Bukefalos 28 år!

hjälp med grimma

laeikinois

Trådstartare
(tror att jag har lagt tråden rätt, annars får någon vara snäll och flytta på den.^^)

hej! har problem att hitta en grimma som passar till min häst. han är D-ponny, men behöver FULL-xFULL. grejen är att runt själva nosen och ganascherna(stavning?) är det alltid för tight! och köper jag större så blir de längre=för långa så de åker av nosen och halkar nerför nacken/halsen. han har brett men kort huvud, och då undrar jag var man kan hitta en grimma som passar denna huvudtypen, och någon har samma "problem" och har nått tips.:)
 
Sv: hjälp med grimma

köp en lädergrimma med den storlek som passar runt nosen och ganacherna (stavning?) men be sedan en sadelmakare eller liknande korta upp sidostyckena på grimman. eller klipp bort sidostyckena själv och ta sen typ achenrem (eller käkrem på annan grimma som går att ta bort, vilket det gör på de flesta lädergrimmor) och sätt i där sidostyckena satt. Inte det snyggaste att göra själv men snyggare än ej passande grimma!
 
Sv: hjälp med grimma

Ställbar grimma i full borde fungera? De med spänne vid nosen? Vad har du för pålle? :D
 
Sv: hjälp med grimma

Finntacks lädergrimma med knäppe uppepå nosen är väldigt stor i stolek. Min häst som har full får ha cob i den grimman. Jag har en full också som extragrimma i transporten.

Här är bild på cob-storlek, det finns mycket ta ta av fast min pålle har stl full normalt

29127152.jpg
 
Sv: hjälp med grimma

har din finntack blivit större med tiden?
jag har en av deras lädergrimmor, ser nästan ut som din men inget spänne i nosen. den har blivit hur som helst! den är i storlek full och först hade Apollo den på näst sista hålet, sen fick jag flytta upp på sista, och nu är den ALDELESS för stor för honom så Wille har fått ärva den och han är vanligtvis på gränsen till X-full och den sitter på sista hålet och är i största laget!!
Och jag fattar inte hur det gått till?
 
Sv: hjälp med grimma

Bucas grimmor kan min nordis som drar x-full i allt annat ha full i, de är väldigt rymliga och inte jättelånga. Tycker också att det är ett problem många gånger, att allting är så långt när det egentligen behöver vara brett.
 
Sv: hjälp med grimma

Hehe vad konstigt! Nä, men den används nästan enbart när vi åker transport så den slits ju inte direkt.. Till vardags har jag en annan lädergrimma som jag inte vet märket på. Köpt begagnad.
 
Sv: hjälp med grimma

Hm, så var det kanske. Men en ställbar cob då? kanske göra extra hål längre ut på den ställbara nosdelen?
 
Sv: hjälp med grimma

köp en lädergrimma med den storlek som passar runt nosen och ganacherna (stavning?) men be sedan en sadelmakare eller liknande korta upp sidostyckena på grimman. eller klipp bort sidostyckena själv och ta sen typ achenrem (eller käkrem på annan grimma som går att ta bort, vilket det gör på de flesta lädergrimmor) och sätt i där sidostyckena satt. Inte det snyggaste att göra själv men snyggare än ej passande grimma!

jag har varit väldigt inne på det, men ville bara se om det kanske finns en annan lösning, haha...:p :)

tack iaf!:)
 
Sv: hjälp med grimma

Bucas grimmor kan min nordis som drar x-full i allt annat ha full i, de är väldigt rymliga och inte jättelånga. Tycker också att det är ett problem många gånger, att allting är så långt när det egentligen behöver vara brett.

vet inte om jag testat bucas grimmor, kan ju göra det.^^



(btw, så sitter jag och försöker hitta en bild som visar hur en "vanlig" ställbar full grimma sitter på hästen, men har hittills inte hittat någon. vet inte om det underlättar, men kan ju lägga upp en bild om jag hittar en iaf.^^)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 258
Senast: Migo
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 652
Senast: LaMagia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 349
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 802
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp