Hjälp med hopprädd ponny

Toker

Trådstartare
I våras var jag och tävlade min D-ponny på en relativt stor tävling, där fanns det en vattengrav, något som Flaxen [som han kallas] inte har några problem med då han är en meriterad läromästare sedan tidigare. Han är väldigt het och svår, speciellt på tävling och denna dag var det på gräs [något vi som ekipage ihop inte har så mycket erfarenhet av]. Allt gick jättebra tills det blev väldigt fel, Flaxen drog emot vattnet och då jag satt emot för att bromsa så blev han villrådig och hoppade av i stället, vilket betydde att vi hoppade av cirka 1½ galoppsprång för tidigt, han landade i vattnet, halkade, fick panik och stöp på huvudet, gled sedan säkert 4-5 meter innan huvudet bromsade så vi stannade. Själv klarade jag mig utan några skador medans Flaxen vart stel och öm i några veckor. Nu är vi igång igen MEN har ett stort problem, min annars så tuffa och hinderklocka ponny vägrar ens gå i närheten av ett hinder, vi kan med lite övertalning hoppa vanliga hinder men kommer det vatten under/vid sidan etc. Så börjar han att bockar/stegrar/slänger sig/kickar ja allt, förstår själv att han gör det för att han är rädd och inte elak. Min tränare är inte till någon hjälp då hen tycker ponnyn blivit sjuk i huvudet. Rider idag inte för någon tränare längre med honom då vi inte är välkomna. Tränaren påpekade även att jag skulle slå min stackars ponny som är livrädd, är nu i det skedet att jag inte vet hur jag ska få ordning på honom/bota rädslan och behöver tips.
 
I våras var jag och tävlade min D-ponny på en relativt stor tävling, där fanns det en vattengrav, något som Flaxen [som han kallas] inte har några problem med då han är en meriterad läromästare sedan tidigare. Han är väldigt het och svår, speciellt på tävling och denna dag var det på gräs [något vi som ekipage ihop inte har så mycket erfarenhet av]. Allt gick jättebra tills det blev väldigt fel, Flaxen drog emot vattnet och då jag satt emot för att bromsa så blev han villrådig och hoppade av i stället, vilket betydde att vi hoppade av cirka 1½ galoppsprång för tidigt, han landade i vattnet, halkade, fick panik och stöp på huvudet, gled sedan säkert 4-5 meter innan huvudet bromsade så vi stannade. Själv klarade jag mig utan några skador medans Flaxen vart stel och öm i några veckor. Nu är vi igång igen MEN har ett stort problem, min annars så tuffa och hinderklocka ponny vägrar ens gå i närheten av ett hinder, vi kan med lite övertalning hoppa vanliga hinder men kommer det vatten under/vid sidan etc. Så börjar han att bockar/stegrar/slänger sig/kickar ja allt, förstår själv att han gör det för att han är rädd och inte elak. Min tränare är inte till någon hjälp då hen tycker ponnyn blivit sjuk i huvudet. Rider idag inte för någon tränare längre med honom då vi inte är välkomna. Tränaren påpekade även att jag skulle slå min stackars ponny som är livrädd, är nu i det skedet att jag inte vet hur jag ska få ordning på honom/bota rädslan och behöver tips.
Ta hjälp av en duktig tränare och problem lösare. Fokusera på grunden och låt det ta den tid det tar. Hästen måste få en chans att bygga upp självförtroendet och våga lita på dig igen.
 
Har aldrig försökt pressa honom nu efter olyckan, har låtit honom vila från hoppningen och bara hanterat honom från marken samt ridit honom med lite mera inriktning på dressyr. Ska rida för min nya tränare i veckan, men undrar om ni har några tips på saker jag kan göra ensam utan en tränares hjälp?. Har som sagt lagt mycket fokus på nu på att rida dressyr och grundarbetet får att få honom ännu mera lydig.
Har redan gett det sedan våren 2014 och undrar om det någonsin kommer bli bra efter så lång tid. Kanske ska låta min nya tränare rida honom?
 
Har aldrig försökt pressa honom nu efter olyckan, har låtit honom vila från hoppningen och bara hanterat honom från marken samt ridit honom med lite mera inriktning på dressyr. Ska rida för min nya tränare i veckan, men undrar om ni har några tips på saker jag kan göra ensam utan en tränares hjälp?. Har som sagt lagt mycket fokus på nu på att rida dressyr och grundarbetet får att få honom ännu mera lydig.
Har redan gett det sedan våren 2014 och undrar om det någonsin kommer bli bra efter så lång tid. Kanske ska låta min nya tränare rida honom?

kanske kan ta ut den i terrängen? min häst som iofs inte var hinder rädd, utan stoppade mest för att jag var det, fick en helt annan bjudning och hopp glädje över terräng hinder. banhoppningen har blivit mycket bättre nu också :).

har inte så mycket mer tips än att det ska vara lätt och roligt för ponnyn, löshoppning, småhinder och hoppa ute i skogen med draghjälp.
 
Det är väl bara att börja om från noll och hoppas på det bästa!
Mycket bommar på marken.
Inte ta nästa steg förrän han är lugn och avslappnad.
5 1/2an är ju en kanonövning för att få bra självförtroende.
Ang vatten så ha vattenmatta framme men försök inte hoppa utan rid runt på lagom avstånd. Minska avståndet när det känns bra. Använd en stabil häst som draghjälp när du väl ska försöka hoppa.
Beröm alla framsteg om än små.
 
Har bara två andra ponnyer hemma, dels den nya hingsten vi hämtade igår som jag ska tävla och träna och sedan min andra. Den andra är väldigt hetsig av sig och svår, har inte någon som jag vill sätta upp på honom direkt.
Har aldrig varit ute med han i terrängen tidigare. Vet inte vad han skulle tycka om det, känns lite riskbelt just nu då han är så pass ostabil.

Hade ut han igår i ridhuset med vattenmattor och så något litet kryss. Hsn var förstås livrädd till att börja med men till slut så gick han nära vattenmattan (5 meter).

Hade upp mamma på andra ponnyn så fick hon agera draghjälp över bommarna och krysset. Fick lite fall av självförtroendet mitt framför men ville över så slutade med att han hoppade cirkus 1.20 över "krysset" som var knappt 25 cm. Fick därefter massa klappar och godis.
Är långt kvar tills vi kanbgå in i MSV:a klasser igen men är glad att han hoppade över det lilla. Såsom jag har tragglat.
ska testa 51/2 om några veckor. Idag blir det bommar och vattenmatta framme igen.

Tur att han är en tuff ponny som faktiskt älskar att hoppa och inte är osäker. Hade det varit min andra D-ponny hade det nog varit kört. :O
 
Idag så tog vi 10 steg bakåt igen, hade fram bommar idag [med draghjälp] slutade med att ponnyn reste sig rakt upp och slängde sig bakåt hade turen att hinna hoppa av innan han landade på rygg. Så nu är vi tillbaks på ruta 1 igen.
Känns som om att han kommer bli dressyrponny snart om det här inte fungerar. Vilket innebär att han kommer säljas då jag/mina föräldrar inte har råd med en extra ponny som jag inte satsar med.:cry:
 
Varför stressa så? Du skriver två dagar i rad att du har släpat fram bommar och försökt hoppa. Det fungerar uppenbart inte. Backa bandet, och har du inte tid med det - sälj hästen.
 
@Andromedae Vill börja med att säga, att jag inte hoppat, bommar på marken och ett kryss på 25 cm är knappast att hoppa. ;)
Dessutom så gick det bra igår + att min syster var där för träning och har en mycket stabil storhäst, så då tog jag chansen. Nu vart det helt enkelt för mycket för honom och han sa ifrån.
Har gett han tiden från olycka våren 2014 fram tills nu på sig att smälta allt. Har fortfarande tid för honom och kommer inte sälja han, men förmodligen kommer han att lämnas till någon som kan börja om från början med honom om det här inte fungerar.
Nu har jag inte tänkt dra fram en enda bom eller hinderstöd förens han smält det här.
Blir det så att han blir dressyrponny så blir det så, men jag har inte tänkt ge upp och sälja. Inte efter att ha lagt så mycket tid på honom som jag gjort.
:down:
 
Jo, bommar och stöd ska alltid vara framme men du ska inte försöka ta honom över eller genom någonstans.
Ha bommar och grejs i mitten och rid runt om!
 
Ja självklart, bommarna är alltid framme i ridhuset och så är hindren, är lättare så och vi har inte direkt någon förvaring heller så det blir att rida runt dem när de står i mitten.
Idag så ska han få vila då jag ska iväg och träna med mina andra ponnyer, möjligitvis att han får motionera sig lite själv i ridhuset och bara träna lite lydnad från marken.
Har knappt ridit över en bom förens den här veckan, velat ge han space och bara lugna ner sig men eftersom att han fortfarande är som han är efter olyckan så vet jag inte ens om det här går att fixa. Gått så lång tid tyvärr. :(
 
Lösgaloppera över bommar (med löshoppningsring) om det börja funka; löshoppa. Leda över bommar varje dag. Kanske lägga någon vid ingångången till hagen.
 
Kommer inte lägga någon vid ingången till hagen, mina ponnyer är mer i luften än på marken när man leder dem till och från hagen så vill inte riskera skador. Ska släppa han i ridhuset idag med lite bommar ute, så får han ta sig över det som han vill. :)
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: zarmino
·
Tävling Skapar en egen tråd så får jag i värsta fall diskutera med mig själv. ;) Har kollat på lagfinalen i hoppning med ett halvt öga och det...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 446
Senast: Habina
·
Ridning Hej! Jag har en 6 årig häst som jag hoppade för första gången i januari, detta var även allra första gången han hoppar i sitt liv. Sen...
Svar
10
· Visningar
1 325
Senast: bfpb
·
Ridning En familj i mitt stall har köpt en ny liten C-ponny, barnet är 8 år (har ridit sen hon var 4/5 år) och har haft världens snällaste...
Svar
9
· Visningar
1 744
Senast: Nordx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp