Bukefalos 28 år!

Kan man göra något ?

Mynta2

Trådstartare
Det finns en tant/kärring 4 portar från mig som av sin son fått en hund. Anledningen är att: Hennes Westie (stavning ? ) dog, och sonen trollade fram denna hund. tanten har sagt till andra som hon känner ( som jag i min tur känner) att hon helst ville ha en till westie, men dom är ju sååååååååå dyra, så då tog hon denna stackars hund.

Hunden är...nån slags blandras. Enligt rykte en massa vall, bla någon rysk vallhund och den påminner i färg om Border collie. Utseendemässigt påminner den om en Borzoi, fast med Bordens färger. Den är knappt 1 år nu tror jag och jääätttehög i mankhöjd, men verkar vara en otroligt trevlig sak. Dvs glad, sprallig mm.

MEN kärringen går nästan aldrig ut med den. Tro mig jag har set henne från mitt fönster. Hon går oftast bara över gatan, håller den i kort, kort koppel, hon gapar och skriker hela tiden på den. Även min sambo som INTE är djurintresserad har hört henne och frågat mig.

Hunden enligt studerande verkar enbart glad och unghunds-slynglig, om den drar i väg..dvs nosa som alla gör, så tar kärringen spjärn med fötterna och blå-håller...samt skäller. Hunden i fråga får aldrig träffa andra hundar, och nattrastningen består av: 20 meter utanför hennes port. TRO MIG, jag har sett dom flera ggr. Och jag känner en äldre tant i den uppgången och dennes dotter som båda är hundälskare ut i fingerspetsarna. DOM har försökt prata med henne, men får bara agg tillbaka. Jag träffar aldrig henne, ser henne bara genom fönstret på morgonen. Men innan jag klätt på dottern och hunnit ut, så har dom gått in igen.

ALLA rastningar tar mig veterligen MAX 5 minuter = 2 gånger om dagen.

Nu misstänker jag att hon har hunden inlåst i badrummet hela tiden. Anledningen är att: villken tid på dygnet jag går förbi hennes uppgång, så hör jag skall från det öppna badrumsfönstret. ALLA badrumsfönster vetter ut mot där man går. Höromdagen av en slump faktiskt, mötte jag en bekant mitt utanför hennes badrumsfönster. Hunden skällde å skällde, sen skiljdes vi...och när jag var hemma igen hade hon stängt fönstret.

Jag vet enligt den tant jag känner i uppgången, att så FORT någon rör sig i trappen skäller hunden. Och dom säger hon lämnar honom jättelänge ensammen.

Alltså, nu skriver jag osammanhängande...men hunden är snäll, MEN otroligt unerstimmulerande. Att tanten är dum i huvudet frklaras av detta:

Jag genade över en lekplats på väg hem: såg tanten i ögonvrån med hunden, plötsligt känner jag något runt bena. Hunden har slitit sig och är OTROLIGT glad. tanten skriker: kan du ta kopplet ? givet sa jag. Sen ser jag han har nåt slags bandage på benet och frågar - har han gjort sig illa ?

Nej, han kastrerades i går och det är efter kanylen, sen fortsätter hon: MEN jag trodde verkligen han skulle ha lugnat ned sig efter kastreringen...men tydligen inte !!!!! PÅ 1 DAG ? :angel::confused:

Den hunden behöver jobba...rejält. Men det finns ju inget att ta på.hon utövar enligt mig psykisk misshandel på den stackars hunden.

Vad gör man, jag står inte ut att se dom. :(

Jag lovar, tanten skulle ALDRIG lyssna på någon.

Fråga om ni undrar något...detta inlägg kanske blev förvirrande. :crazy:
 
Sv: Kan man göra något ?

Jag tycker faktiskt du har väldigt lite att gå på. Om hunden skäller är det klart att det hörs genom ett öppet fönster, speciellt om hunden har tillgång till badrummet, instängd eller ej.

Ser inget fel i att sista rastningen för natten är 20 m utanför porten? Om alla däremot är väldigt korta är det ju självklart en annan sak.

Vad man gör? Tar ett snack med personen, hänvisar tex till djurhållningsreglerna om att hundar bör rastas var 6e timme om den nu bara får komma ut 2 ggr/dag. Och erbjuder sig att hjälpa till att aktivera hunden?

Och du... Att hon trodde att han skulle lugna ner sig så fort betyder inte att hon är dum i huvudet. Bara okunskap och ev. dålig information från veterinären.
 
Sv: Kan man göra något ?

Vår svenska lagstiftning reglerar faktiskt vår hundhållning, tex. säger "Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt" följande:
Hundar bör rastas var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare.

Med rastning menas:
Utomhusvistelse lös, i koppel eller stor rastgård då hunden har möjlighet att i lugn och ro uträtta sina behov och få utlopp för sitt behov att röra sig och lukta av omgivningen.

I ditt fall är det enklast att kontakta Länsstyrelsen - detta kan göras anonymt! - och så konkret och NEUTRALT som möjligt förklara dina farhågor!
Gå in på www.lst.se för att hitta kontaktinformation.

/Swat
 
Sv: Kan man göra något ?

Jag tycker faktiskt du har väldigt lite att gå på. Om hunden skäller är det klart att det hörs genom ett öppet fönster, speciellt om hunden har tillgång till badrummet, instängd eller ej.
Ja, det vet jag.

Ser inget fel i att sista rastningen för natten är 20 m utanför porten? Om alla däremot är väldigt korta är det ju självklart en annan sak.
Ja, dom är ju det.

Vad man gör? Tar ett snack med personen, hänvisar tex till djurhållningsreglerna om att hundar bör rastas var 6e timme om den nu bara får komma ut 2 ggr/dag. Och erbjuder sig att hjälpa till att aktivera hunden?
Hmmm, det går inte, tro mig. Många har försökt.


Och du... Att hon trodde att han skulle lugna ner sig så fort betyder inte att hon är dum i huvudet. Bara okunskap och ev. dålig information från veterinären

Tro mig igen..detta är ingen människa med djurkunskap.


Försök inte ni som anser att jag dels, överdriver eller ska se det i annan synvinkel. Jag ser det jag ser och nog banne mig har jag haft med djur OCH djurskydd tillräckligt länge för att INTE bli i frågasatt.
 
Sv: Kan man göra något ?

Nu vet jag inte hur gammal tanten är men om det är så att hunden drar mycket så kanske hon inte orkar hålla fast den samt hålla balansen nu då de är vinter. Jag vet själv hur svårt mina föräldrar tycker de är då min hund drar..

Tanten kanske är för stolt att be om hjälp och vill visa sin tacksamhet till sonen och visa att hon kan ta hand om hunden. Viljan att ha en hund kanske finns men hunden kanske var i största laget för henne.
orsaken till att hon gapar och skriker på hunden kan ju även bottna i rädsla. Tanten kanske är rädd att ramla, rädd att hunden ska slita sig, rädd vad grannarna tycker och tänker..

Försök att prata vänligt med henne, inte bara påpeka fel..fråga om ni kan ta en tur tillsammans med hunden och tanten slipper hålla i kopplet:) Försök förstå henne...

Jag kan ha fel i de jag tror men tror fortfarande inte på metoden att packa på en massa "gör si, gör så" då är risken att hon kör alla tagar utåt..
 
Sv: Kan man göra något ?

Kontakta djurskyddet. Min sambo åker ibland på sådana ärenden och de brukar kunna lösa det. Ring och berätta det du vet.
 
Sv: Kan man göra något ?

Då har du ju redan bestämt dig. Anmäl eller vänd ryggen till.

Jag tycker dock att man alltid ska försöka prata med människan först, SJÄLV, inte "andra har försökt", och erbjud dig att hjälpa till om du har möjlighet.
 
Sv: Kan man göra något ?

Lite KL
Tror inte direkt tanten blir glad att få djurskyddet på sej,MEN..någonstans i skallen måste det finnas tankar om att det här var inte en sån hund hon ville ha,varken i storlek eller annat.
Kanske hon kan vara mottaglig för hjälp med ett nytt hem till hunden.
Någon kanske kan tala med henne om det.
Om hon nu inte har råd att köpa en westie (spara??) så finns det ju omplaceringar inom alla raser,säkert även där.
Sen kan jag ju tycka att hon kanske skulle ha en porslinshund i stället,men det är jag det:cool:
Har sett en del av den här typen av hundägare när vi bodde i stan förut.
*suckar*
 
Sv: Kan man göra något ?

Djurskyddet finns inte till för att det ska vara roligt för folk. Det finns till för djuren. Tyvärr har ju politikerna pissat på det genom att dra ned på resurserna. Ruttet.

Det är vanliga människor som kommer ut och pratar med en. Värre än så är det inte. Jag är jätteglad över de larm de fått på min sambos jobb där de kan åka ut och faktiskt hjälpa ett djur. Ibland har det handlat om djur med tex cancer där ägarna inte förstår att ta bort dem. Vid ett sånt fall där båda ägarna var senila fick de hjälp av anhöriga så att hunden fick somna in. Där handlade det inte om vanvård "med flit" så som vi tänker oss vanvård. De älskade sin hund, men såg inte att han var dålig.
 
Sv: Kan man göra något ?

Försök inte ni som anser att jag dels, överdriver eller ska se det i annan synvinkel. Jag ser det jag ser och nog banne mig har jag haft med djur OCH djurskydd tillräckligt länge för att INTE bli i frågasatt.


Om så, förstår jag inte alls syftet med tråden :confused:

Är det så illa, så varför har du inte redan ringt djurskyddet/lsty??
 
Sv: Kan man göra något ?

Nu vet jag inte hur gammal tanten är men om det är så att hunden drar mycket så kanske hon inte orkar hålla fast den samt hålla balansen nu då de är vinter. Jag vet själv hur svårt mina föräldrar tycker de är då min hund drar..

Tanten ska enligt snokande från min sida vara 74 år !!!!!

Tanten kanske är för stolt att be om hjälp och vill visa sin tacksamhet till sonen och visa att hon kan ta hand om hunden. Viljan att ha en hund kanske finns men hunden kanske var i största laget för henne.
orsaken till att hon gapar och skriker på hunden kan ju även bottna i rädsla. Tanten kanske är rädd att ramla, rädd att hunden ska slita sig, rädd vad grannarna tycker och tänker..

Knappast. Westien fick knappt gå ut med...ALLTSÅ enligt de jag känner.
 
Sv: Kan man göra något ?

Tror du jag sitter på arslet och funderar och inget gör mer än skriva på Buke ?

FÖRSTA STEGET = Samla information

ANDRA STEGET = BEARBETA INFORMATIONEN

TREDJE STEGET = ANMÄLA TILL LÄNSSTYRELSEN

FJÄRDE STEGET = FRÅGA PÅ BUKEFALOS OM RÅD
 
Senast ändrad:
Sv: Kan man göra något ?

Jag är ganskla insatt i djurskydd för att veta...mina argument håller inte
 
Sv: Kan man göra något ?

Alltså de enda du har att gå efter är vad andra sagt dvs hörsägen. Du verkar inte tagit reda på något själv:crazy: Du tror en massa, varför tar du inte reda på något själv. Besök tanten INNAN du anmäler!

"Hunden är...nån slags blandras. Enligt rykte en massa vall, bla någon rysk vallhund och den påminner i färg om Border collie. Utseendemässigt påminner den om en Borzoi, fast med Bordens färger. Den är knappt 1 år nu tror jag"
Du vet alltså varken rasblandningar eller ålder men allt verkar tala mot att du och alla andra tror att de är en massa vallhundar i hennes hund speciell BC;)

"Jag träffar aldrig henne, ser henne bara genom fönstret på morgonen"
Du har aldrig träffat henne men har ändå full koll på vad hon gör om dagarna:crazy:

"ALLA rastningar tar mig veterligen MAX 5 minuter = 2 gånger om dagen"
Sitter du i fönstret hela dan?

"Hunden i fråga får aldrig träffa andra hundar, och nattrastningen består av: 20 meter utanför hennes port. TRO MIG, jag har sett dom flera ggr."
Är hon 74 som du påstår vaknar de i regel tidigt så hon han ju varit ute många ggr innan du går upp och sätter dig vid fönstret;)

"Nu misstänker jag att hon har hunden inlåst i badrummet hela tiden"
För att du råkat gå förbi de öppna badrumsfönstret och hunden skällde?

"Den hunden behöver jobba...rejält."
Kan du säga efter att plockat upp kopplet en gång åt henne då hunden slitit sig..

"Tanten ska enligt snokande från min sida vara 74 år !!!!!"
Får man ej ha hund då?:crazy:

"Westien fick knappt gå ut med...ALLTSÅ enligt de jag känner"
återligen rykten:angel: var hunden gammal så kanske den ej ville ha motion, de ville ej min gamling i af... att 30m tog 30min för han...
 
Senast ändrad:
Sv: Kan man göra något ?

Jag hade gått fram och sagt: Vilken trevlig hund och vad fin han är (smicker kommer man långt med!)
Frågat vad det var för ras sedan brukar samtalet gå av sig själv.
Om hon tex säger att där är Border collie i honom, kan du säga något i stil med
Det syns (om det gör det) och de är jättefina och läraktiga och så, men de brukar kräva mycket sysselsättning osv

Som sagt man kommer mycket, mycket längre med att vara trevlig och berömma istället för att gå på och ifrågasätta hennes hundhållning.
Samtalet brukar gå av sig själv utan att man behöver göra så mycket.
Kanske får du veta att hon har problem och kan föreslå olika åtgärder, du kan kanske rent av hjälpa henne?
Äldre människor har ofta tex svårt för att gå och då blir hon kanske jätte tacksam om du vill gå ut med honom ibland.

Däremot om man går på henne, ifrågasätter hur hon har hunden så blir det av förståliga skäl tagarna utåt från ägaren
Det hjälper inte hunden, gör henne bara arg och i värsta fall kan det göra saken sämre för hunden.

Tänk dig in hennes situation, hon är en äldre dam med kanske svårigheter att gå.
Hon har fått hunden av sin son, en hund som hon kanske inte ens vill ha, hon ville ju ha en Westie.
Hon försöker göra det bästa av situationen, hon har tex kastrerat honom.
Det kostar ju en slant och visar att hon försöker.
 
Sv: Kan man göra något ?

FÖRSTA STEGET = Samla information

ANDRA STEGET = BEARBETA INFORMATIONEN

TREDJE STEGET = ANMÄLA TILL LÄNSSTYRELSEN

FJÄRDE STEGET = FRÅGA PÅ BUKEFALOS OM RÅD

Hur har du gått till väga när du samlar information?

Så ärendet är alltså anmält?
 
Sv: Kan man göra något ?

Jag misstänker att Tanten dels är för stolt för att vilja ta emot råd/påpekanden från andra, samtidigt som hon förmodligen tycker den här nya hunden är ett elände. Så både Tanten och Hunden behöver hjälp, på nåt smart sätt som ger resultat. Hon behöver "befrias" från sin stora jobbiga hund (ja, jag tror faktiskt det) och hunden behöver givetvis få ett bättre liv!
Hur man ska gå tillväga vet jag inte. Känner du till sonen? Kan du kontakta honom och prata vänligt men vettigt och glasklart med honom, så han begriper vilken ohållbar situation detta är?
Tanten behöver känna att hon inte anklagas men att hon får en väg ut ur sitt dilemma - för jag tror inte hon trivs med läget heller!
Lycka till!!
 
Sv: Kan man göra något ?

Tack for en genomtankt post med ett rimligt och tollerant synsatt.:bow:

Ar det sa att nagot behover goras haller jag med Zqathan... som man sager har; Man fangar fler flugor med honung an med vinager.
 
Sv: Kan man göra något ?

Alltså de enda du har att gå efter är vad andra sagt dvs hörsägen.
Nej, det är det inte..inte helt och hållet.


Du verkar inte tagit reda på något själv
Jodå, det har jag.

Du tror en massa, varför tar du inte reda på något själv
Jag tror och vet.

Hunden är...nån slags blandras. Enligt rykte, en massa vall, bla någon rysk vallhund och den påminner i färg om Border collie. Utseendemässigt påminner den om en Borzoi, fast med Bordens färger. Den är knappt 1 år nu
Ja, för några månader sedan var den inte ens 1 år...enligt tanten. Jo, jag sprang på henne. Så troligtvis är den runt 1 års åldern nu...eller hur ? Om man räknar


Du vet alltså varken rasblandningar eller ålder men allt verkar tala mot att du och alla andra tror att de är en massa vallhundar i hennes hund speciell BC
Jag är inte helt dum i huvudet för att kunna urskillja raser...även om dom inte är exakta på hpret.


Jag träffar aldrig henne, ser henne bara genom fönstret på morgonen"
Du har aldrig träffat henne men har ändå full koll på vad hon gör om dagarna:crazy:[/B]
Det är inte så jävla svårt att se samt höra henne genom mitt fönster då hela hennes rastning består av UTANFÖR mitt fönster. OCH det är väl fler som håller koll ?!!!

ALLA rastningar tar mig veterligen MAX 5 minuter = 2 gånger om dagen"
Sitter du i fönstret hela dan?

Nu får du ge dig. Har du inte mer tankeförmåga än så ?

Hunden i fråga får aldrig träffa andra hundar, och nattrastningen består av: 20 meter utanför hennes port. TRO MIG, jag har sett dom flera ggr."
Är hon 74 som du påstår vaknar de i regel tidigt så hon han ju varit ute många ggr innan du går upp och sätter dig vid fönstret;)

Nej du, jag känner en i samma uppgång, i samma ålder...HENNES GRANNE. Tanten går INTE ut flera gånger tidigt. Däremot hon jag känner går ut med sin lånehund TIDIGT.


Nu misstänker jag att hon har hunden inlåst i badrummet hela tiden"
För att du råkat gå förbi de öppna badrumsfönstret och hunden skällde?

Tror du det var första gången ?


Den hunden behöver jobba...rejält."Kan du säga efter att plockat upp kopplet en gång åt henne då hunden slitit sig..
Är väl inte första gången det hänt. Har jag sagt det ?

Tanten ska enligt snokande från min sida vara 74 år !!!!!"
Får man ej ha hund då?:crazy:
"
Har jag påstått det ?

Westien fick knappt gå ut med...ALLTSÅ enligt de jag känner"
återligen rykten:angel: var hunden gammal

Hunden var 10 år
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 727
Senast: Kraxa
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 880
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 762
Senast: Gruvan
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 131
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp