Bukefalos 28 år!

Hjälp med försäkringsfråga

Smurfmodesty

Trådstartare
Hej

Jag tror jag är lite halvkorkad ;)
Försöker förstå mig på min försäkring när det gäller Agria..
Jag har hästen försäkrad med Agria Maximal Liv och Användbarhet
samt Agria Maximal Veterinärvård, och Agria Incident ingår.

Först läser jag det här under rubriken Agria Maximal:
Självrisken är 1800 kr. Ersättning betalas med 80% av de ersättningsbara veterinärvårdskostnader som överstiger självrisken.

Sedan när jag går in på Agria Maximal Veterinärvård så står det här:
För varje självriskperiod avräknas från ersättningsbara veterinärvårdskostnader en självrisk som består av en fast del (grundsjälvrisk) och en rörlig del. Grundsjälvrisken är 1 800 kr. Den rörliga delen är under hela perioden 20% av de ersättningsbara kostnader som överstiger grundsjälvrisken. Högsta ersättning per försäkringsår är 50 000 kr.

På det första stycket fattar jag det som att man själv står för 20% av det som överstiger 1800.
Men på andra stycket låter det nästan tvärtom?
Nån som vet eller är duktigare än mig på att läsa och förstå :o :D

Hjälp!!! Ni som har använt eran försäkring kanske kan sånt här sen förut?? Själv är jag ett riktigt blåbär när det gäller det här.
Sitter och väntar på första räkningen från kliniken, så det kan ju vara bra att veta.
 
Sv: Hjälp med försäkringsfråga

Innebörden är den samma.

Under en självriskperiod (vanligen ca 100 dagar) betalar du 1800 kr + 20 % av den summa som överstiger 1800 kr.


Tur att man har Folksam :love:
= 2000 kr i självrisk + 0 %. :bow:

Gör att tom en student kan sova ganska gott om natten :)
 
Sv: Hjälp med försäkringsfråga

Okej.
Fast jag tycker 20% är helt okej, nu när jag fick för mig att jag skulle behöva slänga ut 80% (blev lite kallsvettig där) :p

Får hoppas bara att det inte blir så många besök på kliniken bara, mest för hästens skull, men även för plånbokens ;)
 
Sv: Hjälp med försäkringsfråga

Hej
Agria skulle behöva uppdatera sin sida.
Men from förra sommaren är osäker på datumet så har agria gjort om maximal veterinärvårds försäkringnen för häst.

Det enda du betalar är 1800:- i självrisk resten står agria för.
Alltså ingen du betalar inte längre dom 20%
Du får även betalt för veterinärresor och medeciner.
Även har dagarna utökats från 100 till nu gällande 125 dgr.
Maximal veterinärvård låg tidigare på 50 000:- och till dom som hade den så utökades den automatiskt till 100 000:- (alltså dubbelt upp)
Men det gäller nya skador, har din häst en gammal skada som du sökt för tidigare så gäller dom nya reglerna.

Jag var själv in med min häst och fick betala efter som gamla reglerna. Ringde då Agria varvid dom bad om ursäkt och betalade tillbaka det jag lagt ut, dvs. %-en.

Så kortfattat Agria Maximal Veterinärvård: Ny skada = 1800:- i självrisk. Resten står Agria för under 125 dagar.

Hoppas informationen hjälper dig
 
Sv: Hjälp med försäkringsfråga

Min häst är försäkrad i Agria och har de senaste månaderna varit på klinik några gånger. Jag har fått betala 1800:- i självrisk+90:- för direktregleringen samt för bandage och transportkostnader, vilka inte omfattas av försäkringen.

Annars är jag väldigt nöjd med att allt gått utan krångel!
 
Sv: Hjälp med försäkringsfråga

agria gjorde en kampanj förra sommaren då de bjöd sina 'trogna kunder' på ett års kostnadsfri utökad veterinärvård med start 1 juni (tror jag det var). Med den utökade veterinärvården betalar man bara självrisken på 1800. Maximal ersättning är 100000.

Vad jag förstår så återgår alla dessa försäkringar till det 'normala' när gratisåret är slut och vill man fortsätta ha utökad veterinärvård så får man betala för det i fortsättningen.
 
Sv: Hjälp med försäkringsfråga

Tack allihopa för svaren.
Det blir ju bara bättre och bättre :D

Det här är en ny skada, som jag inte varit in tidigare för.
Vi körde inte direktreglering, men jag ska ju dit igen om 2-3 veckor, slår dom ihop räkningen då eller skickar dom en per besök?
 
Sv: Hjälp med försäkringsfråga

Det är alldeles rätt, tar man en försäkring nu så får man betala för maximal igen. Jag pratade med dem för någon månad sedan.
 
Sv: Hjälp med försäkringsfråga

Jag har varit med min häst hos djursjukhuset nu och allt har gått på ca 10.000kr men vi betalade bara 1800kr då det var över en 120dagars period
Jag har Agria maximaal med dubbelvetrinärvård
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska införskaffa två katter till och börjar titta över våra djurförsäkringar, har samtliga på Agria. Jag har två kaniner; 1 388...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 684
Senast: Targa
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 713
Senast: Piranesi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skrev den 14/11 2014 på ett medryttaravtal till en häst jag rider 2-4 dagar i veckan. Avtalet i sig täcker i stort sett alla...
2
Svar
38
· Visningar
4 039
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg :p Jag skadade mig ganska allvarligt efter fall från häst i april 2013. Landade på ländryggen vilket...
2
Svar
25
· Visningar
3 513
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp