Hjälp med foder stat till mager häst!

Personligen så struntar jag i att ta analys på höet, då jag anser att det är bortkastade pengar. Mina hästar går på lösdrift och har fri tillgång på hö. Vad spelar en analys för roll då? Däremot så vill jag att höet är skördat kring midsommar då näringsvärdet är som högst. Om jag ser att dom blir tunna så ger jag lite mer kraftfoder eller tillsätter olja. Dom får kraftfoder en gång om dagen och då koncentrat så slipper jag ge dom så stora mängder.
Den enklaste analys där smrp, MJ och mineraler analyseras kostar ca 600kr. Det är 1,6 kr per dag i ett år. Har man som jag 4 hästar så blir det ca 40 öre per dag per häst. Det kostar bra mycket mer att ge kraftfoder i blindo. Smrp och MJ kan man ju se med ögat på hästen om det fattas eller är för mycket. Dvs om de faller ur eller går upp i vikt. Men mineraler är ju omöjligt att veta utan analys och det är precis lika viktigt att det blir rätt.
Ett par år har vi haft så bra hö att vi inte ens behövt ge mineraler. Det hade blivit många onödiga kronor om jag istället hade utfodrat med mineraler i tron om att det behövdes. I bland har det enbart fattas protein. Då har jag kunnat köpa ett högkoncentrerat proteinfoder för att ge extra protein till låg kostnad. Tilläggas bör att mina hästar också har fri tillgång på hösilage. Då får man uppskatta ungefär hur mycket de äter och räkna utifrån det.
Är kvoten smrp/MJ fel så spelar det ju ingen roll hur mycket hö de äter, de kommer ändå att falla ur på ett eller annat vis beroende på vad som fattas. Så bortkastade pengar kan jag inte hålla med dug om att det är.
Även om man inte har möjlighet att analysera hela partiet hö så anser jag att en analys på en liten del av partiet av hö ändå är bättre än ingen alls just får att få en fingervisning om hur värdena ligger. Självklart måste man ändå använda ögat och sunt förnuft.
 
Hej!
Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå är ett skit-hö, ingen analys, men syns på det att det inte är bra. Mest urvaskat gult med några få inslag av grönt. Endast mellangrova strån.
Jag funderar på att ge honom 10 kg hö, 4 kg lucern, 1 kg betfor och ett halvt kg vetekli, plus kornkross, kanske 1 kg.

Vad säger ni om denna foder stat? Han behöver mycket energi och något högre kvot mellan MJ/smrp.
Kan inte ge mindre hö, för stall ägaren lägger sig i, och menar att han ska ha mer hö! Hon vill inte förstå att höet är skit och att lucern faktiskt också är ett grovfoder!

Ge mig era tankar och idéer!

Hej, förstår att du inte har lust att analysera höt om du ändå ska flytta. Jag tycker du tänker rätt bra angående den foderstaten, men byt ut kornkrosset mot tex linfröolja eller rapsolja, ger du 3-4 dl (uppdelat) motsvarar det ungeför ett kg av något kraftfoder. Korn är rätt svårsmält nämligen.
Väldigt många färdigfoder på marknaden är gjorda av de råvaror du nämner (lusern, betmassa, havre/korn av någon form, kli, olja), så det är billigare att blanda själv :)
Det kan vara bra att ge något bakteriekultur för magen också, då tar hästen upp fodret bättre.
Även kolla att tänderna är ok.
Lycka till.
 
Jag hade höjt högivan, i stället för att ge allt det där i krubban. 10kg blött hö till stor häst låter lite i mina öron. Eftersom du ska flytta inom kort så tycker jag inte att du behöver oroa dig.
 
Personligen så struntar jag i att ta analys på höet, då jag anser att det är bortkastade pengar. Mina hästar går på lösdrift och har fri tillgång på hö. Vad spelar en analys för roll då? Däremot så vill jag att höet är skördat kring midsommar då näringsvärdet är som högst. Om jag ser att dom blir tunna så ger jag lite mer kraftfoder eller tillsätter olja. Dom får kraftfoder en gång om dagen och då koncentrat så slipper jag ge dom så stora mängder.
Här har framförallt proteinerna sjunkit en hel del vid midsommar.
 
Själv hade jag istället för att lägga till enorma mängder foder gett soja protein (för protein halt) 100gr/kg häst
Och raps olja för energi behovet.
1kg lusern fungerade kanon på svårfött fullblod.
Fungerar fri tillgång på hösilaget hade jag inte gett lusern.
 
Själv hade jag istället för att lägga till enorma mängder foder gett soja protein (för protein halt) 100gr/kg häst
Och raps olja för energi behovet.
1kg lusern fungerade kanon på svårfött fullblod.
Fungerar fri tillgång på hösilaget hade jag inte gett lusern.
Soja är ju en riktig miljöbov. Då är det bättre att ge potatisprotein som dessutom är mer proteinrikt.
 
Det finns ju färdigfoder som kanske är bättre att satsa på i ditt fall?
Tex så är krafft muscle up mycket billigare per gram protein än vad lusern är.
(Dyrare per påse men du behöver inte ge så mycket för samma näringsinnehåll)
 
Själv hade jag istället för att lägga till enorma mängder foder gett soja protein (för protein halt) 100gr/kg häst
Och raps olja för energi behovet.
1kg lusern fungerade kanon på svårfött fullblod.
Fungerar fri tillgång på hösilaget hade jag inte gett lusern.
Soja är ju en riktig miljöbov. Då är det bättre att ge potatisprotein som dessutom är mer proteinrikt.
Det finns ju färdigfoder som kanske är bättre att satsa på i ditt fall?
Tex så är krafft muscle up mycket billigare per gram protein än vad lusern är.
(Dyrare per påse men du behöver inte ge så mycket för samma näringsinnehåll)
Ställer en fråga rakt ut...
Vill man verkligen rekommendera proteinkoncentrat när man inte vet hur stort eller ens OM det är proteinbrist i grovfodret?
 
På vilket vis skulle det vara en miljöbov?
Citat från wwf:
Människor och miljö påverkas negativt
Den många gånger extremt storskaliga odlingen av soja förstör unika naturområden när miljoner hektar skog, gräsmarker och savanner omvandlas till jordbruksmark. I exempelvis Brasilien har uppemot halva Cerradon odlats upp och av Atlantregnskogen finns bara små rester kvar. Även Amazonas påverkas direkt eller indirekt och de senaste uppgifterna pekar på att avskogningen åter tagit fart.

Framför allt i Sydamerika är det tydligt att den extremt storskaliga produktionen har inneburit en ökad koncentration av markägandet till ett mindre antal aktörer. Som en direkt följd av detta berövas lokalbefolkningarna rättigheterna till sin mark samtidigt som inslag av tvångs- och slavarbete kan förekomma. En allt högre mekaniseringsgrad innebär också färre arbetstillfällen.

När den värdefulla biologiska mångfalden försvinner, påverkas viktiga ekosystemtjänster, som till exempel vattenförsörjning. Samtidigt ökar också utsläppen av växthusgaser. Vid sojaodling används dessutom stora mängder jordbrukskemikalier med negativa effekter på både miljön och människors hälsa.
https://www.wwf.se/mat-och-jordbruk/palmolja-och-soja/soja/

Naturskyddsföreningen:
Det är idag fullt möjligt att odla mer proteinfoder inom Sverige vilket skulle ge minskad miljöpåverkan i Sverige och globalt, säger Mikael Karlsson ordförande i Naturskyddsföreningen.

I en rapport som Naturskyddsföreningen presenterar idag har vår import av soja från främst Sydamerika granskats. Sojaimporten har fördubblats i Sverige sedan 1990. Odlingen medför en rad miljöproblem:

Ökad sojaodling driver på avskogningen av Amazonas och uppodlingen av Cerradon, den brasilianska savannen som är viktig för den biologiska mångfalden. Under de senaste 35 åren har över hälften, cirka 880 000 km2, av Cerradon uppodlats. Avskogningen av Amazonas ökar nu de pågående klimatförändringarna.

Sojaodlingen innebär en stor användning av bekämpningsmedel. Gifter som för länge sedan förbjudits i Sverige används. Soja behöver också stor användning av konstgödsel vilket orsakar klimatpåverkan och spridning av miljögiftet kadmium.

De globala transporterna av soja bygger på användning av fossila bränslen som påverkar klimatet.

Importen av soja till djurtäta områden utan areal för att sprida djurens gödsel medför risker för övergödning av svenska havsområden.

En viktig orsak till den ökade sojaimporten är en ökad användning i djurens foderstater.

https://m.naturskyddsforeningen.se/nyheter/importerad-soja-stor-miljobov

Här är en examensuppsats från SLU där man just lyfter fram att vi behöver hitta andra proteinfodermedel till häst än soja, potatisprotein lyfts fram utifrån god tillgång och högvärdigt protein:
https://stud.epsilon.slu.se/6852/1/lindroth_k_140613.pdf

😊👍
 
Varför inte? Överskott av protein kissar de ju ut.
En sanning med modifikation. Proteinöverskott från grovfoder är inte farligt för en frisk häst. Det enda som händer då är att hästen dricker och kissar mer för att göra sig av med överskottet. När det handlar om proteinöverskott från kraftfoder är det en helt annan sak. Det kan ge Baron Gruff-sjukan.
 
TS beskriver att hästen är mager så att den inte får i sig allt den behöver är ju tydligt 😊
Hur vet du att det är proteinbrist och inte energibrist eller en kombination?
Varför inte? Överskott av protein kissar de ju ut.
Överskott av protein från GROVFODER kissar de ut.
Proteinkoncentrat kan, förutom att det är dyrt att överutfodra med, leda till Baron gruff-sjukan om det vill sig illa.
Som ägare borde man kunna se på sin häst vilken brist den kan tänkas ha.
Smal över revben, tappad överlinje insjunkna lår. Bukig uppdragen.
Absolut bör man kunna göra hullbedömning av sin häst om man har en. Men att veta vad som saknas i vilka proportioner är rätt omöjligt utan analys.
 
Hur vet du att det är proteinbrist och inte energibrist eller en kombination?

Överskott av protein från GROVFODER kissar de ut.
Proteinkoncentrat kan, förutom att det är dyrt att överutfodra med, leda till Baron gruff-sjukan om det vill sig illa.
Absolut bör man kunna göra hullbedömning av sin häst om man har en. Men att veta vad som saknas i vilka proportioner är rätt omöjligt utan analys.
Jag föreslog ju färdigfoder och inte renodlat protein. Utan analys får man ju testa sig fram, men jag tror inte det är särskilt farligt att ge tex krafft muscle up som jag föreslog.
Det finns ju gott om hästar som får proteinfoder och oanalyserat grovfoder utan att bli sjuka.
 
Jag föreslog ju färdigfoder och inte renodlat protein. Utan analys får man ju testa sig fram, men jag tror inte det är särskilt farligt att ge tex krafft muscle up som jag föreslog.
Det finns ju gott om hästar som får proteinfoder och oanalyserat grovfoder utan att bli sjuka.
Jag vill nog ändå räkna krafft muscle Up som proteinkoncentrat. Proteininnehållet ligger i nivå med vad sojamjöl innehåller per kg. Den springande punkten är att proteinet inte kommer från något hästens mage bearbetar som grovfoder.

Man får riskera lite vad man vill med sin egen häst men man vet ju aldrig vad mottagaren av tips på sociala medier har för erfarenheter eller sunt förnuft. Det kan bli jättefel att tipsa någon om att ersätta 4kg lusern med krafft muscle Up, men det kan också funka. Jättesvårt att veta.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 589
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 188
Senast: MissOnly
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 800
Senast: Bee
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 331
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp