HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

ideving

Trådstartare
Hej alla kattvänner!

Min ena katt Mållgan, (den andre heter Alfons), har fått diagnosen diabetes.
Alfons o Mållgan är helsyskon o de fyllde 6 år i juli.

Mållgans blodsockervärde låg på 29 och fruktosamin på 778 när vi var till veterinären i onsdags.

Pratade med veterinären fredagkväll när jag fick provsvaren och vi ska sätta igång behandling på tisdag morgon med insulin.

Har försökt att läsa här på nätet och jag tycker det övervägande låter positivt med behandlingen.
Men så klart så snurrar massor med funderingar i mitt huvud, känner mig ledsen, orolig och rädd.
Klarar jag detta?? Klarar Mållgan detta??

Har läst mycket om att Mjau blötmat är den bästa maten för en diabeteskatt.
Mållgan har alltid ätit torrisar av olika slag, han fick blötmat som ungkatt men blev dålig i magen och veterinären tyckte inte att jag skulle bära hem dyrt vatten i burkform.

Har läst mig till att man ska vara försiktig med foderbyte samtidigt som man håller på att ställa in insulinet.
Vad är er erfarenhet om det??
Min vet. säger att vi ska gå över till Hills m/d.

Min största rädsla är att Mållgan ska få känningar, för hur hela friden ska jag få honom att äta när JAG vill?? Herregud, han är en herre med en väldigt egen bestämd vilja ;)

Det här att ge sprutor tror jag inte är några problem och blodprov överlåter jag till min gubbe som oxå har diabetes. Så blodsockermätare o nålar o teststickor har vi hemma. Vi ska synka den hos veterinären på tisdag så vi vet hur den visar.

Så snälla ni har ni några goda råd att ge oss??
Känner mig totalt skräckslagen nu innan vi kommer igång.
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Jag har ingen personlig erfarenhet av diabetes men av vad jag har läst på nätet verkar det som att bra foder är den bästa behandlingen.
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Igår var vi till veterinären för att starta upp behandlingen.

Vi har fått insulin Lantus och vi ska ge 1 IE morgon o kväll, vi ska dessutom ta ett blodglukos innan vi ger insulinet.

Hos veterinären gick det ju bra.

Men igårkväll när vi var hemma då ville inte Mållgan vara med, i 1 1/2 timme kämpade vi.
Paniken steg hos både oss o katten, tillslut bestämde vi oss för att ge insulin utan blodprov.
Mannen stannade uppe i flera timmar för att kolla katten men tack o lov hände inget.
Imorse ringde jag veterinären som lungnade mig o sa att han har så högt blodsocker (24,6 igår fm) så risken för insulinkänning är minimal.
Vi kom överrens om att vi ska försöka att ta prov men misslyckas vi så ska vi testa med urinsticka så länge.
Vi ska på återbesök på tisdag.

Men hur ska man lyckas ta blodprov på en panikslagen katt???:confused:

Insulinet däremot är inga problem.

Hur gör ni andra med diabeteskatter???:confused:

Är ju så himla rädd att detta inte ska funka :cry:

Jag ger honom Mjau blötmat nu tillsammans med Hills W/D men han äter dåligt så han får många små potioner flera gånger..

Tar tacksamt emot tips från er andra som har erfarenhet av sjuka katter.

Jag behöver allt stöd jag kan få just nu :)
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Försök att lära honom att förknippa blodprovstagningen med något bra, tex. godis. Vänj honom successivt vid hela processen och belöna (med lek, godis, kel) hela tiden han håller sig lugn. Det kommer nog ta tid, men det är nog så ni får göra.
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Tack Sol!

Ja, jag hoppas ju att vi ska lugna ner oss också, både mannen o jag är ju såklart oroliga för att detta ska misslyckas.
Vi överför vår rädsla på Mållgan helt klart..

Men kanske om vi kan slappna av så överför vi lugnet på katten;)

Vi ska tillämpa ännu mer gos o kel (om det går att ge mer;) ) o hoppas på det bästa...
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Jag orkar inte riktigt sätta mig in i tråden och ge råd ty jag mår lite för kass i min fibro med koncentrationssvårigheter som följd. Men jag länkar till min tråd om diabeteskisse. Kanske hittar du något matnyttigt i den. Är det nåt du undrar så är det lättast att skicka ett pm, för jag orkar inte vara här så mycket längre. Vi är ju några på forumet som har eller har haft diabeteskatt, så det finns nog alltid någon att fråga. Håller tummarna för er och Mållgan!

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=788092
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Igår var vi till veterinären igen.
Förra gången så fick vi med oss kanyler för att lättare kunna ta blodprov och nu funkar det :)

Blodsockret ligger fortfarande högt, men som sagt insulindosen är ju fortfarande låg och vi har bara behandlat i 2 veckor.
Imorgon får vi provsvar på fruktosaminet och utifrån det svaret justerar vi insulinet.

Men för att utesluta andra bakomliggande sjukdomar så har vi tagit ett batteri av prover på njurar, lever, sköldkörtel och bukspottkörtel dessutom allmänt infektionsprov. ALLA prover var bra :)
Då kämpar vi "bara" med diabetesen..

Vi ligger på 2 E på morgonen och 1 E på kvällen av Lantus Solostar just nu.

Mållgan går fortfarande ner i vikt vilket är både bra och dåligt, han behöver gå ner men det går lite för fort tyvärr. Men det kanske stabiliserar sig när vi höjer insulinet.

Känner mig trots allt hoppfull ;)
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Håller tummarna! Det är mycket pyssel och meck i början med doser o sockerkurvor. Man kommer dock in i det rätt bra efter ett tag. Rutinen för oss såg ut som följer: 8,30 klockan ringer, går upp och ställer fram insulinet som ska ha rumstemperatur vid injektionstillfället. 9,00 fixar mat i skålen, drar upp insulin i sprutan. Ställer ner skålen på golvet, Casper gick dit o satte sig. Nypa nackskinn, spruta, knugga lite o sen satte han ner näsan i skålen o käkade. På kvällen var det samma rutin 20,30 och 21,00. Det enda som var jobbigt med detta var att man inte kunde åka iväg som man ville, utan måste alltid se till att vara hemma till halv nio på kvällen för att kunna medicinera kissen. Men men, det var ett par år av vårt liv, och det offrade jag gärna för min älskling =)

Skönt att alla andra prover var bra, så hade vi det oxå, så man kunde koncentrera sig på diabetesen. Har ni gjort några sockerkurvor ännu? De var de jobbigaste dagarna. Testade före morgondosen, sen var tredje timma under hela dagen. Tog blod i örat. Tur man hade snäll katt, han låg o spann när man gnuggade örat varmt, stasade, stack och tog blod till glukometern. Sen fick han en räka som belöning. Tappra lilla Casper ♥ Hans fruktosamin låg de första besöken runt 30, 33 som högst. :crazy: Mot slutet har jag för mig att vi var nere på runt 12-14. Minns inte riktigt.
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Vi gjorde sockerkurva i förrgår, vi tog prov varannan timme. Mållgan tyckte väl att det fick vara nog, men han är en tapper misse han oxå tack och lov :)

Det högsta blodsockervärde vi mätt upp var 31,9 och det lägsta så här långt 20.
Fruktosaminet för två veckor sedan var 778 (normalt ska vara 160-360), får reda på gårdagens värde imorn.

Så vi har en bit kvar.
Med största säkerhet så får vi höja till 2 Enheter både morgon o kväll nu har vi 2 E på morgonen o 1 E på kvällen.
Vi har ju insulin Lantus Solostar pennan och den kan ligga framme så man behöver inte komma ihåg att ta fram den ur kylskåpet vid varje tillfälle.
Mållgan får oxå belöningsräka efteråt..

Visst är det nya rutiner man får skapa sig, men vad gör man inte för sina pälsklingar;)

Känns skönt att ha detta bollplank,
Tack Prosit för din egen tråd och för dina värdefulla svar här :)
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Jag har ingen erfarenhet sjælv av katt-diabetes men jag har læst om att katter som får det mår bra bara dom får enbart naturlig føda. Alltså køtt, kyckling, lever och sådant. Det brukar kallas før barf, men vanlig Mjau som sæljs i små tetraførpackningar duger också.
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Idag har vi varit till veterinären igen.
Det har inte hänt något med hans sockervärden ännu tyvärr.
Jag blir inte klok på sockermätaren vi har heller, vid flertal tillfällen har vi testat samtidigt hos veterinären, en gång var det 4 i skillnad idag var det så mycket som 8 i skillnad :confused:

Enl. vår mätare var det 22,6 och deras visade 30,05.
Vår mätare heter GlucoMen LX plus, en mätare som min man fått genom sjukvården.

Men vi får ju aldrig rättvisa värden, veterinären tyckte dock att det är ju bra att den visar för lite då har man bättre koll så inte det blir så allvarlig dipp, sen sa hon att alla sockermätare är svajiga i sina värde över 7.

Hursomhelst så ska vi nu höja insulinet till 3 enheter både morgon och kväll.
Hoppas, hoppas nu att sockret går ner.

Tycker att ha återigen kissar o dricker lite väl mycket, men däremot så har han börjat att gå och äta torrisar på egen hand.
Försöker introducera Mjau blötmat men det går så där ännu, men det kommer nog ;)
Innan han får insulin på kvällen så får han en liten portion kokt fisk, då vet jag att han har bra underlag inför natten.

Provtagningarna går jättebra nu, Mållgan kryper under sängen när vi gör oss redo, men lite måste man få protestera ;)
Igår var sån dag med blodprover varannan timme, men det går så bra, det är tur att man inte har en vildkatt som klöser o biter.
Vilket egentligen inte våre konstigt som man "misshandlar" deras stackars öron :(

Nu blir det ny kurva på tisdag och återbesök på onsdag.

Vi kämpar på, en dag i taget :)
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Tack snälla Prosit!!

Hör av mig om dyker upp några frågar :)
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Så var den här veckans veterinärbesök avklarat.

Blodsockret ligger fortfarande alldeles för högt, kurvan igår var högsta värdet 28 och lägsta 19,5.
Så det blir höjning till 4 enheter insulin morgon och kväll.

Främsta målet vet. och vi har nu är att Mållgan ska komma mellan 15-20.

Men vi ser en förbättring på Mållgans beteende :)
Han är mer vaken, kommer o säger till när han är hungring, tar initiativ till lek med brorsan, kissar och dricker mycket mindre.
T o m veterinären såg att det var mer "liv" i Mållgan nu ;)

Vi tar en dag i taget nu, men hoppet tändes igen.

På onsdag blir det ny kurva och vet.besök på torsdag....
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Låter jättebra! Vi fick ju oxå knata rätt högt på insulinet i början, men med tiden kunde vi sänka mer och mer. Det är som att när kroppen kommer i rätt fas, så kan den börja tillverka lite själv igen. Skönt att han är mer "med" nu. :)
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Tar mitt egna inlägg från min egna tråd om vår diabetskatt.

Han kunde förresten 1 år och 4 månader efter insulindebuten trappa ut insulinet helt, och lever idag utan.


Kontroll
- Mät vattenåtgången. Det ger en ganska bra bild av den genomsnittliga blodsockermängden. Vi har ett halvlitersmått vi fyller på med och på morgonen räknar vi av det som finns kvar.
- Köp en glukosmätare på apoteket och mät blodsockret på morgonen innan medicinering.
- Köp urinstickor på apoteket som mäter ketoner. Med lite träning kan man även känna på anddräkten om ketoner bildas. Det luktar lite aceton.

Utprovning av insulindos hemma med klinikbesök eller inläggning på djursjukhus
Olika veterinärer och ägare tycker olika. Eftersom jag har en väldigt lättstressad kisse så föredrar jag att mäta och sköta så mycket som möjligt själv hemma. Den veterinären vi nu besöker vill helst se att katten befinner sig på hemmaplan och att ägarna kontrollerar det de kan. Andra tycker att inläggning är det bästa alternativet eftersom övervakningen blir effektivare. Skulle katten vara oförsäkrad så misstänker jag att man håller kostnaderna nere med att själv vara så aktiv som möjligt. Jag är väldigt nöjd med den veterinären vi nu träffar så vill någon har tips på en bra diabetesveterinär i Sthlms området så skicka ett PM.

Fysisk aktivitet
Fysisk aktivitet är inte bara viktigt för att en överviktigt katt skall gå ner i vikt. Regelbunden fysisk aktivitet ökar vävnadens insulinkänsligheten i vila. Men ffa så ökar, det icke insulinberoende sockerupptaget till skelettmuskulaturen kraftigt, under fysisk aktivitet.
http://www.svenskidrottsmedicin.se/fyss/pdf/24_Diabetes_2.pdf

- Utfodra torrfodret i aktivitetsboll. Det hindrar även från hetsätning och tristessätning.
- Kasta ut torrfoderbitarna en och en så katten får jaga efter
- Göm maten på olika ställen i hemmet
- Här hemma är derssyrspön populärt
- Klickerträning

Utfodring
Vi kör på det veterinären rekommenderar. Att ge blötmat vid insulingivan säkerställer för oss att han äter just då. Och torrfoder i en aktivitetsboll gör att han har friare tillgång till foder under natten och på dagen när risken för hypoglyckemi är som störst.

”Det finns två sätt att utfodra en diabetiker på; det traditionella sättet och det metaboliska. Det traditionella sättet innebär att fodret innehåller höga mängder (minst 40 % av energiintaget) av komplexa kolhydrater för att hålla blodsockret på en så stabil nivå som möjligt, högkvalitativt protein och ett moderat innehåll av fibrer och fett. Djuret ska utfodras med flera små mål fördelat över dagen (Case et al, 2000). Den metaboliska metoden är ett nytt utfodringssätt för katter med diabetes mellius. Den innebär att man utfodrar med en hög proteinhalt och begränsar kolhydratinnehållet för att ändra metabolismen och få katten att utnyttja lagrat fett som energikälla. En fördel med denna metod är att katten får lättare att bibehålla sin muskelmassa."
Ur ”användning av dietfoder [….]” se nedan

Lästips
Diabetes Mellitus hos katt
http://stud.epsilon.slu.se/770/1/myr_s_100117.pdf

Blodglukosmätarens betydelse vid mätning i hemmet på katter med diabetes mellitus
http://stud.epsilon.slu.se/1245/1/orndal_l_100531.pdf

Fruktosamin som markör för diabetes mellitus hos katt
http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00000031/01/Brandeker.pdf

Användning av dietfoder till hundar och katter på Smådjurskliniken vid SLU
http://ex-epsilon.slu.se:8080/archi...ar_och_katter_på_SMådjurskliniken_vid_SLU.pdf
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Prosit...

Brukar läsa din tråd lite då och då för att uppdatera mig på Caspers värden och finner mycket tröst i att det kan ta tid.
Skönt att ha tillgång till värdefull information. Sen ser jag ju att det även för er kunde bli några bakslag, men att ni tog er igenom dem.

Tack ännu en gång för att du delade med dig :bow:


Tack "Svartfot" för din information:)

Skönt få höra från de som har gått igenom detta, och som i ditt fall ett glädjande besked om din misse som blivit insulinfri.
Mycket råd och tips du delade med dig av.

Det är ju vår förhoppning oxå, men är det så att han får stå på insulin resten av livet så funkar ju det med :)
Huvudsaken han mår bra..

Vi startade ju med 4 enheter igår på morgonen värdet då var 28,1 efter 4 timmar var det nere i 17,2.
Gissa om jag var glad, så lågt värde har han inte haft sedan diabetesen debuterade :)
Ibland får man glädja sig åt små, små framsteg ;)
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Bara skönt att vår dokumentation kan vara till nytta för "efterlevande". Casper var en vänlig själ, och jag är säker på att han hade uppskattat att få hjälpa andra :love:
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Är både ledsen och lite hoppfull :confused:

Veterinären ringde igår, fruktosaminet har stigit från att vara 778 sen 769 så var det helt plötsligt 829.

Blodsockervärdet ligger mellan 25-30.

Men Mållgan mår fortsatt jättebra, fattar ingenting....

Nu har vår underbara veterinär konsulterat en expert på katter o hundar med diabetes.
Hon säger att vissa katter kräver så mycket insulin som 1 1/2 enhet per kilo kroppsvikt, så Mållgans högsta dos kan vara så hög som 9 enheter morgon och kväll.
Men båda veterinärerna säger att eftersom Mållgan mår så bra kliniskt så är det absolut ingen fara på taket ännu.

Nu har vi höjt dosen till 5 enheter morgon o kväll, vi gör ny kurva imorn och på vet.besök på torsdag.

Hör och häpna! Ikväll FÖRE insulinet låg han på 12,2 :)
Törs jag hoppas på att det vänder??

Måste försöka slappna av och se att Mållgan trots allt mår bra, men det är så förbaskat lätt att stirra sig blind på prover.

Men om vår veterinär inte är orolig då borde jag också kunna släppa oron ett tag ;)

Vi kämpar vidare..
En dag i taget...
 
Sv: HJÄLP!!!! Mållgan har fått diabetes...

Den som ser bäst på katten hur han mår är ju ändå du. Oavsett vad proverna visar. :) Huruvida doser o sånt är jämförbart med Caspers är ju svårt att säga, iom att det är olika sorters insulin. Men det där måste man ju lita på att veterinären har koll på. Med tanke på att våra resultat på fruktosaminet låg skyhögt (minns inga siffror på det tyvärr) pga stresspåslag, så kan det ju vara sånt som spökar lite oxå. Att han blir stressad av provtagning o resa, och att höjningen berodde på det? Synd att vår bästa veterinär bytte arbetsplats, annars kunde du fått mailen till henne o kunnat rådfråga lite. Hon är väldigt insatt i forskning och diabetesbehandling. Det var hon som ledde forskningsstudien vi var med på. Hon började på Strömsholm sen, så kanske går det att få tag på henne där. Nackdelen är att jag inte minns efternamnet, bara att hon heter Sofia i förnamn. Mitt jäkla minne alltså.. :(

Hur såg värdet ut efter insulinet igår kväll, när han låg på 12.2 före? Borde väl sjunkit till ca 7 efter? I så fall ligger han ju rätt bra. :) Håller tummarna för er i morgon. Lär ha tid med det då jag var både till sjukgymnast OCH åkte o simmade idag.. så jag lär ligga pall här hemma med värk o en gosig kattunge.
 

Liknande trådar

Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 325
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Hej alla kunniga! Jag är nyss hemkommen ifrån veterinären med min katt och befinner mig i ett litet kaos. Han diagnosticerades med...
2
Svar
21
· Visningar
3 426
Senast: cirkus
·
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 842
Senast: Sol
·
Avel Hej! Nu behöver jag tips för nu blev det mkt för mig... Igår lämnades mitt sto (16år) iväg till hingststationen. (22mil enkel...
Svar
7
· Visningar
1 799
Senast: Casper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp