Hjälp med brännmärkning

G

Gudrun1

Hej allihopa! :)

Jag har köpt en häst, hon har ett tyskt pass men i passet står det inte något om brännmärkningarna...

Hon är brännmärkt på höger lår. Dessutom så är hon brännmärkt vid manken/ryggen på höger sida. Jag har aldrig sett det förr... Det är två rader, på översta raden tror jag att det står 73 eller 75 och under det numret står det 511.

http://www.pixbox.se/pic_show_id31911056.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id31911060.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id31911061.html
Jag lyckades inte heller göra bilderna synliga direkt i tråden :( Bilden på låret var så dålig så jag ritade lite i paint ;)

Jag känner alltså varken igen brännmärkningen på låret eller där vid manken.

Kan någon hjälpa mig? Vad betyder dom? Jag är så nyfiken! :)
 
Sv: Hjälp med brännmärkning

Tror inte att din häst är tysk med en sådan brännmärkning , tror mer på Östeuropa. Det kan vara en Furioso-häst från Ungern. Även i Polen märker man i sadelläget. Tror i så fall att man skaffat ett tyskt pass till hästen när den "passerade" där.... var har den för registreringsnummer i passet ? Där kan man se om hästen är tysk eller från ett annat land.
I Tyskland brännmärker man på vänster lår.
Tyska märken http://www.pferde-treff.de/zucht/brandz.shtml
 
Sv: Hjälp med brännmärkning

Vi är också lur på att hon har varit i ett annat land innan. I passet på signalementbeskrivningen är inte ens brännmärkningarna ritade. Hennes "Lebensnummer" är: DE 498981377102
 
Sv: Hjälp med brännmärkning

Siffrorna 2 till 5 i hennes nummer 98 98 betyder följande

98 - Pferde ohne Abstammung, Nummer durch FN vergeben (häst utan härstamning, den har fått ett pass från Tyska FN)


Så då kan du vara säker på att hästen inte är från Tyskland utan den har fått ett pass där utställt av FN http://www.pferd-aktuell.de/

Står det i passet vem FN skickade det till ?
 
Sv: Hjälp med brännmärkning

Jag rakade hästen igår och såg att brännmärkningen på låret inte riktigt såg ut som bilden jag ritade. Jag gör en ny länk.
http://www.pixbox.se/pic_show_id31913992.html

Oj så spännande KickiH! Det är inte så lätt att läsa tyska men jag hittade en adress D-48231 Warendorf. Kan det vara rätt?
 
Sv: Hjälp med brännmärkning

Jag hittade den märkningen på internet. Den heter hostouň men jag hittar ingen mer information om den. Det ska då vara ett tjeckiskt märke...:) Jag börjar se ljuset ;) Men varför har hon den där brännmärkningen på ryggen? Märker man tjeckiska hästar där? *Nyfiken*
 
Sv: Hjälp med brännmärkning

Det tvåsiffriga numret vid sadelläget brukar vara hästens födelseår (kan ev. vara de 2 sista siffrorna i reg.numret). Det 3-siffriga numret betyder i regel att hon är den 511 hästen brännmärkt det året.
Kontakta avelsföreningen och skicka ner foton och din teckning och se om du får någon hjälp
schct@tiscali.cz
 
Sv: Hjälp med brännmärkning

Jag lånar denna tråd det min fråga handlar om att identifiera en brännmärkning.:idea:
Har försökt googla, men fick inte svar.

Ett privatägt sto i stallet - hon heter eller kallas Amy - har på vänster lår en brännmärkning i form av en krona och åtminstone två siffror under (kan vara en tredje siffra i början, men det gick inte att se), är det en dansk brännmärkning?
Har tyvärr inga som helst uppgifter utöver namnet.

Amy:
srAmy2012-09-09.jpg
srAmysbrnnmrkning.jpg
 
Sv: Hjälp med brännmärkning

Skickade bilderna till British Warmblood Society, fick till svar att Amy mycket riktigt är ett brittiskt varmblod. Den jag kontaktade skulle kolla om hon kunde hitta någon mer info.
 
Sv: Hjälp med brännmärkning

knapplån

Hur kommer det sig att folk köper hästar som de sedan får sitta och gissa sig fram vart de kommer ifrån? Tar man inte reda på de innan man köper hästen?
Tråkigt att så många stödjer så oseriös handel med hästar.:(
 
Sv: Hjälp med brännmärkning

När det gäller mitt fall så är detta en privathäst och det finns säkerligen en härstamning, men hästen är helt ny i stallet och jag vet inte ens vem som är ägare (än så länge), stallet är tyvärr en aning sena när det gäller att sätta upp stamtavlor, och privatägarna kan vara ännu segare...

Jag som är stamtavlenörd, skulle - om jag någonsin köper häst - nästan ha satt upp stamtavlan innan hästen var installerad i stallet.

Jag kan förstå varför folk köper hästar utan känd stam, men jag tycker inte om det.
 
Sv: Hjälp med brännmärkning

knapplån

Hur kommer det sig att folk köper hästar som de sedan får sitta och gissa sig fram vart de kommer ifrån? Tar man inte reda på de innan man köper hästen?
Tråkigt att så många stödjer så oseriös handel med hästar.:(

Hur som haver så är hästen minst lika bra utan stamtavla som med stamtavla så vad spelar det för roll om man inte ska avla på dom. Papper försvinner längst vägen, vissa vill inte att hästen ska ha papper just pga deras stam, vi har ett sånt fall här där stam, uppfödare osv är känd förutom mormorn.

Mamman tävlade hoppning. Lämnade en avkomma som gick MSV hoppning och ett sto som tävlade t.om 125 hoppning som i sin tur lämnade ett sto tillsammans med Cortez som tävlade i svår hoppning och blev därefter exporterad till USA som tävlingshäst. Varför mormorn var "okänd" på papprerna var för att hon var en varmblodstravare som sänker värdet direkt på de så goda tävlingshästarna som har lämnats.

Vet även en häst som annonserades och såldes på saluhästvisning med okänd härstamning. LA dressyr och 1,10 hoppning. När väl papprerna dök upp var hästen 50% vbl travare och hade förmodligen inte sålts för de pengar som de gav om stammen var känd. Inte för att det spelade någon roll i mina ögon, hästen var superfin och hade 3 trevliga gångarter och hoppade som en kanon!
 

Liknande trådar

Avel Hej kära bukefalister! Såg idag att en ponny i stallet har en lite "lustig" brännmärkning på högra sidan av halsen. Enligt uppgift...
Svar
4
· Visningar
1 555
Avel Hej.. Min elev har köpt en ny ponny med okänd härstamning med två brännmärk ningar. En uppe på halsen där det står 07 och en nere på...
2
Svar
20
· Visningar
2 912
Senast: Louise93
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 572
Senast: squarepants
·
Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 663
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp