Bukefalos 28 år!

Hjälp med analys

Denver

Trådstartare
Lite sent fick jag analyserna och fodret ska beställas men vilket av dom?
Behöver hjälp :)
Vi är ca 6 hästar i olika åldrar från 7-17 år. Tyvärr kan vi inte köpa foder som passar varje individ.

TS 67%
råprotein 65 gram
smältbart råprotein 41 gram
Omsättningsbar energi 6,7 MJ
smätbart rp/omsättningsbar energi 6,1 Kvot

Ca 2,5 gram
P 1,5
Mg 0,7
K 12,7
Ca/P 1,6 kvot

2a balarna

TS 60%
råprotein 69 gram
smältbart råprotein 46 gram
omsättningsbar energi 6,1 MJ
smältbart RP/omsättningsbar energi 7,6 kvot

Ca 1,6 gram
P 1,3
Mg 0,1
K 15,6
Ca/P 1,2 kvot
 
Sv: Hjälp med analys

Båda är ju helt ok, så jag skulle nog säga att det beror på vad du har för hästar, hur de fodras, hur de "bor" osv.

Till mina hade jag utan att fundera valt silage nummer 2. Mina går på lösdrift, har fri tillgång i nät och är ganska "proteinkrävande". De behöver i normala fall en kvot över 7 för att se fina ut (utan kraftfoder) och nu är en av dem dessutom lakternade - dvs det finns en liten hingstunge som också knaprar lite foder.

Däremot är Mg lågt i båda fodren, men det går ju att ordna med mineraler alt. Mg-tillskott.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 614
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
912
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 235
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 118
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp