Djurförsäkring-alltid svindyrt eller?

Jag kommer ta bort min på katten nästa period. Har Agria. Nu är hon såpass gammal att hon inte ska utsättas för särskilt mycket och får inte ut mycket alls på försäkringen längre.
 
Jag brukar ha livvärde första året sen tar jag bort det. Räknar det som "avbetalt" då.
Har man arbetshundar eller avelshundar kan jag dock förstå att man behåller/ höjer det efterhand.
Sen får man läsa på, det är kanske inte värt att ha högsta veterinärvård eftersom för den hunden vill du ändå inte ska gå igenom en sådan stor behandling/rehab osv.
Skillnad på självrisk spelar också in.
Meriter höjer livvärdet, både arbetsmeriter och utställning. Min ena hunds livvärde var till slut maxat på 42.000 kr (är säkert högre nivåer i dagens läge, detta var ändå några år sedan) så för mig är det viktigt att ha kvar livförsäkringen. Det kostar trots allt att ha hund och även köpa nya hundar så om det värsta skulle hända känns det skönt att ha ”något” som kan hjälpa lite på traven. Livförsäkringen är ju dessutom väldigt billig jämfört med veterinärvårdsförsäkringen.
 
Jag har Lassie på mina två katter.
Deras mellanförsäkring täcker det som tidigare hette FORL, visserligen med ett års karens, men mina katter var under året när jag försäkrade dem. Har 60 000 i veterinärvård på bägge; 15 % rörlig självrisk och 3500 kr fast på den ena och 25% och 1500 kr på den andra, oklart varför. :angel1:
Betalar ca. 1100 kr per år per katt.
(Alla andra bolag jag kollade skulle ha mer i månaden för två katter än jag betalar för en tävlingshäst...)
Supersnabb hantering, mycket trevlig personal och har en app där man samlar poäng när man tar olika kurser.
Ena kissen har varit tvungen att göra CT och senare genomgå en ganska komplicerad operation och när djursjukhuset missat att jag kryssat i direktreglering hade jag pengar från försäkringsbolaget på kontot två dagar efter kontakt med dem.
Rekommenderas VARMT!!!
 
Meriter höjer livvärdet, både arbetsmeriter och utställning. Min ena hunds livvärde var till slut maxat på 42.000 kr (är säkert högre nivåer i dagens läge, detta var ändå några år sedan) så för mig är det viktigt att ha kvar livförsäkringen. Det kostar trots allt att ha hund och även köpa nya hundar så om det värsta skulle hända känns det skönt att ha ”något” som kan hjälpa lite på traven. Livförsäkringen är ju dessutom väldigt billig jämfört med veterinärvårdsförsäkringen.
Jag upptäckte dock att efter kastrering så försvann det "extra" livvärdet.
 
Jag har två äldre hundar i Agria och betalar 20 800 per år fast jag bara har 60 000 i max vetvård. Ökningen sedan de blev för gamla att flytta till andra bolag har varit helt brutal. Jag överväger faktiskt att helt avsluta försäkringen för vad vill man göra med en 12-årig hund som motsvarar de summorna?
 
Meriter höjer livvärdet, både arbetsmeriter och utställning. Min ena hunds livvärde var till slut maxat på 42.000 kr (är säkert högre nivåer i dagens läge, detta var ändå några år sedan) så för mig är det viktigt att ha kvar livförsäkringen. Det kostar trots allt att ha hund och även köpa nya hundar så om det värsta skulle hända känns det skönt att ha ”något” som kan hjälpa lite på traven. Livförsäkringen är ju dessutom väldigt billig jämfört med veterinärvårdsförsäkringen.
Jag förstår vad du menar, men jag har fler djur och många försäkringar så vill dels pressa ner priset. Sen börjar jag om på noll med valp vilket är runt 20k, och har jag inte hund på ett tag så tar det inte jättelång tid att spara in det just för att jag inte har hund.
 
Den här tråden fick mig att se över min försäkring, har Agria och kan inte byta pga kända magproblem.
Ökade från 60 000 till 150 000 i veterinärvård och från 135 dagar till ett år i självriskperiod, dock försäkringsår och inte att som det är med dagar att det börjar räkna vid utnyttjande. Har kvar 3300 kr fast självrisk och 15% rörlig självrisk. Rehab 10 000 kr, mediciner upp till försäkringsbeloppet.
Blev drygt en tusenlapp dyrare per år (8355 kr mot tidigare ca 7100 kr), men med dagens priser på veterinärvård får det vara värt det. Räcker ju med t ex ett huggormsbett och en natt eller två inlagd för att komma upp i höga summor. Och om jag går ett par digitala kurser kan jag få ner beloppet några hundralappar till, så det ska jag se till att göra.
 
Jag har alltid haft Folksam till både djur och prylar och har aldrig blivit besviken. När jag fick hem Pärla så var hon för gammal för att försäkras där så efter mycket jämförande så valde jag Moderna och eftersom de då hade så bra villkor och pris så flyttade jag även över Bella dit. Poppy fick vara kvar i Folksam eftersom hon använder försäkringen kontinuerligt. Jag kan ju säga att jag ångrar att jag flyttade Bella nu för efter första året så både ökade de priset massor plus ökade självrisken samtidigt som de halverade självriskperioden. Bella hade då varit inne för ont i ryggen så jag kunde inte flytta tillbaka henne till Folksam och nu har Moderna höjt priset ytterligare så Bella kostar nu 1500kr mer om året än Poppy (de är kullsystrar så inget med ras eller ålder som påverkar) trots att Poppy använt sin försäkring säkert 10 gånger mer än Bella använt sin. Pärlas försäkring var ännu dyrare än Bellas trots att den bara täckte en bråkdel så mycket pga lägre försäkringsnivå och reservationer så den har jag faktiskt tagit bort och har ett sparkonto till Pärla istället.

Till nästa hund blir det Folksam igen!
 
Och bara därför så ringde jag faktiskt till Folksam och frågade om de kunde försäkra Bella trots hennes ålder och att hon använt sin försäkring hos Moderna och han jag pratade med sa att det bör inte vara några problem eftersom hon är frisk nu så imorgon eller på måndag får jag svar på om det går och i så fall minskar hennes premie från 388kr/månad till 244kr/månad :D
 
Betalar 301:- i månaden för en malletik i Folksam. Typ 120k i vetvård. Högsta försäkringen, låg självrisk.

Ponnyn betalar jag 210:- i månaden för 120k i vetvård, inkl buköppning osv, också i Folksam. Låg självrisk.

Katterna och kaninen är inte försäkrade.
 
Och bara därför så ringde jag faktiskt till Folksam och frågade om de kunde försäkra Bella trots hennes ålder och att hon använt sin försäkring hos Moderna och han jag pratade med sa att det bör inte vara några problem eftersom hon är frisk nu så imorgon eller på måndag får jag svar på om det går och i så fall minskar hennes premie från 388kr/månad till 244kr/månad :D
Har de åldersgräns?
När Moderna höjde gamlingens försäkring med 43% så bytte jag till ManyPet. Men i år höjde ManyPet hans självrisk från 15% till 25% samt årskostnaden med 20% och skylde på åldern .Så nu känns den löjligt dyr för en kastrerad hund som nyttjat en föräkring (inte ens deras) 1 gång på 9 år pga ormbett.
 
Har de åldersgräns?
När Moderna höjde gamlingens försäkring med 43% så bytte jag till ManyPet. Men i år höjde ManyPet hans självrisk från 15% till 25% samt årskostnaden med 20% och skylde på åldern .Så nu känns den löjligt dyr för en kastrerad hund som nyttjat en föräkring (inte ens deras) 1 gång på 9 år pga ormbett.
De hade innan men jag tror inte att de har det nu förutom för livförsäkring.
Här kan du kolla pris 🙂
https://www.folksam.se/forsakringar/hundforsakring
 
De hade innan men jag tror inte att de har det nu förutom för livförsäkring.
Här kan du kolla pris 🙂
https://www.folksam.se/forsakringar/hundforsakring
De försäkrade äldre hundar :up:
Kunde sänka försäkringen från 6140:-/år till 2748:-/år. Samma självrisk Sänkte veterinärbeloppen lite. Han hade högt innan men jag utsätter inte en 10 år gammal hund för omfattande op, cellbehandling el rehab. Endast enklare ingrepp. Sen kan vi lägga lite mer själva OM olyckan skulle vara framme.
Nu är det iofs 30% första året men jag sänker ju kostnaden med över 50% så jag sparar ändå in.

Så jag bytte!
 
Alltså jag känner att jag borde byta försäkring på Tilda.. Som student är det stor skillnad på ca 400 kr/mån (Agria) och 174/kr mån (folksam med valprabatt) 😬
 
De försäkrade äldre hundar :up:
Kunde sänka försäkringen från 6140:-/år till 2748:-/år. Samma självrisk Sänkte veterinärbeloppen lite. Han hade högt innan men jag utsätter inte en 10 år gammal hund för omfattande op, cellbehandling el rehab. Endast enklare ingrepp. Sen kan vi lägga lite mer själva OM olyckan skulle vara framme.
Nu är det iofs 30% första året men jag sänker ju kostnaden med över 50% så jag sparar ändå in.

Så jag bytte!
Wow vilken skillnad i pris!
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 639
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Ni som har "vanliga hobbyhästar", alltså varken superdyra tävlingshästar eller rena promenadhästar, vad har ni för försäkring och vad...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 557
Senast: Sockerbit
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 123
Senast: lillkillen
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 460
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Jag gpr sönder
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp