Bukefalos 28 år!

Dräktigt sto

O

Orkan

Finns säkert många trådar om foder till dräktiga ston men jag hittar ingen som ger mig alla svar!...

Jag har ett fullblodssto som är beräknad att föla 7/4. Hon får numera inte i sig så mycket hösilage som innan och krafftfodret är hon inte lika sugen på längre heller. Hon börjar nu bli lite för tunn och jag skulle vilja ha tips på vad jag kan göra för att få i henne vad hon behöver.
Hösilagets värden: 60% ts, 44g Smb Rp/kg foder, 6MJ/kg foder

Nuvarande foderstat:
Ca 7 kg hösilage
3,5kg krafft Groov 90
1,5kg krafft Lusern pellets
1kg Lusern hack
1dl rapsolja
Ca 1 krafftmått vetekli, 1/2 krafftmått betfor, 1dl b-vitamin pellets och 1dl krafft blå mineraler. Har inte vikterna på dessa foder i huvudet.

Hon äter inte mer hösilage, som mest har hon ätit 15kg.

Det känns som att jag behöver få ner volymen på fodret, alltså ge henne något mer koncentrerat. Jag har tänkt köpa majsolja som tydligen ska vara bättre och öka mängden något.

Jag har nu börjat ta in henne lite tidigare än dom andra hästarna för att hon ska hinna äta.

Skriv gärna vad era dräktiga ston äter och kapa gärna tråden om någon har andra foderfrågor om dräktiga ston!
 
Sv: Dräktigt sto

Kan du få i henne mer lusern?
Jag personligen skulle ha bytt ut grooven 90 mot något med mer kräm i, ger du tex Pluss grön istället så behöver du bara ge 1,5 kg för att få samma proteinmängd, och så hade jag gett 2-3 dl olja/ mål för att få upp mj. Ser däremot ingen anledning till att byta ut rapsoljan mot majsojan det går jämnt ut gällande mj.innehåll.

Mitt dräktiga sto som ska föla precis närsomhelst har varit en otrolig grovfoderätare, hon fullkomligt har vräkt i sig hösilage. Sen har hon fått hö och lusernhack också+ kraftfoder.Hr ätit 21-27 kg grovfoder/dygn.
Tyvärr har vårat hösilage nu tagit slut och stallägarna har köpt in annat. Har inga värden på det plus att det är jätteblött och i hackad form. Min häst ratade det rakt av, så nu får hon följande istället:

11 kg hö (fri tillgång i boxen, tyvärr begränsat i hagen)
3 kg lusernhack (fri tillgång i boxen)
1,5 kg kornkross
1,5 kg Krafft pluss grön
0,3 kg betfor

145 mj och 1072 smrp.

När hon sedan ger di slänger jag på ett kilo pluss grön till så blir det jättebra, behöver inte hålla på att byta foder osv.;)
Och har jag tur kanske hon ökar höätandet också då, har hört att de blir väldigt hungriga när de ska föda den lilla:d
 
Senast ändrad:
Sv: Dräktigt sto

Jag är inte jättekunnig på foder, men det finns ju Krafft Groov 125. Kan du inte byta till det?
 
Sv: Dräktigt sto

Minska på krafft grooven o ersätt det med Lusern istället, då får hon i sig mer proteiner för det är vad hon behöver nu
 
Sv: Dräktigt sto

Tack för era tips!

Men jag undrar om jag bara ska försöka trycka i henne så mycket protein som möjligt? Visst har hon ett högt proteinbehov men när jag har räknat foderstater så ligger hon på ungefär dubbelt så hög % på proteingivan jämfört med energin.
 
Sv: Dräktigt sto

Nu när hon är högdräktig o sen när hon ska ge di behöver hon ha alla proteiner hon kan få för att inte gå ner sig.

Mina dräktiga shettisston 8beräknade till mitten av april o maj) går idag på ett hö med en kvot på 7.4, därutöver får dom 1½kg lusern o lite betfor
 
Sv: Dräktigt sto

Okej. Mitt hösilage har ju en liknande kvot. Fast hon måste väl ha energi också? Och foderstatsprogrammen borde väl stämma vad gäller protein/mj? Energi får hon ju från proteinöverskott också men det krävs mer energi att utvinna energi av protein.

Jag är fullt medveten om att hon har ett högt proteinbehov, men det måste väl vara ganska viktigt att dom får rätt proportioner av protein/energi?

Jag håller på att öka lusern pelletsen allt eftersom och hacken får hon så mycket hon äter.

Jag vill bara vara säker på att det bara är proteinet jag ska öka.
 
Sv: Dräktigt sto

Ett proteinöverskott från grovfoder gör ingen skada, däremot om det kommer från kraftfoder är det farligare. Även Lusern innehåller en viss mängd energi (8,5mj/kg). Ett dräktigt sto i högdräktighet har ett enormt proteinbehov, du kan knappt överdosera det
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 622
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej bukisar! Nu är snart fjolårets hösilage slut och det är dax att börja på årets skörd. Har fått analysen och har försökt sätta ihop...
Svar
4
· Visningar
760
Senast: Elo
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 348
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Köpte protect vitamin e-selen idag till mitt dräktiga sto som är i 9månaden. I dagsläget äter hon hö (ej analyserat pga från olika...
2
Svar
30
· Visningar
5 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp