Hjälp med fundering kring förlossning

Mirtai

Trådstartare
Jag vill börja med att säga att jag vet att det inte finns några klara svar men jag behöver få ventilera lite tankar och förhoppningsvis få lite bra input :)

Ber om ursäkt om det blir långt och rörigt!

Jag ska snart få mitt första barn, bf 22/2 är alltså i 36 +5. Har foglossningen från helvetet, är i stort sätt sängliggandes och rullstol är ett måste om jag ska ta mig runt längre sträckor. I nödfall fungerar det med kryckor men då är jag ett vrak resten av dagen/natten.

Jag har blivit lovad att man ska försöka sätta igång förlossningen i v 38 +3 även om de inte tror att det kommer blir då men de kommer iaf kontrollera möjligheten. Är det inte moget den dagen får vi komma in någon dag senare och kolla igen osv.

Fick också veta igår att bebis troligen ligger i snedläge och väntar nu på tid för ett ul för att kunna bestämma exakt hur läget är.

Det jag funderar på är följande (och det blir många om, men jag vill ha tänkt igenom alternativen innan)

Om bebis ligger på tvären när vi kollar nästa vecka, ska vi då göra vändningsförsök och sedan försöka få igång förlossningen veckan efter som utlovat? Eller ska vi strunta i vändningsförsöket och se om det går att få ett snitt samma vecka som de vill sätta igång förlossningen?

Jag vill helst föda vaginalt men känner att det börjar blir så mycket läkarbesök och krångel att jag knappt vet vad som upp och ner längre.

Funderar om det blir mycket för bebis att försöka vända ena vecka och sedan upprepade försök att få igång förlossningen veckan efter. Inbillar mig att ett vändningsförsök kan vara stressande för bebis? Eller så är det bara mig det riskerar att bli för mycket för ;)

Som sagt, vet att ingen annan kan säga vad vi ska göra, behöver bara ventilera lite och kanske få lite klok input. Alla tankar tas tacksamt emot!
 
Sv: Hjälp med fundering kring förlossning

23/12 gjordes vändningsförsök och 29/12 blev det snitt.

En igångsättning brukar ju generellt vara jobbigt för barnet (självklart inte alltid) men en vecka mellan måste ju vara ok återhämtning.

Om du har så pass stora problem är det inte bättre att gå på kejsarsnitt direkt?
 
Sv: Hjälp med fundering kring förlossning

Jag kan säga att om du oroar dig för foglossningen under själva förlossningen så känner du inte direkt utav foglossningen under själva förlossningen,,,,jag har ju haft samma problem själv och kände inget alls i princip av just själva foglossningen även om jag födde vaginalt. Men det där med vändningsförsök kan jag ej svara på.
 
Sv: Hjälp med fundering kring förlossning

I em blir det ul så gick snabbare än jag trodde :)

Är inte särskilt orolig över min foglossning i hänsyn till själva förlossningen, som Dressyrteamet skriver tror jag fokus kommer ligga på annat i det läget.

Utan det jag funderar på är just om det är "värt" vändningsförsök och troligen upprepade igångsättningsförsök eller om det är bättre att tänka snitt direkt?
 
Sv: Hjälp med fundering kring förlossning

Men de kommer ju inte sätta igång dig flera ggr utan de väntar väl tills kroppen är redo?

För min del så hade jag valt igångsättning (vaginal) före snitt eftersom det är bäst för bebis. Även om jag med min egen förlossning i bakhuvudet helst inte tänker på förlossning alls just nu! ;-)
 
Sv: Hjälp med fundering kring förlossning

Jag har ju haft lika illa problem med foglossning som du två graviditeter och har blivit erbjuden igångsättning fr v 38 båda gångerna. När jag väl kommit dit så har jag dock valt att vänta på att bebis själv "ska få bli färdig". Även om det varit olidligt så har det på nåt känts som att har jag kunnat lida i 9 mån kan ja ta en el två veckor till. Plus att förlossningen måste bli lättare om kroppen själv får säga till att det är dags.

Men allt ör ju relativt och vi är alla olika, förstår om du är less!
 
Sv: Hjälp med fundering kring förlossning

Det de kommer göra är hinnsvepningar och så småningom ev spräcka hinnorna för att se om det sätter igång det. Igångsättning med hjälp av mediciner vill vi alla undvika om det är möjligt. Så om hinnsvepningen inte fungerar första gången får vi komma tillbaka några dagar senare och göra om det, det var så jag menade med upprepade försök :)
 
Sv: Hjälp med fundering kring förlossning

Misstänkte det! Hinnsvepningen är inte så farlig och påverkade inte mig alls, så det är bara att köra på om det går. Gjorde tre förra grav och två denna, tyvärr utan resultat vilket är det vanligaste...
 
Sv: Hjälp med fundering kring förlossning

Jag skulle välja snitt i ditt läge, eller göra ett vändningsförsök och vid misslyckande göra snitt.
Avskyr dock foglossningar och bor i hus med trappa:p
 
Sv: Hjälp med fundering kring förlossning

Om du har såna besvär, så skulle jag utsätta mig för så lite som möjligt om jag var du. Det är nog jobbigt att ha så där ont och inte kunna röra sig (jag har provat).

tror du att du klarar ett vänsningsförsök om du har så ont och är så rasslig i bäckenet?

Var glad att vi lever i en värld där man kan ge både
dig och bebisen bästa tänkbara vård trots de dåliga förutsättningarna.
Lycka till!!
 
Sv: Hjälp med fundering kring förlossning

Men det gjorde jag.
Vid första FL kunde jag inte gå upp och gå - fast jag behövde enligt barnmorskan, inte vända mig mm. då födde jag helt utan smärtlindring.

Andra gången kunde de inte undersöka mig eller sätta dit ctg mätaren ... jag blev igångsatt då, men innan de kunde börja satte de epidural ....
(och jag kände ingenting under den drygt två dygn långa förlossningen, det spände lite i huden när huvudet trängde ut men det är också allt).

Efter förlossningen tryckte de i mig mängder med smärtstillande och gav även morfin så att jag kunde upp och röra mig lite ...

Inte för att skrämmas men ....
Det positiva med fogarna för mig, är att jag haft väldigt lätta utdrivningsskeden. Vid andra Fl är bebis född på EN krystvärk, och jag sprack ingenting.
 
Sv: Hjälp med fundering kring förlossning

Jag kunde iof inte vara uppe o gå med foglossningen i samband med förlossning. och tyvärr fick jag ingen ryggbedövning som jag hade hoppats på. men när jag hittade en position som funka så kände jag ej av foglossningen. Men nu efteråt....ja....det gör förstås ont såklart.
 
Sv: Hjälp med fundering kring förlossning

Bebis ligger i säte och läkaren var inte alls öppen för några andra alternativ än vändningsförsök så blir ett sånt imorgon. Vi får väl se hur det går!
 
Sv: Hjälp med fundering kring förlossning

Håller tummarna. du är modig tycker jag. :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 568
Senast: cewe
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 879
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 953
Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
705

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp