Hjälp med bidrag åt vän.

Gabbi

Trådstartare
Jag har en vän som just förlorade sin enda förälder. Vännen går fortfarande på gymnasiet, har ett år kvar och har just tagit över lägenheten som de bodde i. Jag har tipsat om bostadsbidrag, men finns det andra bidrag att söka baserat på att personen är under 20 och fortfarande studerar på gymnasiet? Jag provräknade på försäkringskassans sida, och bostadsbidraget de föreslog var inte särskilt högt.
 
Hur var hens förälder anställd?
Min väns pappa gick bort för ett par år sedan och då fick syskonen efterlevande pension plus lillebrodern fick lite extra pengar iom att han var under tjugo. De fick även en ganska stor klumpsumma var ur försäkringen. Båda var via pappans jobbförsäkringar.
 
Det verkar inte vara aktuellt i det här fallet. Ska fråga om efterlevandepension.
 
Det finns mycket hjälp att få.
Skolans kurator kan allt om det där och dit skall din vän vända sig för hjälp.
Det handlar om barnpension upp till 21 om man studerar på gymnasienivå samt en hel del andra bidrag som är kopplade till studiebidraget.
 
Vet du namnet på bidragen specifikt. Jag uppfattar att allt är väldigt tungt för min vän nu, och svårt att ta tag i. Jag vill erbjuda specifika namn på bidrag, så att jag också kan följa upp eller hjälpa till med enskilda ansökningar, så att de blir gjorda och pengar kommer in.
 
Nu är det väl svårt och tungt för den unge att själv ta tag i, men jag tänker mig att det borde finnas någon kurator el dyl (på skolan eller i annan kommunal verksamhet) som kan hjälpa till med att reda ut detta. Ungdomar hamnar i fosterhem i situationer som den här, nog sjutton borde kommunen kunna se till att hen blir försörjd under sin gymnasietid även utan fosterhemsplacering?
 
Ja, jag tycker det. Hen gör ju allt rätt, allt som man kan begära. Studerar, jobbar, sköter sig. Det finns inget mer som denna person kan göra, så om hjälp inte finns att få är det för dåligt.
 
Man får även inackorderingsbidraget av familjeskäl.
Det viktiga nu är att kontakta en kurator.
De kan allt om det där samt kan skriva de intyg som behövs.
 
Kan du prata med kommunen, tex soc, om saken åt personen, @Gabbi? Man bör ju kunna få veta vad som gäller i den här typen av fall, det är ju inte helt unikt, utan bör finnas någon form av regler och möjligheter.
 
Efterlevnadspensionen kommer automatiskt, iaf för dottern och mig. Jag antar att de gick efter kontot som finns registrerat på skatteverket för deklarationen. Kolla med hemförsäkringen också!
 
Efterlevnadspensionen kommer automatiskt, iaf för dottern och mig. Jag antar att de gick efter kontot som finns registrerat på skatteverket för deklarationen. Kolla med hemförsäkringen också!

Minns du hur lång tid det tog innan du hörde av dem/fick pengarna? Det har gått två månader här.
 
Oj, det tog nog inte mer än en månad tror jag. Men jag är inte helt säker, den första tiden är rätt blurrig i minnet. Men det är vanliga Pensionsmyndigheten som betalar ut det så kontakta dem!
 
@Petruska - jag får. Första året kallas det omställningspension. Sen kan jag få efterlevandepension tills dess att dottern fyller 12. Men första året bör nog denne person också få.
 
Ja, jag tänker också på att hon går på gymnasiet? Brukar det inte vara myndig eller studerande upp till 20 år?
 
Jag vet inte hur det är vid dödsfall. Men man är försörjningsansvarig (ett ord som min son älskar att använda) tills de små rara avkommorna har gått ut gymnasiet eller är 21 år. Det betyder till exempel att om föräldrarna är separerade så är den föräldern som är icke-boende förälder skyldig att betala underhåll till barnet (det går ej till den andra föräldern utan just till barnet) fram till studenten
 
Ja. Jag tänkte också på att föräldrar är försörjningsskyldiga om barn går i gymnasiet. Då borde ju samhället försörja Gabbis vän.

@Ninnurur Du får väl efterlevandepension som sambo/änka? Inte som dotter? TS vän var väl troligen inte gift med sin förälder.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 241
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 803
Senast: lundsbo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 359
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 636
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp