Bukefalos 28 år!

hjälp med fodervärd. kontrakt

J

Jaba

JAg behöver lite hjälp med ett kontrakt. Vi skall låna ut vrat sto till avel.
Vi hade tänkt använda ett vanligt färdigskrivet kontrakt men vi vil även läga in några punkter men undrar hur vi skal skriva på bästa sätt.

Dels skall fodervärden stå som uppfödare på fölungen.

Dels skall det stå att fodervärden ä bunden till att skaffa råmjölk. Skall jag köpa och skicka till henne så att jaag vet att hon har och inte skiter i det men låter henne betala frakt m.m.?

Dels vill mon mor att det skall stå något om att stoet samt fölet(?) skall hem till oss om hon/dom miss sköts. HUr göra/skriva?

HUr skriver man/gör man om inte fölungen blir helt betald? BLir stoägaren skyldig at betala då?

Något annat att tänka på?
 
Sv: hjälp med fodervärd. kontrakt

Dels vill mon mor att det skall stå något om att stoet samt fölet(?) skall hem till oss om hon/dom miss sköts. HUr göra/skriva?

Det är jag oxå intresserad utav?
 
Sv: hjälp med fodervärd. kontrakt

I mina står det i klartext att fodervärden skall stå som uppfödare av fölet. Inte konstigare än så.
Normalt står det ju i avtalen att de kan hävas omedelbart om hästen missköts. Vilket ju då betyder att ägaren tar hem hästen men den gång. Om det finns föl med i bilden brukar man göra tillägget att fölet följer med stoet tills dess att det är avvant. Men att fodervärden fortfarande äger fölet.
Vill man att man ska "få" fölet själv får man istället skriva in att hästägaren då får ersätta foderväder för de kostnader denne haft för fölet fram tills avtalet bröts.
 
Sv: hjälp med fodervärd. kontrakt

HUr skriver man/gör man om inte fölungen blir helt betald? BLir stoägaren skyldig at betala då?
I och med att fodervärden ska stå som uppfödare står denne också som språngägare. Vilket betyder att det är denna som blir både ägare till fölet och skyldig för kostnaderna till hingstägaren m m.
 
Sv: hjälp med fodervärd. kontrakt

Ska då fodervärden betala kostnaderna för uppstallning m.m ?
 
Sv: hjälp med fodervärd. kontrakt

Det normala är att man helt enkelt lämnar över stoet till fodervärden som då tar över allt ansvar för henne tills dess att avtalet är slut.

Om det är fölet du merar vid ett eventuellt återtagande så bör man skriva in vem som ska betala vad. Men det är ju rimligt att den f d fodervärden betalar för sitt föl.

Men det brukar också i bar avtal stå att fodervärden är skyldig att lämna tillbaka hästen i samma skick som den var innan. Är den inte det, vilket den inte bör vara om avtalet sagts upp p g a vanvård. Blir fodervärden ekonomiskt ansvarig för kostnaderna att få tillbaka hästen i bra skick.
När det gäller uppstallningskostnader brukar´det vara så att fodervärden är ekonomiskt ansvarig fram tills dess att avtalet inte gäller längre d v s tills uppsägningstiden gått ut.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Skall skriva kontrakt med inackordering och hade tagit fram ett via nätet som jag endast ändrade några punkter på som gäller...
Svar
9
· Visningar
1 203
Senast: FreSus
·
Ekonomi & Juridik Om ni har en häst ute på annons, någon tar kontakt och vill ta den på foder (prövotid) till en början för ett eventuellt senare köp. Hur...
Svar
10
· Visningar
1 476
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 241
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Jag skulle vara jättetacksam för lite hjälp med hur man ska skriva ett köpekontrakt eftersom det är något av ett specialfall :) Min...
Svar
3
· Visningar
1 200
Senast: giovanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp