Bukefalos 28 år!

Hjälp med igångsättning!

karrrobarro

Trådstartare
Jag behöver hjälp med igångsättning av mitt 15åriga sto. I somras (september) skadade hon gaffelbandet (V fram) och nu börjar de bli relativt bra, jag har tänkt att lungt och stilla börja sätta igång henne nu, inte att rida utan små promenader och kanske lite tömkörning mm. Men jag behöver hjälp med övningar mm. Vad ska jag börja med? Hur länge? Hon är ett riktigt nervknippe just nu så de kommer att bli en utmaning utan dess like...

Jag är tacksam för råd! :)
 
Sv: Hjälp med igångsättning!

Hej!!

När jag har satt igång hästar har jag ofta börjat med något nytt, tex western (man måste inte ha westernsadel för att testa lite..) eller kan man påbörja inkörning, sån't som man kan göra i skritt.
Jag rider klassiskt i vanliga fall och man har märkt att hästen faktiskt kan växla mellan 2 olika ridsätt..

Tolvis
 
Sv: Hjälp med igångsättning!

Är det passande att rida direkt? vet inte om jag kommer o överleva en ridtur heller för den delen :angel:
 
Sv: Hjälp med igångsättning!

Har veterinren sagt att det är ok att sätta igång henne?för vet brukar även ha bra ideér om hur man ska göra i sånafall.Men vill du mjukstarta så promenera med hästen första tiden, sedan ridning i sritt, sedan öka eftersom.Rid inte på för löst & mjukt underlag så benen blir ansträngda i onödan.
 
Sv: Hjälp med igångsättning!

Jo det är okej att sätta igång henne lungt o stilla. Veterinären har sagt, inte för små volter, helst inte några explosioner, och bara några minuter åt gången, såna saker som är självklara.
Men jag skulle vilja ha lite "huvudövningar" sånt som är krävande för hennes hjärna nu när hon inte kan arbeta speciellt mycket med kroppen än. Jag håller på lite med NH & klickerträning och jag funderar på att slå ihop den träningen med tömköringen, kanske backa på kommando och sånt, men jag har sån dålig fantasi!

Rida tänker jag inte börja göra än, jag ska börja från marken.
 

Liknande trådar

Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 875
Senast: Unhappy
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 094
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 355
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 580
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp