Hjälp med att hitta rätt i foderdjungeln

SaraTherese

Trådstartare
Jag har skaffat mig en häst nu ett flera års uppehåll och känner mig lite ringrostig när det gäller foder. Det har hänt så mycket på fodermarknaden under 10 år!

Hästen är en 7 årig halvblodsvalack som används till allround träning. Problemet är att han är lite valpig i kroppen (173 cm hög) och tunn. Jag köpte honom i början av juni och han var inte i kondition, tunn och lite omusklad. Jag hoppades att han skulle äta upp sig under sommaren, men så är inte fallet. Han har mycket energi och behöver inte foder som ökar på det. Då går han i taket. =)
Vi har tagit det ganska lugnt i ridningen och trappat upp succesivt.

Hans sommardiet har varit:
Hösilage som stödfoder till gräset då betet har varit tunt
6 hg Dodson&Horrell Build Up
7 hg Lusern Pellets
4 hg Equi Jewel (Riskli)
1 skopa Magnesium

Men vad ska jag ge han nu till hösten? Vilka foder är bäst för tunna hästar som har mycket energi?
Vad hade ni gjort?

Min tanke är att ge honom:
12 kg hösilage
1,5 kg Dodson&Horrell Build Up
1 kg Lusern Pellets
0,5kg Equi Jewel (Riskli)
1 skopa Magnesium

Tacksam för synpunkter och råd!
 
Jag frågade en duktig uppfödare en gång om just detta och svaret var ge hästen tillräckligt med foder så blir den lugn. En hungrig häst är en pigg/stressad häst.
 
Vad innehåller hösilaget? Det är omöjligt att svara på vilket kraftfoder du ska ge utan att se en analys.
Dodson&horrell är svårt att räkna på ändå då de inte anger smältbart råprotein utan bara råprotein = man vet inte hur mycket av proteinet i fodret hästen kan tillgodogöra sig.
 
Som skrivet innan så måste man veta mer och inte bara innehållet i hösilaget utan även TS-halten (torrsubstansen d v s hur mycket av vikten är vatten). Är det en låg halt (= mycket vatten) så kan 12 kilo vara alldeles på tok för lite till en så stor häst.
 
Jag har skaffat mig en häst nu ett flera års uppehåll och känner mig lite ringrostig när det gäller foder. Det har hänt så mycket på fodermarknaden under 10 år!

Det kanske har hänt mycket på fodermarknaden under de senaste 10 åren men hästens näringsbehov har inte ändrats.

En foderstat ska täcka hästens näringsbehov och det mesta av näringsbehovet kan du täcka med ett bra grovfoder. Det är inte säkert att du behöver något kraftfoder alls.

Skaffa ett bra grovfoder, gör en analys så du vet vad fodret innehåller. Sen räknar du ut din hästs näringsbehov och hur mycket grovfoder du behöver ge och vad som eventuellt saknas i foderstaten. Då vet du vilka fodertillskott du behöver ge.

Engelska eller andra utländska foder kan du inte använda om du ska göra en foderstatsberäkning enligt SLU eftersom Dodson&Horrell och andra utländska fodertillverkare inte använder samma energi- och proteinbegrepp som vi gör i Sverige. Du vet helt enkelt inte hur stor omsättbar energi och smältbart protein som produkterna innehåller.

Alternativet till att göra en ordentlig foderstatsberäkning är att “fodra med ögat”. Det är dock en metod som jag inte alls rekommenderar. Det brukar sluta med att hästen blir sjuk eller får en rad andra foderrelaterade problem.

Hästen är vad den äter!
 
Tack för era bra svar. Jag ska omedelbart be om en analys på hösilaget. Och jag förstår dilemmat med engelsk foder. Är det något svenskt foder med liknande egenskaper som Build Up som ni kan rekommendera?
 
Tack för era bra svar. Jag ska omedelbart be om en analys på hösilaget. Och jag förstår dilemmat med engelsk foder. Är det något svenskt foder med liknande egenskaper som Build Up som ni kan rekommendera?

Skippa allt vad färdigfoder heter. De innehåller en massa konstiga ingredienser, är dyrt och dessutom deklarerar foderproducenterna inte allt vad som finns i fodret. Det borde gå i de flesta fall att få till en bra uppbyggande foderstat med rena fodermedel som tex lusern, grönpellets och linfröolja samt anpassade mineraler-
 
Jag har skaffat mig en häst nu ett flera års uppehåll och känner mig lite ringrostig när det gäller foder. Det har hänt så mycket på fodermarknaden under 10 år!

Hästen är en 7 årig halvblodsvalack som används till allround träning. Problemet är att han är lite valpig i kroppen (173 cm hög) och tunn. Jag köpte honom i början av juni och han var inte i kondition, tunn och lite omusklad. Jag hoppades att han skulle äta upp sig under sommaren, men så är inte fallet. Han har mycket energi och behöver inte foder som ökar på det. Då går han i taket. =)
Vi har tagit det ganska lugnt i ridningen och trappat upp succesivt.

Hans sommardiet har varit:
Hösilage som stödfoder till gräset då betet har varit tunt
6 hg Dodson&Horrell Build Up
7 hg Lusern Pellets
4 hg Equi Jewel (Riskli)
1 skopa Magnesium

Men vad ska jag ge han nu till hösten? Vilka foder är bäst för tunna hästar som har mycket energi?
Vad hade ni gjort?

Min tanke är att ge honom:
12 kg hösilage
1,5 kg Dodson&Horrell Build Up
1 kg Lusern Pellets
0,5kg Equi Jewel (Riskli)
1 skopa Magnesium

Tacksam för synpunkter och råd!
Tror att det är för lite, även om höet har höga värden. Min ponny har varit för tunn, och den gav vi 10 kg hö per dag. Höet hade höga värden, men han blev i absolut bästa hullet!

OBS! Min ponny är sådan att den har otroligt lätt att bli för tunn, så tänk på att alla hästar är olika!!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
3 982
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 551
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Jag är väldigt intresserad utav foder och brukar roa mig med att knåpa ihop indivisanpassade foderstater men just nu har jag kört fast...
Svar
8
· Visningar
1 387
Senast: sommarvind
·
O
Foder & Strö Finns säkert många trådar om foder till dräktiga ston men jag hittar ingen som ger mig alla svar!... Jag har ett fullblodssto som är...
Svar
8
· Visningar
1 902
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad är rätt
  • Uppdateringstråd
  • Födda 2017 del 3

Omröstningar

Tillbaka
Upp