Bukefalos 28 år!

Hjälp med klänning för bröllopsgäst

Sv: Hjälp med klänning för bröllopsgäst

Nej varför skulle du ha 4 cm extra i midjan menar du ?
Var i tabellen hittar du de cm måtten du anger för S, står ingenting i den nyaste i alla fall den enda angivelsen i mått i förhållande till S är bystmåttet. Sen är frågan om den är ändrad sedan ändringen gick igenom att S skall vara 36/38 och inte 34/36 som det alltid varit innan. Det är ju inte länge sedan den ändringen gjordes och är den inte ändrad sen dess så anger den ju då måtten på 34/36 och inte på 36/38.
 
Sv: Hjälp med klänning för bröllopsgäst

Nej varför skulle du ha 4 cm extra i midjan menar du ?
Var i tabellen hittar du de cm måtten du anger för S, står ingenting i den nyaste i alla fall den enda angivelsen i mått i förhållande till S är bystmåttet. Sen är frågan om den är ändrad sedan ändringen gick igenom att S skall vara 36/38 och inte 34/36 som det alltid varit innan. Det är ju inte länge sedan den ändringen gjordes och är den inte ändrad sen dess så anger den ju då måtten på 34/36 och inte på 36/38.

För att om du har ett plaggmått som är exakt ditt kroppsmått kommer det vara omöjligt att få på/av och röra sig i?

Jag sitter med måtten från EN13402, som åtminstone när jag läste mönsterkonstruktion (förra året) var den officiellt gällande. Den togs i bruk 2008 om jag inte minns fel? Jag köpte tyvärr inte hela kompendiet (det var dyrt) så jag vet inte exakt hur andra storlekar än min egen ligger, och där är S=midja på 66-74 cm. Det var iom den standarden som S blev 36/38 och inte 34/36 som tidigare.
 
Sv: Hjälp med klänning för bröllopsgäst

Du har dock aldrig 4 cm extra i midjan, det är en hel storlek större, än mindre idag när det är strech i stort sett i alla tyg i kläder. Midjemåttet skall ju stämma med angivet vill man ha byxorna lösare så får man ju mäta efter ett lösare mått. Så har det ju alltid fungerat.
 
Sv: Hjälp med klänning för bröllopsgäst

Och nu fick du mig till att ta måttbandet och gå in i garderoben. 10 par såväl jeans som finbyxor 38or mätta varenda en var exakt 38cm enkelt mätta i midjan och det ger alltså 76 runt om och de är för stora till mig i midjan nu efter att jag droppat ner och är 70cm i midjan och det är betydligt mer än de 2 cm det skulle vara om du ansåg att man skulle ha 4 cm extra de glappar riktigt så du kan köra ner en knuten näve ;)

Och det understödjer ju dessutom det jag hävdar att 38 är 76 i midja inte 72 som hm anger. Det är byxor av många olika märken de flesta dyrare märken.
 
Sv: Hjälp med klänning för bröllopsgäst

Du har dock aldrig 4 cm extra i midjan, det är en hel storlek större, än mindre idag när det är strech i stort sett i alla tyg i kläder. Midjemåttet skall ju stämma med angivet vill man ha byxorna lösare så får man ju mäta efter ett lösare mått. Så har det ju alltid fungerat.

Jag trodde vi pratade klänningar eftersom det är vad tråden handlade om från början? Då brukar man räkna med 2-4 cm rörelsevidd, och i ett storleksspann som ska täcka ett par cm åt olika håll kommer det givetvis sitta lite olika. Av mina klänningar är det bara balklänningarna som sitter exakt, och de brukar antingen ha snörning i ryggen eller korrigeras av sömmerska när man man köper (och kräver att man inte pendlar många gram i vikt till nästa gång :eek:).

Man anger den kroppsstorlek som det är tänkt att plagget ska passa när man anger storlek, så en loose fit-modell kommer ha större plaggmått än en tight.

Kjolar och byxor som ska sitta uppe i midjan måste rimligtvis ha lite tightare midja, men ett plagg som sitter precis hade åtminstone inte jag velat ha på mig några längre stunder. Det är väldigt obekvämt att inte ha någon form av expansionsutrymme i midjan. Jag provmätte och har faktiskt exakt 2-4 cm skillnad mellan plagg och kropp på de kjolar som sitter uppe i midjan. Byxor har jag bara i stretch så det går inte att jämföra.

Sen undrar jag lite vad problemet är? Jag hävdar att HMs tabell följer standard, vilket bara är att slå upp om man skaffar sig en standardtabell. Det finns liksom inget att argumentera emot?
 
Sv: Hjälp med klänning för bröllopsgäst

Precis, det är därför vi är ute och letar i god tid. Funkar ingen som vi beställt blir det ut och leta i fler affärer på stan :-)
 
Sv: Hjälp med klänning för bröllopsgäst

Jag tycker att måttabellerna över huvud taget är helgalna. Jag har 34-36 på Zalandos klänningar, vissa i strlk 36 är lite stora, men enligt måttabellen ska jag runt bysten ha strlk 38?! Nej det är galenskap, tycker det bästa är att beställa hem samma klänning i flera storlekar och isåfall skicka tillbaka med fri frakt!
 
Sv: Hjälp med klänning för bröllopsgäst

Jag tycker att måttabellerna över huvud taget är helgalna. Jag har 34-36 på Zalandos klänningar, vissa i strlk 36 är lite stora, men enligt måttabellen ska jag runt bysten ha strlk 38?! Nej det är galenskap, tycker det bästa är att beställa hem samma klänning i flera storlekar och isåfall skicka tillbaka med fri frakt!

Det är precis så jag har problem när jag kollar Zalandos tabeller jag har väldigt mkt större storlek upptill än nertill enligt deras tabell, så det intressanta är just stämmer deras tabeller med hur klänningarna verkligen är eller är där mer utrymme till brösten än vad man kan utläsa från tabellen för där verkar det vara gjort till plankor. Är ju ännu svårare nu när delningen ligger mellan 38 och 40 på dem som är i S och M. Hade ju varit en sak att gå upp till M om det var 38/40 för att få mer rymd upptill men att steget över går till 42 kommer ju göra att det blir alldeles för stort.
 
Sv: Hjälp med klänning för bröllopsgäst

Nu har vi fått hem klänningarna vi beställde. Och de passade båda två. Men det blir den lila som visats tidigare i tråden som hon tar till bröllopet :-)
 

Liknande trådar

Äldre Hejsan! Jag ska på bröllop i sommar (i Juli) och sitter nu och funderar på klänning... Bröllopet har ingen specifik klädkod men känner...
Svar
1
· Visningar
786
Senast: Sleepan
·
P
Äldre Vänder mig till er ungdomar :) Jag vet inte vilken modell klänning som kan passa mig :( Har stor byst och extrakilon runt magen, helt...
2
Svar
21
· Visningar
3 667
Senast: prallan
·
Kropp & Själ Jag ska på bröllop om ett par veckor och har inget att ta på mig. Det är klädkod kavaj (brudgummen berättade mycket stolt att jag kunde...
Svar
2
· Visningar
787
Senast: Simply me
·
Äldre Då var det min tur att posta en sån här tråd ;) Jag behöver hjälp att hitta en klänning, ska på bröllop i juni och "har inget att ha på...
2
Svar
20
· Visningar
3 037
Senast: Sleepan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp