Hjälp med kattungarna av andra katter?

H

Heira

Måste bara höra hur vanligt det är att kattmammor låter andra katter hjälpa dem med sina kattungar? Fler som varit med om detta?

När våran hona hade kattungar (6st) så lät hon våran ena kastrerade hankatt hjälpa henne med ungarna. Han tvättade dem och tog hand om dem så fint så. Hon kunde till och med lämna ungarna med honom själv, och han var så himla go med ungarna! :) I början var vi såklart oroliga för att han skulle göra illa dem, men inte då...
Visserligen hände det två gånger att han "kidnappade" en av ungarna och bar ut den till min mamma, precis som om han ville visa upp vilka fina bebisar vi hade.. :D
Kan ju tillägga att kattmamman i vanliga fall HATAR den här hankatten, men när hon hade bebisar så var det absolut inga problem, men sen när de hade blivit stora igen så tyckte hon lika illa om hanen igen...
 
Min gamla katt hade hjälp utav min tik att ta hand om ungarna,så visst kan djuren hjälpa varandra. :D
 
Heira: den här bilden är jättestor och gör att man får scrolla omkring även om man inte ens öppnat den här tråden.

Dessutom ställer den till det för folk som sitter på modem.

Lägg gärna in den igen i mindre storlek.

mandalaki/moderator
 
Min hona som har kattungar får "hjälp" av sin andra dotter som är 1 år.
Hon ligger mer än gärna hos dem för det är så varmt och mysigt. Hon tvättar dem lite med och busar med dem nu.

I början så fattade hon inte att hon inte fick plats att ligga i igloon samtidigt som 4 bebisar och mamman. Då var jag orolig eftersom hon inte flyttade på sej trots att de skrek när hon låg på dem.

Vad jag vet så är det ganska vanligt att de får hjälp av andra och att de tycker det är skönt med lite barnvakt.
 
Här är min kastrerade hane med min kull:

kattungar8.jpg


Från början tyckte han att de var lite läskiga, men så småningom vande ha sig, och när de var så stora att de började kravla omkring utanför lådan så deltog han aktivt i vården av dem, tvättade dem i rumpan osv! Nu är han deras bästa (och största) lekkamrat!
 
Inte ovanligt enligt de uppfödare jag känner. De har alla några katter som är "mammiga" av sig och vill ta hand om andra katters bebisar. Själv har jag inte upplevt det så, min andra vuxna katt är mest intresserad av att leka med kattungarna när de kommit upp i åldrarna lite :smirk:
 
Alla mina honor (5 st) turas om att dia & sköta om varandras kullar, det ligger nog i katters natur & överlevnad.. tror jag!

Hur mycket jag än flyttar tillbaks ungarna till de 'rätta mammorna'.. så efter en stund ligger alla ungar i samma låda hos en eller två mammor, medans de lediga mammorna är ute och solar.. eller bara njuter av ledigheten tills avbytet:smirk:
 
Hur är det med hankatter då? :) Vi har iaf två exempel på det hittills! :)
 
Min hane hjälpte till med uppfostran och passning av sina små. Har en mycket vacker bild på hela familjen, tyvärr inte digitalt (men den var med i Våra katter för ett tag sen :))
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
627
Katthälsa Har dykt upp ett problem här hemma med våran 8 månaders kattunge, hona, kastrerad, innekatt. Söker efter någon med samma eller liknande...
Svar
0
· Visningar
761
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 294
Senast: Whirlie
·
Katthälsa För att göra en lång historia kort blev jag jourhem åt en honkatt akut. Den hade levt ett hårt liv. Jag frågade flera gånger om det...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 732
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp