Hjälp med idéer till statistikuppgift

AbCdE

Trådstartare
Jag ska göra ett antal egna statistikuppgifter med med avstamp i stallet. Den en uppgiften har jag dock fastnat i och kan inte komma på bra parametrar att korrelera. Det gäller alltså Korrelation. Är det någon som kommer på några bra/roliga/intressanta ideér, så Shoot! 🙏
F95FF818-19A6-4642-A11B-A85F42CAA1BB.jpeg
 
Frågan är vad du vill ha - ett äkta orsakssamband eller någon knäppighet som bara visar på en matematisk korrelation?

Mankhöjd på hästen och tyngden på ägarens bil, Mankhöjd och tävlingsstarter per år
Mankhöjd och antalet schabrak hästen har

Antalet schabrak och antalet placeringar
Boxstorlek och antalet placeringar

Dagsranson hö och antalet meter till hagen (höfta vägen till hagen och lägg till meter efter boxens plats i stallet, bryt axeln vig hagvägens längd)
 
Finns ju hur mycket som helst, både intressant och skoj,k vad som funkar beror lite på hur stort stallet är:
Hästens mankhöjd korrelerat till ryttarens längd/vikt eller fodergivan
Hästens mankhöjd och storleken på foderhinken
Antalet hovkratsar (allas eller per häst) mot nästan vad som helst - storlek på häst, antal medryttare (viss logik kanske?), antal hundar, ägarnas storlek/ålder på bil
Ålder på häst - ålder på ägare/ryttare
Antal omaka/par ridhandskar - tid för att hitta bilnycklarna eller antal uppsättningar med benlindor
 
Tack snälla ni! Jag fick inte till något bra, det bara snurrade runt, så tack igen för hjälpen att nysta ut min förvirrade hjärna 🙏 :heart
 
Jag hade ju velat veta relevanta saker, typ som hur hästarnas grovfoderintag påverkats av temperatur och/eller vindhastighet och/eller nederbörd/luftfuktighet och i förhållande till grovfoderintag hur mycket de dricker osv 😁
 
Jag hade ju velat veta relevanta saker, typ som hur hästarnas grovfoderintag påverkats av temperatur och/eller vindhastighet och/eller nederbörd/luftfuktighet och i förhållande till grovfoderintag hur mycket de dricker osv 😁
Absolut! Men detta är endast en väldigt liten statistisk undersökning med inriktning korrelation, ingen hästinriktad utbildning :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
297
Senast: Myrten
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 206
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 359
Senast: tuaphua
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 514
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp