Djurförsäkring-alltid svindyrt eller?

Har de åldersgräns?
När Moderna höjde gamlingens försäkring med 43% så bytte jag till ManyPet. Men i år höjde ManyPet hans självrisk från 15% till 25% samt årskostnaden med 20% och skylde på åldern .Så nu känns den löjligt dyr för en kastrerad hund som nyttjat en föräkring (inte ens deras) 1 gång på 9 år pga ormbett.
Minns när mitt försäkringsombud (som är en bekant till mig och jobbat länge inom branschen) sa för några år sedan när ManyPets kom: ”Ja det kommer bli som det alltid blir när nya bolag kommer med djurförsäkringar. De har väldigt bra villkor och låga priser för att locka kunder, sedan chockhöjer dom efter 2-3 år och anpassar villkoren efter övriga marknaden”.
Exakt så har det blivit också för Svedea, Moderna och ManyPets.

Bra att du kunde byta!
 
På en mässa gjorde A reklam för att ändra försäkringen till den specifika rasen. Skulle då kolla om de blev billigar för min Dansk/svenska gårdshund men de blev det inte... då är ju ändå det en frisk(billig) ras.
Nu har hon ju varit med om en olycka men annars är det ju aldrig något med henne, kastrerad är hon också.
Ändå 7200:- om året
 
Alltså jag känner att jag borde byta försäkring på Tilda.. Som student är det stor skillnad på ca 400 kr/mån (Agria) och 174/kr mån (folksam med valprabatt) 😬
Jag hade bytt! Jag har haft Folksam sedan 2000 och har aldrig blivit besviken. Alltid trevliga och lätta att ha att göra med, bra rabatter och aldrig fått några chockhöjningar trots rejält nyttjade försäkringar. Enda nackdelen är att de är lite slöa ibland på att betala tillbaka ersättningen men jag har nog aldrig blivit nekad ersättning.
Minns när mitt försäkringsombud (som är en bekant till mig och jobbat länge inom branschen) sa för några år sedan när ManyPets kom: ”Ja det kommer bli som det alltid blir när nya bolag kommer med djurförsäkringar. De har väldigt bra villkor och låga priser för att locka kunder, sedan chockhöjer dom efter 2-3 år och anpassar villkoren efter övriga marknaden”.
Exakt så har det blivit också för Svedea, Moderna och ManyPets.

Bra att du kunde byta!
Detta är ju så fult och jag gick ju tyvärr i Modernas fälla. De har dessutom varit väldigt struliga att ha att göra med, slarviga i hanteringen av försäkringsrns och okunniga i telefonen
Ja fast nu är det 30% rabatt första året så den blir dyrare sen. Men ja, billigare ändå.
Undrar om Bella också har 30% rabatt då 🤔 Det sa han i telefonen inget om så får kolla upp det, men oavsett så blir det billigare än moderna
 
Jag har haft Agria i flera år men nu vid förnyelsen skulle de ha 8500kr per år för en liten sällskapshund av frisk ras och som bara nyttjat försäkringen ett par tre gånger på sex år.

Så nu har jag bytt till Svedea och kom ner på 4900kr istället. Motsvarande villkor vad gäller självriskerna. Jag valde Svedea för att de har fri flytträtt så att det inte blir några reservationer på tidigare problem han haft. Vet att vissa bolag kan neka ersättning även om hunden varit frisk i flera år om man inte haft den försäkrad i samma bolag.

60k veterinärvård och 6k rehab, 2900kr+15% i självrisk.
 
Jag har två hundar hos Agria och en hund och två katter hos ManyPets.

Agria är ganska dyra - jag betalar 12 500 per år för Indigo, beauceron, 9.5 år och 6 500 per år för Dunit, whippet, 2 år.

Dunit har än så länge aldrig behövt utnyttja sin försäkring men det har däremot Indigo, med råge. Han skadade sig som 2-åring och det har varit flera operationer efter det, plus behandlingar för efterföljande problem samt lite andra saker som prostataförstoring, skadade tänder etc.

Nu hade jag ju ändå inte ens funderat på att flytta Indigo pga alla hans skador, det hade blivit för många förbehåll hos något nytt bolag, men man får ju säga om Agria att de har aldrig strulat, de har ersatt alla behandlingar, operationer, CT-röntgen ett par gånger, rehab, mediciner etc etc. Sist jag räknade ihop det så hade de betalt ut mer än 120 000 kr för honom genom åren och det är ju mer än vad jag hittills betalat totalt i försäkringspremie, så jag känner ändå att det är väl värt det.

En tidigare hund var också försäkrad i Agria och utnyttjade sin försäkring 2 gånger på de 13 år han levde - det kändes ju rätt onödigt när man tittar tillbaka men sånt vet man ju inte innan liksom. ;)

Griseo, beauceron, 14 månader kostar 7 668 kr per år hos ManyPets, men då har jag mycket högre ersättning och bättre självriskperiod jämfört med vad jag har för Dunit i Agria, så jag funderar på om jag skulle flytta Dunit till ManyPets också vid nästa förnyelse, vi har precis haft årsförnyelse för en månad sedan och då tänkte jag inte på det.
 
Betalar 301:- i månaden för en malletik i Folksam. Typ 120k i vetvård. Högsta försäkringen, låg självrisk.

Ponnyn betalar jag 210:- i månaden för 120k i vetvård, inkl buköppning osv, också i Folksam. Låg självrisk.

Katterna och kaninen är inte försäkrade.

Katter är billiga att försäkra och veterinärvård är svindyrt 😅
Betalade strax under 17 k för att lösa ut min katt efter en natt på djursjukhuset. Väldigt tacksam att han är ordentligt försäkrad.
 
Jag tycker att ni verkar ha väldigt dyra försäkringar och börjar undra om det är någonting jag missar. Jag var väldigt noga med att läsa försäkringsvillkoren hos de olika bolagen innan jag försäkrade Dante och landade tillslut i Sveland som jag tyckte hade schyssta villkor och ersatte det mesta som jag kan tänka mig att utsätta honom för. Tänder är väl undantaget, men vad jag minns är det inget bolag som täcker något annat än akuta tandskador. Jag har dock inte jämfört igen sen jag tecknade den försäkringen (roligare saker kan man göra med sin tid än att läsa försäkringsvillkor...).

Dante är försäkrad i Sveland Favorit.
Försäkringsbelopp 80 000 kr
Fast självrisk 1 900 kr
Rörlig självrisk 15%
Självriskperiod 125 dagar

Rehab täcks med 5 000 kr/år med 20% rörlig självrisk på rehabbeloppet
Medicin täcks med 5 000 kr/år med 25% rörlig självrisk. Både på klinik och förskrivna receptbelagda läkemedel.
Det finns också en personolycksfallsförsäkring som ger ersättning om han skulle råka skada mig eller någon annan i familjen.

När han fyller 10 år sänks högsta ersättningsbeloppet till 60 000 kr, men sänks aldrig mer än så.
Rabatt för skadefria år 0% - 5% - 10%

Jag har valt bort livförsäkring.

Kostar detta året 4 232 kr/år (inga rabatter)
 
Men fy vad hemskt 😔
Det drar ju iväg jäkligt fort om det händer något så har man ingen försäkring får man se till att ha en rejäl buffert.
Mina är skyddade innekatter men sjuka kan de bli ändå.
Ja verkligen. Här är alla djur försäkrade, 2 katter, hundar och hästar.

Hämtade ut mitt halvblod efter en vecka på UDS för några år sen, hon hade bara 50’ i veterinärvård och det klarade sig inte riktig, felade några tusen. Fick betala 15.000 med självrisk och kanske 3.000 som inte försäkringen tog. Sen tillkom alla återbesök, nya röntgenplåtar osv. 💰

Nu har alla högsta veterinärvårdsförsäkringen 😅😅
 
Ja verkligen. Här är alla djur försäkrade, 2 katter, hundar och hästar.

Hämtade ut mitt halvblod efter en vecka på UDS för några år sen, hon hade bara 50’ i veterinärvård och det klarade sig inte riktig, felade några tusen. Fick betala 15.000 med självrisk och kanske 3.000 som inte försäkringen tog. Sen tillkom alla återbesök, nya röntgenplåtar osv. 💰

Nu har alla högsta veterinärvårdsförsäkringen 😅😅

Det är en väldig trygghet, blir dyrt nog även med försäkring 😅
Summan jag betalade var utan försäkring, hämtade på kvällen och har en återbesök inbokat så jag tar allt på en gång med dem.
 
Cliff är försäkrad i Folksam. 60' i vetvård och deras högsta självrisk (som är 3000) för att få ner premien.
Doris var försäkrad i Agria och där höjde jag självrisken till 5000 och fick ner premien med nästan samma belopp 🤷‍♀️ Sista året var hon försäkrad i Agria mini för att hålla nere kostnaderna.
Man kan faktiskt påverka premien ordentligt hos sitt bolag om man kan göra vissa ändringar.
 
Cliff är försäkrad i Folksam. 60' i vetvård och deras högsta självrisk (som är 3000) för att få ner premien.
Doris var försäkrad i Agria och där höjde jag självrisken till 5000 och fick ner premien med nästan samma belopp 🤷‍♀️ Sista året var hon försäkrad i Agria mini för att hålla nere kostnaderna.
Man kan faktiskt påverka premien ordentligt hos sitt bolag om man kan göra vissa ändringar.
Jag har också höjt den fasta självrisken på agria och sparar flera tusenlappar om året.
 
Cliff är försäkrad i Folksam. 60' i vetvård och deras högsta självrisk (som är 3000) för att få ner premien.
Doris var försäkrad i Agria och där höjde jag självrisken till 5000 och fick ner premien med nästan samma belopp 🤷‍♀️ Sista året var hon försäkrad i Agria mini för att hålla nere kostnaderna.
Man kan faktiskt påverka premien ordentligt hos sitt bolag om man kan göra vissa ändringar.
Även jag väljer den högsta självrisken. Småsummor kan jag ta från egen ficka medan det är dom dyra sakerna jag vill ha hjälp med av försäkringen.
 
Jag har två hundar hos Agria och en hund och två katter hos ManyPets.

Agria är ganska dyra - jag betalar 12 500 per år för Indigo, beauceron, 9.5 år och 6 500 per år för Dunit, whippet, 2 år.

Dunit har än så länge aldrig behövt utnyttja sin försäkring men det har däremot Indigo, med råge. Han skadade sig som 2-åring och det har varit flera operationer efter det, plus behandlingar för efterföljande problem samt lite andra saker som prostataförstoring, skadade tänder etc.

Nu hade jag ju ändå inte ens funderat på att flytta Indigo pga alla hans skador, det hade blivit för många förbehåll hos något nytt bolag, men man får ju säga om Agria att de har aldrig strulat, de har ersatt alla behandlingar, operationer, CT-röntgen ett par gånger, rehab, mediciner etc etc. Sist jag räknade ihop det så hade de betalt ut mer än 120 000 kr för honom genom åren och det är ju mer än vad jag hittills betalat totalt i försäkringspremie, så jag känner ändå att det är väl värt det.

En tidigare hund var också försäkrad i Agria och utnyttjade sin försäkring 2 gånger på de 13 år han levde - det kändes ju rätt onödigt när man tittar tillbaka men sånt vet man ju inte innan liksom. ;)

Griseo, beauceron, 14 månader kostar 7 668 kr per år hos ManyPets, men då har jag mycket högre ersättning och bättre självriskperiod jämfört med vad jag har för Dunit i Agria, så jag funderar på om jag skulle flytta Dunit till ManyPets också vid nästa förnyelse, vi har precis haft årsförnyelse för en månad sedan och då tänkte jag inte på det.
Jag håller med, har Agria till hästarna och en hund, bra ombud (fick ombudet från en av hästarnas uppfödare) inget knorr.
På valpen blev det folksam, tog uppfödarens ombud, bra rabatt första året + att ett bra ombud som kan hjälpa till underlättar.
 
Jag är nöjd med Moderna, mitt ombud är jättebra och hjälpsam! Betalar ca 2000:-/hund/år för 60.000 i veterinärvård samt 15.000 i liv på de tre valparna. Har 1900:-+15% självrisk.

När de försökte chockhöja vid årsskiftet så pratade jag med mitt ombud så fixade hon tom bättre pris än jag hade året innan 😅 Men så har man ju visst förhandlingsläge när man är storkund...
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 639
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Ni som har "vanliga hobbyhästar", alltså varken superdyra tävlingshästar eller rena promenadhästar, vad har ni för försäkring och vad...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 552
Senast: Sockerbit
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 123
Senast: lillkillen
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 456
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp