + Aptus mulitcat vitaminpiller. Symptomene forsvant over natten. Fra å være kjempedårlig og slapp ble han i topp form på to dager og vi kuttet ut insulinet. Med andre ord: Prøv å kutt ut all vanlig katemat, den inneholder normalt mye mer karbohydrater (også diabetesforet) enn det katter skal ha (ca. 5%).

Katten vår var frisk og i super form i to år på denne dietten (uten insulinbehandling), men har nå fått tilbakefall. Vi er derfor i gang med Lantus-behandling og krysser fingrene for at vi skal lykkes enda en gang.

Lykke til!
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

:love:
Vi var gjennom samme historien for to år siden. Insulinbehandlet katten vår i tre måneder uten å få blodsukkeret under kontroll mens han bare ble dårligere.

Vi skiftet så for (foder) til bare kokt fisk og rått kjøtt + Aptus mulitcat vitaminpiller. Symptomene forsvant over natten. Fra å være kjempedårlig og slapp ble han i topp form på to dager og vi kuttet ut insulinet. Med andre ord: Prøv å kutt ut all vanlig katemat, den inneholder normalt mye mer karbohydrater (også diabetesforet) enn det katter skal ha (ca. 5%).

Katten vår var frisk og i super form i to år på denne dietten (uten insulinbehandling), men har nå fått tilbakefall. Vi er derfor i gang med Lantus-behandling og krysser fingrene for at vi skal lykkes enda en gang.

Lykke til!


Tack för svar Kimhe!

Ja, här har hänt positiva saker:)

Mållgans värden är bra mycket bättre än förr:
Av 17 morgonprover så är det "bara" 9 som är över 15
Av 17 kvällsprover så är det "bara" 4 som är över 10

Nu ger jag mat så här:

Kl.8.00 Mjau blötmat + insulin
kl.11.00 lite Mjau blötmat
kl.14.00 -"-
kl.17.00 -"-
kl.20.00 kokt fisk + insulin
ca.22.30 liten köttbulle rå köttfärs o några torrisar

Insulin ger jag:
värde över 8: 3 enheter
värde 5-8: 2 enheter
värde 3,5-5: 1 enhet
under 3,5: inget insulin

Mållgan mår så jättebra på det här och veterinären är oxå jättenöjd så sist vi var dit den 5 mars så sa hon att vi kan vänta 2 månader till nästa besök :)

Vet precis när Mållgans värden ska vara högre och det är när vi ska vara borta under dagen och jag inte kan ge honom mat regelbundet.
Jag brukar då ge honom torrisar eftersom han ratar blötmat som har torkat lite i kanterna (kräsna lilla stycke)
Men det tar jag, huvudsaken att han inte riskerar blodsockerfall.

Så vi har väldiga bevis på att torrisar är ABSOLUT inte bra för diabeteskatt.

Men det är det ju många här i tråden som försökt tala om för mig tidigare ;)

Med en liten titt i backspegeln så tror jag att Mållgan haft lindrig diabetes länge innan han visade upp symptom som fick mig att reagera.
Han var ju väldigt överviktig (9 kilo) så gick han ner 1 1/2 kilo på 6 månader.
Jag trodde det berodde på att jag hade bytt foder åt honom + att jag gav honom glukosamin så han blev rörligare.

Men om han haft diabetes länge så är det ju inte så konstigt om det tar tid att komma till rätta med sockervärdena kanske?

Om vi kan hålla Mållgans socker i något sånär bra läge så gör det mig inget att jag kanske får ge honom insulin resten av hans liv.
Prio ett är att Mållgan har ett värdigt liv :love:

Nästa vet. besök så ska vi ta prover på njurarna och se att inget har hänt med dom.

Tills dess så mår vi gott och väntar på våren :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 325
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Hej alla kunniga! Jag är nyss hemkommen ifrån veterinären med min katt och befinner mig i ett litet kaos. Han diagnosticerades med...
2
Svar
21
· Visningar
3 426
Senast: cirkus
·
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 843
Senast: Sol
·
Avel Hej! Nu behöver jag tips för nu blev det mkt för mig... Igår lämnades mitt sto (16år) iväg till hingststationen. (22mil enkel...
Svar
7
· Visningar
1 799
Senast: Casper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp