Hjälp - massor av var!!!!

mian1

Trådstartare
Stig har varit lite slö sen i går kväll och nu när husse lyfte upp honom så forsade det var ur honom!
Katterna kastrerades för två veckor sen, men vi har sett att de läkt ordentligt och det är heller inte därifrån varet kommer. Stig känns lite svullen om magen, men vi ser inte varifrån varet kommer ut - och det är massor av var!!!
Det rinner inte ur baken på honom och det finns liksom inget sår eller liknande.
Vad kan ha hänt? Ska till veterinären i morgon, akut. Nu finns ingen som har öppet och distriktsveterinären tar inte emot katter.
 
Försök att hitta var varet kommer ifrån,
men sluta om det gör för ont på honom.
Tempa honom, känn om det är varmt eller svullet
kring operationssåret.
 
Efter att det värsta runnit ur och katten fick vila en stund hittade vi ett litet sticksår i ljumsken. Pyttelitet, men runt om var det lite svullet och om vi tryckte kom det ut blodblandat var. Efter bara en liten stund kom inget mer var utan bara rent blod. Han gnällde inte längre så det gjorde nog bara ont innan varbölden sprack. Vi gjorde rent ordentligt med antiseptsika medel, dränkte hela hans mage i decivon.
Efter en timmes vila var han hur pigg som helst igen och jättehungrig, kanske lite stel i bakbenet där han haft varbölden i ljumsken. Han har varit inne hela natten och i morse var han precis som vanligt igen.

Veterinären tyckte att vi kunde avvakta istället för att ta ledigt från jobbet och åka med honom. Så förmodligen åker vi inte för än i morgon.

Men det var verkligen jätteläskigt. Jag har aldrig sett så mycket var! Är glad att Stig hämtade sig så snabbt och att han inte var döende. Får bara hoppas att veterinären inte hittar nåt mer skräp, men han är varken varm eller öm runt sticksåret i dag och han är inte hängig längre utan busade i full fart med sin bror.
 
Skönt att det blev bättre.
Det är inte alls ovanligt att katter får sådana bölder efter tex bitsår, kattänder är smala, så såret sluter sig snabbt, kvar därinne blir bakterierna :crazy:
 
Det är nog ingen fara nu, katter har jättebra läkhud också. Min katt har haft massor med sår och varbölder och allt möjligt skit, en gång var det ett stort hål rakt igenom hans öra! men allt har läkt ihop jättefint.
 
Det låter jätteotäckt.
Skönt att han verkar ha hämtat sig nu! Och som sagt, katter har bra läk-kött. Det blir säkert bra nu!
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
789
Senast: Habina
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 352
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 208
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 823
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp