Bukefalos 28 år!

Hjälp med golv!

Toya

Trådstartare
I maj ska vi flytta till nytt, en 3a på 70 kvm i ett hus byggt på 50-talet. I alla rum utom vardagsrum och badrum ligger fula plastmattor, som vi vill byta ut. I vardagsrummet ligger däremot en fin fiskbensparkett i ek. Men då är frågan... Vad ska vi lägga för golv i resten av lägenheten? Ett av sovrummen och hallen angränsar till v-rummet. Hall och kök går ihop och det andra sovrummet ligger innanför köket. Borde vi lägga likadan parkett i alla rum (utom köket) för att det inte ska bli för rörigt. Eller är det ok bara golven inte är för lika?

Vi tänker såhär:

Klinker ca 1 m in i hallen.
Svartvitrutigt linoleumgolv från hallen in i köket. (Det bryter ju av rejält mot parketten)
Trägolv i sovrummet innanför köket.
Trägolv i brytande färg/träslag i sovrummet invid vardagsrum.

Hur hade ni tänkt??
 
Sv: Hjälp med golv!

Jag tycker att man ska sträva efter att ha samma golv i så många rum som möjligt för att göra det enhetligt. Det ni kan göra är att lägga parkett (eller möjligtvis laminat) i sovrummen som går i samma nyans som fiskbensparketten. Alternativt slipa alltsammans och betsa med samma bets/lacka med samma lack, så att det blir enhetligt.

Vi har lagt samma mörkbruna ekparkett i vardagsrum (hade tyvärr ingen fiskbensparkett vi kunder rädda) och de två sovrummen. I hall/kapprum har vi lagt mörkgrå klinker 30*30 cm, och i köket som angränsar till hallen har vi rutiga linoleumplattor (30*30 cm) i två nyanser av grått. Golven i hall och kök går väl ihop eftersom de har samma form och storlek på plattor, samt att de går i grått. Hallgolvet går ihop med parketten eftersom båda golven är mörka och matta.
 
Sv: Hjälp med golv!

Enhetligt och samma golv överallt.
Vi har samma golv överallt utom i badrummet såklart.

Jag hade lagt in ekparkett som passar ihop med fiskbensparketten.

Blanda och bryta av med olika golv blir oftast inte bra om man inte gör som hvala och håller sig till en färgskala och storlek då kan det lyckas.
Blir lätt känlan av att någon llagt golvtetris annars :crazy:
 
Sv: Hjälp med golv!

Har ni kollat så det inte ligger fina trägolv under plastmattorna? I mina föräldrars hus va det otroligt breda fina golvplankor, som blev jättefina att bara slipa av och betsa/lacka :)
 
Sv: Hjälp med golv!

Vi har också så, samma golv i alla kök förutom badrummet. Förstår inte varför alla skall envisas med att inte ha samma i kök :D :p Vi har inga problem med det i alla fall.

Jag gillar inte olika golv, varken med markant skillnad eller inte. Tycker aldrig det blir bra. Blir rörigt, svårt att få nyanser etc att passa med varandra. Nja, jag hade strävat efter så mycket samma golv som möjligt :)
 
Sv: Hjälp med golv!

Och jag säger tvärtemot. I ett boende med öppen planlösning och samma färg på alla väggar så absolut samma golv! Men när rummen är väl avgränsade, har olika tapeter och ffa i äldre hus ser jag ingen som helst mening med att ha samma golv, gärna en enhetlig stil på hela huset/lägenheten dock.
 
Sv: Hjälp med golv!

Samma golv överallt, punkt! :p Personligen upplever jag det rörigt om man har olika golv överallt. Jag tycker också att det förminskar huset/lägenheten, det blir liksom ett stopp på varje ställe där det blir ett nytt golv istället för att det bara flyter på.
 
Sv: Hjälp med golv!

Säger som några andra sagt, samma golv i alla rummen om det är möjligt. Blir snyggast så. Går det inte så ska dom gå i samma färgskala.
 
Sv: Hjälp med golv!

Tack för alla svar! Vi kommer nog göra så att det blir samma golv i alla rum utom köket, där det troligen blir schackrutigt linoleumgolv.

Under mattorna är det betong... Tanken har slagit mig att strippa ner till den... det är ju himla läckert.
 
Sv: Hjälp med golv!

Vi valde även samma golv i köket :)
Det enda som inte blir samma är badrummet och klinkersen vi ska ha i hallen. Vi har dessa två rum att göra klart, jobbigast med så klart :p
 
Sv: Hjälp med golv!

Jag tycker det gamla parkettgolvet ska vara det enda parkettgolvet i alla fall. Ett nylagt kommer bara att se fel ut mot det gamla.

Linolium mattor är mycket bättre en plastmattor och jag tycker att du kan ha samma färg och mönster i alla rum. Jag lag samma golv i alla rum, även köket när jag hade lägenhet :)
 

Liknande trådar

Hemmet Jag ska riva en väg mellan kök och vardagsrum samt ta bort garderoberna i vardagsrummet i min sommarstuga. Eftersom det inte finns golv...
Svar
18
· Visningar
2 456
Senast: Daff
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 623
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Jag har hamnat i något slags ommålningsrus som började under långledigheten i julas. Då bestämde jag mig för att måla om en garderob i...
Svar
12
· Visningar
1 363
Senast: monster1
·
Hemmet Nu är jag ute i god tid, men men! Nästa år skall lägenheten säljas, vill så klart få ut så mycket som möjligt för den och undrar lite...
2
Svar
20
· Visningar
5 180

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp