Hjälp, manual vid kris sökes

Status
Stängd för vidare inlägg.

lakrits

Trådstartare
Jag har tidigare skrivit om mina misstankar att min son kan ha ADHD.
Utredning är på gång och möte med psykolog är betstämt men jag har lite frågor.

Jag har letat på nätet efter en "handbok" eller vad man ska kalla det.
Tex. hjälp med lösningar vid situationer.

Min son kan ibland bara "ändra om" och tvärvägrar saker, som att gå till skolan tex. Försöker jag få upp honom ur sängen och han har bestämt sig för att han inte vill så slåss han, sparka osv.
Det är stört omöjligt att få iväg honom.
Vad ska jag göra i sådan situation? Man har sagt till mig att man inte får bli arg på barn med ADHD men vad ska man göra ?

När vet man att barnet är i en "situation" och inte bara trilskas med en?

Jag har tusen frågor kring just HUR MAN SKA GÖRA/BEHANDLA barnet.

Ett barn som är trotsigt eller lägger avigsidan till ryter man kanske till på om det inte lyssnat efter ett antal tillsägelser men hur ska jag göra?

Vet ni någon sida jag kan läsa och få hjälp på tills mötet med psykologen är?
 
Sv: Hjälp, manual vid kris sökes

Jag försökte få hjälp med min lilla flicka (Nu 6) när hon var 2-3 då jag ansåg att något fel måste vara trasigt :(

hon var hyperaktiv alltid och sov max4 timmar per dygn.
Humöret har alltid varit extremt ombytligt, skratt ena sekunden illtjut och gråt nästa sekund för att därmed nästa sekund skratta dramatískt igen.... :confused:

Jag fick ingen hjälp, ingen trodde eller tyckte som jag att det var något konstigt, fast att de på dagis påpekade att du..*hrm*..kanske skulle kolla upp hennes beteende?!

Då följde jag mina instinkter och hade kramterapi.

Hon slogs, skrek, sparkade och var ibland så hopplöst vansinnig så jag trodde att hon aldrig skulle komma till sans igen, jag bara höll fast, kramade henne och sa "mamma älskar dig" Hos mamma är du trygg" och så sjöng jag godnattsånger för henne.

Vissa sånger fastnade hon för och då visste jag att de lugnade henne mer och då använde jag bara dem.

Jag kunde knappt hålla henne ibland men jag gav inte upp. Jag höll henne lugnt (Så lugnt jag förmådde) Andades lugnt, sjöng lugnt, fick henne att andas så lugnt som jag, till slut bara grät hon sakta och kramade tillbaka, och oftast somnade hon så, i min famn. Jag släppte inte henne förrän hon sov djupt.

Ibland somnade hon inte då bara satt vi så i timmar och kramades, grät ihop och nynnade på visor.

Jag har visat henne att det är fullt ok att bli ilsken. Jag har visat henne att det är fullt ok att bli ledsen och att skrika och ha sig, men det finns en gräns och hon kan alltid, alltid krypa upp i famnen på mig när allt är för jobbigt så nynnar vi tillsammans, läser saga eller bara är arga tillsammans, idag kan vi ju prata om det som är jobbigt.

Hon har de senaste 3 åren haft 4 "anfall" av värsta sorten, senast för 2 månader sen, det var riktigt illa, varade i 2 timmar.

Jag bara återknöt till visorna, andningen, och höll fast henne, kramade, pussade. Hon var helt vansinnig och det är :crazy: inte lätt att hålla fast en 6-åring men det gick bra.

En söt liten story är när väninnan passade henne en gång och hennes pojke betedde sig illa hotade väninnan med att stänga ner pojken i källaren till hundarna :smirk:
Då sa Moa till henne...min mamma kramar mig när jag är dum, du skulle kanske prova det?
:p

Jag tror inte på att hota eller skrämmas, jag tror på att ge trygghet, och behöver man hjälp ska man få det, vi har alla rätt till det!
 
Sv: Hjälp, manual vid kris sökes

C_L skrev:
Jag tror inte på att hota eller skrämmas, jag tror på att ge trygghet, och behöver man hjälp ska man få det, vi har alla rätt till det!

:bow: :bow: :bow:

Tänk om alla föräldrar var som du! :)
 
Sv: Hjälp, manual vid kris sökes

Föreningen Attention har föräldraforum bl.a.
http://www.attention-riks.nu/

"Riksförbundet Attention - en handikapporganisation som arbetar för att förbättra villkoren för barn, ungdomar och vuxna med neuropsykiatriska funktionshinder. Vi ansluter medlemmar med ADHD, Damp, Tourettes syndrom, tal- och språkstörningar, tvångssyndrom och Aspergers syndrom."
 
Sv: Hjälp, manual vid kris sökes

Tack ni som skrivit :bow:

Jag tror heller inte på att bli arg i sådana situationer, det förvärrar oftast saken.
Det jag menar är att innan vi visste vad det berodde på så röt man till om han inte lyssnade efter 3-4 tillsägningar, och det är nog inte bara jag som gör.

Nu vet jag att han inte kan rå för vissa beteenden.
Det lät jättebra med kramar osv.

Jag tycker jag har kollat runt på en hel del sidor, bla dom ni nämnt men där står mer om själva ADHD:n, inte hur man ska tackla olika situationer osv.

Vad har ni blivit rådda till att göra????
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 196
Senast: Destiny_D
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 044
Senast: mars
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 531
Senast: Araminta
·
Övr. Barn Anonymt nick Har ett barn på 13 år som har Social Fobi. Det har kommit smygande och kom starkt för ca 1 år sedan. Orsaken är inte...
2
Svar
28
· Visningar
3 589
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp