Hjälp med katt färg ?

Vilken mysig sida, men varför envisas dom med att kalla grå katter blå? Har de inget färgseende?
Eller är det "ädla" katter som är blå och vanliga bonnkatter som är grå?
 
Samma med kaniner-grå= blå och det för att de ser blå ut! och har blå ögon! Grå heter viltfärgen som hararna har = viltgrå!
 
Varför kallas en vit häst skimmel, och inte vit?
Och en helt brun häst kallas fux??

Namnsättning på färger är inte helt lätt... Med blå menas helt enkelt att katten ska vara blå-grå. En ljusare, mer varm grå kallas lila (inte helt logiskt men...) Kall, ljus grå kallas silver (och är inte en "riktig färg" utan ett färgfenomen som uppträder tillsammans med andra färger)
 
Svart och brunt är genetiskt samma färg. Bruntabby är alltså genetiskt svart med tabbyteckning.

Är du säker på att hon är padda förreseten? jag har mer än en gång sett "paddor" som domaren skakat på huvudet åt på utställning, för att de i själva verket varit "konstigt" uttryckta i sina färger, tex svartsilver, med massa rufism, vilket uppfödaren tolkat som en padda...
 
Här är ett bra exempel på en "blå" färg.
kaninunge.jpg


Ifs är det en kanin, men man kan klart och tydligt se varför det möjligen kallas "blå" ;)

Jag blev lite nyfiken och gick in photoshop, och tog "eyedropper" på kaninen på diverse ställen coh det här är färgerna jag fick fram:
blue.gif


Måste ta och prova det på min blå ragdollkisse sen ;)
 
Håller med Sassy, ser ut som bruntabby med vitt. Söt tjej!

Kikade vidare på dina kort och fick se svartsmokén.. underbar färg det! :)
 
Jo, men det har folk härifrån sagt att hon är - sköldpaddstigré vill säga. Tror du inte hon är det!? :confused:
 
Jodå, det kan hon säkert vara. Lättast är väl att kolla på vad föräldrarna har för färger...
Tänkte bara berätta att man kan ta fel, och därför är det minst lika viktigt vad föräldrarna har för färg när man ska färgbestämma unga, färgerna kan ju ändras mycker när de växer...
 
Jag tycker att hon är ganska tydligt sköldpaddsfärgad! Den röda fläcken i pannan kan inte vara annat än just röd. Annars hade ju mönstret i det varit svart.

Men alltså: Brunsköldpaddstigré (eller svartsköldpaddstigré, vilket man nu vill säga, bägge är rätt).
 
Det finns ingen färg som heter grå på katt, oavsett om det är en raskatt eller en huskatt!
På samma sätt som det inte finns någon färg som heter grå på häst heller! En musblack är ju grå, men det heter ju inte så. En svartskimmel kan också se grå ut, men det säger man ju inte heller. Det skulle bli så förvirrande, för hur skulle man veta vilken grå man menade!

Det finns inget värre än när folk säger att deras katt är "grårandig" för det kan betyda allt från bruntigré till blåtabby eller svarsilvertigré... Hur ska man veta?
 
Eller är det "ädla" katter som är blå och vanliga bonnkatter som är grå?

Nähä. Jag har världens ädlaste blåvita bondkatt :D.

Fast skulle han försvinna och jag skulle vara tvungen att annonsera efter honom skulle jag nog skriva stålgrå, så att även icke-kattmänniskor förstod. Annars skulle de väl tro att det var en porslinskatt jag förlagt :crazy:.

mandalaki
 
Att det borde vara en padda! (Hon ser absolut ut som en padda också, vad jag menade tidigare är att även rutinerade uppfödare har blivit lurade av sina bebisar ibland, så man ska aldrig svara tvärsäkert...)
 

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag har gått runt och känt mig extra gollumig och glåmig de senaste dagarna och kom då på tanken att jag faktiskt skulle kunna färga...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 753
Senast: Emtherlia
·
Övr. Katt Vi har fått in två katter i jourhem och jag tänkte lägga ut annonser på dem, men sen insåg jag att jag inte vet riktigt vad jag ska...
Svar
8
· Visningar
1 133
Senast: Micks
·
Övr. Hund Det finns en tant/kärring 4 portar från mig som av sin son fått en hund. Anledningen är att: Hennes Westie (stavning ? ) dog, och sonen...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 193
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 662
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Senast tagna bilden XV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp