Bukefalos 28 år!

Hjälp med klänning för bröllopsgäst

Sv: Hjälp med klänning för bröllopsgäst

Det är ju ungefär den längden på de flesta klänningar nu och om man är kort och lite rund, tycker jag att det är finare med en klänning som visar benen, än en kjol/klänning som går för långt ner. Max ner till knät, är min åsikt, annars ser man ut som en tunna! Halvvägs ner på vaden är en riktig katastrof!
 
Sv: Hjälp med klänning för bröllopsgäst

Ska kolla på dem.
Ja, det är sagt att det ska vara finare. Typ mörk kavaj som kod..
 
Sv: Hjälp med klänning för bröllopsgäst

Iofs så blir väl klänningarna på bilderna kanske mer lagom eftersom hon är kortare..
 
Sv: Hjälp med klänning för bröllopsgäst

Måste det vara nytt? Tänker mig något vintage, finns väldigt mycket fint i klänningsväg till salu i facebookgruppen köp och sälj kläder från 50-60-70-talet. :)
 
Sv: Hjälp med klänning för bröllopsgäst

Det har jag faktiskt inte kollat med henne.
 
Sv: Hjälp med klänning för bröllopsgäst

Om du hittar nagot i USA kan det bestallas till min adress sa tar jag med det till Sverige nar jag aker dit Mars 13. :)
 
Sv: Hjälp med klänning för bröllopsgäst

Tack, vad snällt :-)
Får se vart vi hittar klänning, om det blir usa eller någon annan stans.
 
Sv: Hjälp med klänning för bröllopsgäst

Ska kolla på dem.
Ja, det är sagt att det ska vara finare. Typ mörk kavaj som kod..

Aha nåja de har riktigt fina o festliga, tänkte bara att enfärgad kunde göra att man kunde lägga mer pengar utan att "slösa" ( min favorit, köpa onödigt dyrt till bröllop i vetskapen att jag nöjt kan använda det ofta sedan. Kjol från Day tex går jättebra till jobbet sedan.)
 
Sv: Hjälp med klänning för bröllopsgäst

Nu har vi beställt klänningen från zalando som länkats till här i tråden, och en till därifrån :-) hoppas någon av dem passar, för enligt måttabellerna saknas det några cm på byst och midjemått.. Men hon har aldrig större än storlek 46 på något annars, men ibland 44.. Så hoppas de är större i storlekarna än vad som står..
 
Sv: Hjälp med klänning för bröllopsgäst

Jag reagerade precis på Zalandos storleks tabeller, de ligger som HM om de verkligen stämmer vilket faktiskt är en hel storlek mindre än andra ställen och tänkte precis fråga här om någon har erfarenhet av hur storlekarna faktiskt är därifrån. Att HM är små jämfört med andra ställen stämmer ju men är Zalandos också det ?
 
Sv: Hjälp med klänning för bröllopsgäst

Jag reagerade precis på Zalandos storleks tabeller, de ligger som HM om de verkligen stämmer vilket faktiskt är en hel storlek mindre än andra ställen och tänkte precis fråga här om någon har erfarenhet av hur storlekarna faktiskt är därifrån. Att HM är små jämfört med andra ställen stämmer ju men är Zalandos också det ?

HM följer europeisk standardstorlek, som om de upplevs som små är det för att andra tillverkare frångått standard och gör större kläder.
 
Sv: Hjälp med klänning för bröllopsgäst

HM följer europeisk standardstorlek, som om de upplevs som små är det för att andra tillverkare frångått standard och gör större kläder.

Nix det gör de inte väldigt enkelt att se iom att så många andra länder tex tyskland använder just cm mått i midjestorlek, och HM ligger exakt en storlek under på alla storlekar. 36 skall vara 72 i midja, 38 - 76, 40 -80 osv titta på hms tabeller så ser du att 38 är 72, 40 - 76 osv alltså exakt en storlek mindre än vad de skulle vara för att följa standard.
 
Sv: Hjälp med klänning för bröllopsgäst

Det har jag faktiskt aldrig märkt, handlade från HM så sent som förra veckan (byxor) och de är precis som de ska i storlek (har 40 i byxor).
 
Sv: Hjälp med klänning för bröllopsgäst

Min mamma som är i samma ålder som din hittade en jättesnygg klänning på HM för ett tag sedan. Inget speciellt men var helt enkelt perfekt till henne. Hon fick lämna in den till sömmerska för liten justering. Allt som allt gick det på 500 kr. Så ett tips är ändå att kolla på HM och liknande affärer. Trots att det är kläder för ungdomar så finns det riktiga fynd att göra för andra också :) Hon inhandlade även en jättesnygg kjol därifrån också som även den var perfekt för henne = 300 kr. :D
 
Sv: Hjälp med klänning för bröllopsgäst

Problemet när man hittar något på hm är ju att då finns det nästan aldrig i större storlek än 42-44.. Men visst kan man ha tur där också.
 
Sv: Hjälp med klänning för bröllopsgäst

Nix det gör de inte väldigt enkelt att se iom att så många andra länder tex tyskland använder just cm mått i midjestorlek, och HM ligger exakt en storlek under på alla storlekar. 36 skall vara 72 i midja, 38 - 76, 40 -80 osv titta på hms tabeller så ser du att 38 är 72, 40 - 76 osv alltså exakt en storlek mindre än vad de skulle vara för att följa standard.

Det må så vara att det är vanligare, men såhär ser standardtabellen ut: Svensk storleksstandardl

Jag är inte jättehaj på internationella mått, men Tyskland ska ha samma storleksstandard som vi har? Frankrike och Italien har mindre storlekar. Dock är majoriteten av att kläder större om man provmäter. Gäller även jeans, där HM får skit för att vara så små men de är de enda som faktiskt håller storlekarna.
 
Sv: Hjälp med klänning för bröllopsgäst

Det gäller att ta god tid på sig och PROVA kläderna. Något som ser ut som en "trasa" på en galge, kan vara helt underbar på kroppen... :) Sen ska man ju heller inte bara ta första bästa, som råkar passa hyfsat, utan ta mer tid på sig och fortsätta leta efter den där perfekta klänningen. Den hyfsade kan man ha kvar i minnet som alternativ ;)
 
Sv: Hjälp med klänning för bröllopsgäst

Det där är ingen tabell efter svensk standard, lite roligt är faktiskt upptäckte jag nu att i den svenska standardtabellen som jag fick leta länge efter att hitta (man får söka på benämningen) så är storlekarna inte indelade i 36,38,40 osv utan det är bara måtten som är standard och sen ingen överföring alls till de benämningarna. Men inte heller den måttabellen håller den du länkar till utan är mindre på både bystmått och stussmått i förhållande till midja enligt standardtabellen.
Tyskland skall vara samma som oss men i så fall ligger som sagt den tabellen ett steg fel som du länkade. Storleksangivelsen 36, 38 osv kommer ifrån midjemåttet enkelt mätt från början precis som alla andra länder mäter midjemåttet som storleksangivelse (tex tum i jeans). Alltså 36 skall en byxa vara i midjan liggande och mätt från sida till sida vilket alltså blir 72 i faktiskt midjemått.

Tror faktiskt inte alla andra affärer har fel mått jämfört med HM speciellt när då de andras mått stämmer med just sådan mätning.
Var själv så sent som häromdagen runt och provade byxor i flera olika affärer, 36 var lagom överallt och 38 alldeles för stora i midjan tills jag provade på HM då var plötsligt 38 lagom. Nu skiter jag högaktningsfullt i om det står 36 el 38 i byxorna men det är ju bra att veta när man skall beställa om storlekstabellerna verkligen stämmer.
 
Sv: Hjälp med klänning för bröllopsgäst

Det där är ingen tabell efter svensk standard, lite roligt är faktiskt upptäckte jag nu att i den svenska standardtabellen som jag fick leta länge efter att hitta (man får söka på benämningen) så är storlekarna inte indelade i 36,38,40 osv utan det är bara måtten som är standard och sen ingen överföring alls till de benämningarna. Men inte heller den måttabellen håller den du länkar till utan är mindre på både bystmått och stussmått i förhållande till midja enligt standardtabellen.
Tyskland skall vara samma som oss men i så fall ligger som sagt den tabellen ett steg fel som du länkade. Storleksangivelsen 36, 38 osv kommer ifrån midjemåttet enkelt mätt från början precis som alla andra länder mäter midjemåttet som storleksangivelse (tex tum i jeans). Alltså 36 skall en byxa vara i midjan liggande och mätt från sida till sida vilket alltså blir 72 i faktiskt midjemått.

Tror faktiskt inte alla andra affärer har fel mått jämfört med HM speciellt när då de andras mått stämmer med just sådan mätning.
Var själv så sent som häromdagen runt och provade byxor i flera olika affärer, 36 var lagom överallt och 38 alldeles för stora i midjan tills jag provade på HM då var plötsligt 38 lagom. Nu skiter jag högaktningsfullt i om det står 36 el 38 i byxorna men det är ju bra att veta när man skall beställa om storlekstabellerna verkligen stämmer.

Nej, den är inte identisk med EN13402 men det var den smidigaste jag hittade på nätet. Enligt EN13402 är en S (dvs 36/38) 82-90/66-74/90-98 vilket stämmer utmärkt med HMs storlekstabell. Om andra märken är större borde det alltså vara de som avviker och inte HM? Att en 36:a har plaggmått 72 cm stämmer också det med tabellen, det borde motsvara ett midjemått på ganska exakt de 68 cm som anges?
 

Liknande trådar

Äldre Hejsan! Jag ska på bröllop i sommar (i Juli) och sitter nu och funderar på klänning... Bröllopet har ingen specifik klädkod men känner...
Svar
1
· Visningar
786
Senast: Sleepan
·
P
Äldre Vänder mig till er ungdomar :) Jag vet inte vilken modell klänning som kan passa mig :( Har stor byst och extrakilon runt magen, helt...
2
Svar
21
· Visningar
3 667
Senast: prallan
·
Kropp & Själ Jag ska på bröllop om ett par veckor och har inget att ta på mig. Det är klädkod kavaj (brudgummen berättade mycket stolt att jag kunde...
Svar
2
· Visningar
787
Senast: Simply me
·
Äldre Då var det min tur att posta en sån här tråd ;) Jag behöver hjälp att hitta en klänning, ska på bröllop i juni och "har inget att ha på...
2
Svar
20
· Visningar
3 037
Senast: Sleepan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp