hjälp med fokus!

saravi

Trådstartare
Har ett litet problem.. Jag köpte en jättemysig valack i början av nov och han är verkligen underbar på alla sätt och vis! Men så har jag tänkt börja träna NH med honom (enl. Parelli delvis) och har börjat med "De 7 lekarna". Det som är problemet är att han inte kan fokusera på mig,utan tycker att allt annat runtomkring paddocken är mycket mer spännande. Ibland står han stilla som jag vill,och han följer mig och stannar när jag stannar,men inte alltid,för helt plötsligt får han för sig att han inte vill gå åt samma håll längre eller inte stå still längre. Irriterande när jag försöker göra övningar för att han och jag ska få bättre kommunikation och samspel,och så går han plötsligt bara iväg -.- förstår ju att jag måste börja med en annan tillits- och kommunikationsövning innan dessa andra,för att få allt hans fokus på mig som en grund och kunna bygga vidare över huvud taget sen,men hur????
Snälla om ni haft samma problem eller liknande och löst det,hur gjorde ni?? Alla tips välkomna!! :bow:
 
Sv: hjälp med fokus!

Det är inte så att hästen helt enkelt tröttnar på dig? Lätt hänt när man tragglar med övningar för länge.
 
Sv: hjälp med fokus!

Har ett litet problem.. Jag köpte en jättemysig valack i början av nov och han är verkligen underbar på alla sätt och vis! Men så har jag tänkt börja träna NH med honom (enl. Parelli delvis) och har börjat med "De 7 lekarna". Det som är problemet är att han inte kan fokusera på mig,utan tycker att allt annat runtomkring paddocken är mycket mer spännande. Ibland står han stilla som jag vill,och han följer mig och stannar när jag stannar,men inte alltid,för helt plötsligt får han för sig att han inte vill gå åt samma håll längre eller inte stå still längre. Irriterande när jag försöker göra övningar för att han och jag ska få bättre kommunikation och samspel,och så går han plötsligt bara iväg -.- förstår ju att jag måste börja med en annan tillits- och kommunikationsövning innan dessa andra,för att få allt hans fokus på mig som en grund och kunna bygga vidare över huvud taget sen,men hur????
Snälla om ni haft samma problem eller liknande och löst det,hur gjorde ni?? Alla tips välkomna!! :bow:

Svårt att förklara hur du ska få kontakten, vet inte om man får länka till youtube här så jag pmar. Finns ett bra klipp på hur du jobbar på uppmärksamheten med parelli. Fungerat för mig och de hästar jag tränat med iaf. Men man kan behöva gott om tid och tålamod på ett träningspass..
 
Sv: hjälp med fokus!

Att hästen ignorerar dig kan även vara en dämpande signal från hästens sida. Säger absolut inte att det är så för dig, men det är vanligt att missa den signalen.

Om hästen upplever dig som intensiv/påträngande/lite jobbig/ inte förstår vad du menar kan den försöka "lugna ner dig" genom att gå bort och pyssla med annat. lukta på bajs, pilla i sanden, gå runt och nosa är typiskt för såna dämpande signaler. hästen visar då att den inte vill bråka med dig. tyvärr är det ju så för oss människor att det finns nästan ingenting som är så frustrerande som att bli ignorerad ^^
lösningen för detta är då att backa lite och göra roliga/lätta saker igen. framförallt inte bråka med hästen när den söker fred.

eller så är det som tidigare sagt att du behöver bli roligare och ta mer fokus om hästen tröttnar. eller jobba kortare pass och växla övning oftare.
 
Sv: hjälp med fokus!

tack för tipsen! Tror inte han tycker övningarna blir tråkiga efter bara några sekunder..han har liksom inte fokus ens från början ^^ men skulle vilja prova att jobba med honom i en rundkorall,om jag nu hade en..funderar på hur man lätt kanske kan göra en provisorisk av en del av paddocken..? tips på det? :)
tror även att han tror jag ska longera honom så fort jag ens tar tag i spöt för att leka "vänskapsleken",är nog därför han traskar iväg och ibland börjar han gå runt mig när jag vill att han ska stå still och fokusera på vad jag vill honom. men jag är tydligen inte så intressant ;)
 
Sv: hjälp med fokus!

Kontakten med dig, och intresset, kommer när du är i harmoni och slutar fokusera på vad ni ska göra. När du blir spontan och öppen. Inte förrän då ska du börja tänka på lekar eller planerade aktiviteter. Börja med att hitta dig själv så kommer hästen att visa dig när du är på rätt väg.

Det är utomordentlig terapi för en själv. Det är väldigt givande att hitta det tillståndet tillsammans med en häst för så fort man hittar det får man respons. Hur man sen får hästen att följa är en annan sak, men till att börja med måste du hitta dig själv.

Nu är jag inte så insatt i Parelli dock, han kanske använder sig av betingning på ett annat plan. Jag menar om du ska arbeta utan godis eller tvång, dvs enbart med hästens egen vilja att vara med dig.
 
Sv: hjälp med fokus!

Att hästen ignorerar dig kan även vara en dämpande signal från hästens sida. Säger absolut inte att det är så för dig, men det är vanligt att missa den signalen.

Om hästen upplever dig som intensiv/påträngande/lite jobbig/ inte förstår vad du menar kan den försöka "lugna ner dig" genom att gå bort och pyssla med annat. lukta på bajs, pilla i sanden, gå runt och nosa är typiskt för såna dämpande signaler. hästen visar då att den inte vill bråka med dig. tyvärr är det ju så för oss människor att det finns nästan ingenting som är så frustrerande som att bli ignorerad ^^
lösningen för detta är då att backa lite och göra roliga/lätta saker igen. framförallt inte bråka med hästen när den söker fred.

eller så är det som tidigare sagt att du behöver bli roligare och ta mer fokus om hästen tröttnar. eller jobba kortare pass och växla övning oftare.

Håller med! :bow:

TS: ta hjälp av en tränare, man kan inte bara "träna NH" och tro att kommunikationen ska bli bättre, du måste börja med att lära dig att läsa hästen innan ni kan börja jobba ihop. Och det behöver du hjälp med.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 396
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 325
Senast: Milosari
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 355
Senast: Lager
·
Hästhantering Har ett varmblod på 8 år i sommar, valack. Ägt han i snart 2 år men nyligen flyttat honom till ett nytt stall med nya hästkompisar och...
Svar
15
· Visningar
3 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp